دولت دلیل عدم انتشار آمار توسط بانک مرکزی را اعلام کند

جهان صنعت نیوز| سیدتقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور اجازه انتشار آمار توسط بانک مرکزی را نمی‌دهد، گفت: یکی از مسائلی که از گذشته در کشور با آن روبه‌رو هستیم، تعدد آمارها به ویژه در حوزه اقتصادی بوده که حتی در برخی موارد تناقض‌هایی بین این آمارها وجود داشته است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در مسائلی همانند میزان حجم قاچاق هنوز آمار دقیق، روشن و شفافی وجود ندارد، افزود: فاصله آمارها در حوزه قاچاق از ۱۲ میلیارد تا بیش از ۲۴ میلیارددلار عنوان می‌شود که نشان از نبود اطلاعات دقیق آماری است.

دلیل عدم انتشار آمار از  سوی بانک مرکزی توسط دولت اعلام شود

وی ادامه داد: مرکز آمار در گذشته اطلاعاتی درباره حوزه های اقتصادی ارائه می کرد، اما انتشار آمار در  حوزه مسائل مالی و پولی و تورم توسط بانک مرکزی انجام می شد.

کبیری با بیان اینکه باید دلیل عدم انتشار آمار از  سوی بانک مرکزی توسط دولت اعلام شود، تاکید کرد: سوابق و تجربه نشان می‌دهد که تناقض در آمارهای اعلامی یکی از علل سانسور به ویژه در نرخ تورم است، چراکه درسال های گذشته شاهد تورم یک رقمی بودیم و امروز تورم بیش از ۴۰ درصد را تجربه می کنیم، البته در این بخش آمارهای متعدد همانند ۳۰ تا ۳۵ درصد نیز ارائه می‌شود.

 ارائه دقیق آمار می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند

وی با اشاره به اینکه امروز نیاز به آمار دقیق یکی از ضروریات بوده که یکی از مراکز ارائه دهنده بانک مرکزی است، افزود: آمار یکی از شاخص‌های مهم تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و اقدام در حوزه کلان اقتصادی کشوری وتوسط بخش‌ خصوصی است که مورد نیاز افرادی بوده که در حوزه مسائل اقتصادی کار و در بخش تجارت فعالیت می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ارائه دقیق آمار می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند، هرچند که گاهی ممکن است خوشایند برخی مسئولان نبوده و یا مطابق با برخی وعده و قول های آنها نباشد.

تورمی که در بخش های مختلف از سال گذشته شروع شد پیش بینی ها را برهم زد

وی  تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه در حوزه های متعدد پیش بینی های آماری صورت گرفته و  بر اساس آن برنامه‌ریزی شده است، اما تورمی که در بخش های مختلف از سال گذشته شروع شد پیش بینی ها را تقریباً برهم زد.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی برای یک دوره پنج ساله هدف تعریف شد که در این میان مسائل غیرقابل پیش بینی رخداد، گفت: در برنامه ششم در حوزه مسائل اقتصادی کف و سقف از نوسانات پیش بینی شده بالاتر رفت و سیستم اقتصادی کشور دچار سردرگمی شد

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 16013
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا