دولت روحانی مقصر است!

به گزارش جهان صنعت نیوز: صحبت‌های صالحی در یک برنامه تلویزیونی در حالی حاشیه‌ساز شده که او پای مدیران قبلی راه‌آهن در دولت روحانی را وسط کشیده و گفته است: مدیرانی بودند در راه‌آهن در این طرف میز قرار داشتند و مسائلی را امضا کردند و الان آن طرف میز هستند، من می‌ترسم برخی مسائل را بگویم که سرمایه اجتماعی ما در کشور کاهش یابد. برخی جیغ‌های امروز ناظر به قطع دست‌های همین افراد در چند ماه گذشته است؛ همین افراد که می‌گویند ما مخالف بخش خصوصی هستیم در حالی که این طور نیست.

مدیرعامل راه‌آهن: تراورس بعد از واگذاری به خاک سیاه نشست

او درباره واگذاری تراورس گفته است: «قانون اصل ۴۴ در راه‌آهن در مقطعی اجرا شد، خصوصی‌سازی در دستور کار قرار گرفت و شرکت‌هایی از جمله تراورس و رجا واگذار شد. در واگذاری وظایف تصدی‌گری را نباید به اهلش واگذار کرد. تراورس تعمیر و نگهداری خطوط ریلی را برعهده داشت و با ایمنی سرکار داشت اما نتیجه خصوصی‌سازی در تراورس چه بوده است؟ پس از واگذاری تجهیزات قوی و پرسنل تخصصی شش هزار نفری داشت. در طول این سال‌ها تراورس بهره‌ورتر شده است؟ خیر.خطوط بیشتری تعمیر و نگهداری کرده است؟ تراورس پس از واگذاری به خاک سیاه نشست و در نهم آذر ۱۳۹۹ با حکم دادگاه به راه‌آهن برگشت.»

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در یادداشتی در صفحه شخصی خود نیز در فضای مجازی در رابطه با سانحه ریلی قطار مسافری مشهد- یزد در صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، موضوع واگذاری شرکت خدمات فنی خط و ابنیه راه‌آهن (تراورس) در سال‌های گذشته به گروه امیر منصور آریا که به خاطر برخی مفاسد اقتصادی اعدام شد را پیش کشید.

تراورس: فعالیتی در محل سانحه قطار مشهد-یزد نداشتیم

در همین حال شرکت تراورس اعلام کرد: ۱۰ سال است که در منطقه محل وقوع سانحه قطار مسافری مشهد- یزد فعالیت پیمانکاری یا بهسازی خطوط ریلی نداشته‌ایم. شرکت تراورس در واکنش به اظهارات این مقام دولتی اعلام کرد: در پروژه بهسازی خطوط ریلی بلاک عباس‌آباد طبس نقشی نداشته و ۱۰ سال است که در این بخش فعالیت نمی‌کند. در بخشی از اطلاعیه این شرکت آمده است: پیرو موضوعات مطرح‌شده و سوالات شکل گرفته در اذهان عمومی، به استحضار ملت شریف ایران و فعالان حوزه حمل‌و‌نقل می‌رساند سانحه تاسف‌برانگیز ریلی تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در محدوده اداره کل راه‌آهن شرق (طبس) می‌باشد که بالغ بر ۱۰ سال است. شرکت تراورس در این محدوده فعالیتی نداشته و هیچ‌گونه قرارداد و مسوولیتی در نگهداری و یا انجام عملیات بهسازی، بازسازی و… در این خط ندارد و بالطبع شرکت‌های دیگری متولی انجام این امور و حفظ ایمنی این محدوده از راه‌آهن کشور بوده‌اند. لذا سانحه رخ داده هیچ ارتباطی با این شرکت (تراورس) و کارکنان زحمتکش آن ندارد.

کارشناس ریلی: اظهارات مدیرعامل راه‌آهن فرار به جلو است

محمدجواد شاهجویی کارشناس حمل‌و‌نقل ریلی در ارتباط با اتهام تراورس به مهر گفته است: توئیت مدیرعامل شرکت راه‌آهن، به نوعی فرار رو به جلو محسوب می‌شود.

در مورد پیشینه مدل خصوصی‌سازی شرکت تراورس و سپس بازگشت غیرکارشناسی و سیاسی این شرکت به راه‌آهن می‌توان صحبت‌های زیادی کرد. اما فارغ از این مساله، آنچه اهمیت دارد، مدل مواجهه شرکت راه‌آهن و یا هر شرکت دولتی دیگر با مساله خصوصی‌سازی است.

شرکت‌های دولتی و بدنه مدیران دولتی، خصوصا بعضی از مدیران جدید که علاقه‌مند به حفظ قدرت حاکمیتی نهادهای تحت امر خود هستند، خصوصی‌سازی را معادل آزادسازی و رها کردن وظایف می‌دانند و در همین راستا در تلاشند مواردی از نقایص خصوصی‌سازی را به عنوان تجربه غلط در این حوزه جا بیندازند و از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند.

وی افزود: این در حالی است که اتفاقا وظیفه شرکت راه‌آهن، خصوصی‌سازی به معنای مردمی‌سازی وظایف تصدی‌گرایانه خویش و تمرکز بر مساله تنظیم‌گری و نظارت بر اجرای مقرراتی است که خود تصویب می‌کند.

حال آنکه می‌بینیم خود راه‌آهن به عنوان نهاد قاعده‌گذار، در بسیاری از موارد، چون تصدی‌گر نیز هست، بسیاری از مقررات و قواعد را زیر پا می‌گذارد و از آنجایی که نهاد ناظر دیگری بر این شرکت نظارت نمی‌کند، در مواقع ایجاد چنین حوادثی، نه تنها مسوولیت نمی‌پذیرد، بلکه تلاش می‌کند ماجرا را به گردن این و آن بیندازد و بخش خصوصی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

پورسیدآقایی: تراورس در دولت احمدی‌نژاد واگذار شد

مدیر عامل راه‌آهن علاوه بر تراورس مدیران دولت قبلی را هم مقصر حادثه دانسته است. اتهامی که بیش از هر کس متوجه محسن پورآقایی مدیرعامل راه‌آهن در دولت روحانی شده و واکنش او را به دنبال داشته است. پورسیدآقایی در یادداشتی که در فضای مجازی به او منتسب شده است در پاسخ به این اتهامات تلویحا تقصیر را گردن دولت قبل‌تر از خود انداخته است. او نوشته است: «در حادثه اخیر قطار مسافری مدیرعامل جوان سعی دارد به جای قبول مسوولیت دلیل بروز حادثه را به گردن کسانی بیندازد که به زعم او طرفدار واگذاری شرکت تراورس به امیر منصورآریا بوده‌اند. لذا برای تنویر اذهان عرض می‌کنم که شرکت مزبور در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در دوران سلف همین حضرات یعنی در دولت آقای احمدی‌نژاد و با مصوبه دولت و از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده است و اتفاقا در دوران دولت آقای روحانی به دلیل عدم تفکیک برخی اموال راه‌آهن و شرکت مزبور و همچنین عدم پرداخت اقساط توسط خریدار در سال ۱۳۹۳ تقاضای لغو واگذاری صورت گرفت و پس از پیگیری‌های تمام مدیران عامل قبلی نهایتا در سال ۱۳۹۹ این معامله توسط دادگاه لغو و به دولت برگشت داده شد و نزدیک یک‌سال است که تحت مدیریت فعلی راه‌آهن فعالیت دارد لذا القای اینکه افراد طرفدار این واگذاری باید پاسخگوی کشته‌شدگان این حادثه باشند فقط فرافکنی است و حداقل در دولت قبل همه مدیران عامل متقاضی اصلاح نحوه این واگذاری بوده‌اند. ضمن آنکه در زمان سانحه این شرکت در اختیار مدیریت فعلی راه‌آهن بوده و اگر قصوری در این رابطه بوده نیز باید مدیریت فعلی پاسخگوی آن باشد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 268193
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا