دولت سیاست روشنی برای خروج از رکود ندارد

وحید شقاقی‌شهری * سرمایه‌گذاران اقتصادی و مصرف‌کنندگان در انتظار برای آینده روشن اقتصادی به سر می‌برند و این مهم تقاضای مصرفی آنان در بازار کالاهای مصرفی را کاهش داده و رکود عمیقی را نصیب بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن و خودرو کرده است.

مقایسه وضعیت تقاضای مصرفی سال گذشته با سال جاری نشان می‌دهد که مردم برای حفظ قدرت خرید خود در سال گذشته، میزان تقاضای مصرفی خود را کاهش نمی‌دادند، در عین حال در سال جاری و با وجود از بین رفتن تلاطم‌های ارزی، تقاضایی برای کالاهای مصرفی شکل نمی‌گیرد.

به این ترتیب نااطمینانی به آینده اقتصادی و به تبع آن کاهش تقاضای مصرفی، از حضور تولیدکننده در بازار کالاهای تولیدی نیز کاسته است تا در هر دو طرف عرضه و تقاضای بازار اقتصادی با رکود عمیقی مواجه باشیم. به نظر می‌رسد بخش زیادی از وضعیت نامناسب اقتصاد ایران ریشه در کاهش رشد انباشت سرمایه در اقتصاد داشته باشد.

تنزل رشد سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه در اقتصاد ایران از مهم‌ترین عواملی است که روند رشد اقتصادی را کند کرده و دیگر شاخص‌های اقتصادی را نیز با خود همراه کرده است.

مجموعه آنچه گفته شد ریشه در آینده نامطمئن اقتصادی دارد. به این ترتیب تا زمانی که تصویر روشنی از وضعیت آینده اقتصادی برای سرمایه‌گذار تولیدی و واردکنندگان فراهم نشود و تا زمانی که روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها رو به بهبود نرود، شاخص‌های اقتصادی وضعیت کنونی خود را حفظ خواهند کرد.

مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که ثبات در بازار ارز  نه تنها به منزله خروج از رکود نیست بلکه ورود به دوره رونق نیازمند سلسله‌سیاست‌ها و الزاماتی است که دولت باید آنها را فراهم کند. به این ترتیب افزایش قدرت خرید، پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد، تحریک تقاضا و بهبود در فضای کسب و کار از جمله ملزومات ورود به دور رونق اقتصادی است. با این حال به نظر می‌رسد دولت هنوز سیاست روشنی برای خروج از رکود و ورود به دوره رونق وضع نکرده است.

بنابراین می‌توان با تایید پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی نسبت به منفی‌تر شدن رشد اقتصادی ایران، وضعیت و عمق رکود در اقتصاد ایران را دامنه‌دار اعلام کرد.

 * اقتصاددان

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانیادداشت
شناسه : 55407
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا