دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه و جایگزین مشخصی ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجلس ، امروز میزبان ابراهیم رئیسی بود تا او  از کلیات لایحه بودجه دفاع کند. بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مهم‌ترین و بحث برانگیزترین بخش های بودجه سال آینده است که موافقان و مخالفانی جدی دارد و به دلیل پیامدهای گسترده آ بر اقتصاد کشور و و ضعیت معاش مردم ، بسیاری پیگیر تصمیم بهارستان درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند .


غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس  از جمله نمایندکان منقد این پیشنهاد دولت است و تاکید دارد که  دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه مشخصی  ندارد و تا زمانی که راهکار جایگزین کارشناسی ارائه ندهد ،  حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مصلحت نیست. او به خبرآنلاین می‌گوید که همسویی دولت و مجلس سبب نخواهد شد تا بودجه‌ای معیوب تصویب شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «همسویی دولت و مجلس را کسی انکار نمی‌کند ما با دولت همراه هستیم و کمک می‌کنیم اما مجلس وظیفه حرفه‌ای دارد که طبق قانون اساسی به آن عمل می‌کند.»

غلامرضا مرحبا توضیح می‌دهد: «بودجه با معاش و معیشت مردم در ارتباط است و این طور نیست که به دلیل همسویی دولت به آن رای بدهیم. با دولت همسو هستیم اما به وظیفه ذاتی، اخلاقی و قانونی خودعمل خواهیم کرد. اگر بودجه ایراد داشته باشد باید توسط دولت اصلاح شود.»

او ادامه می‌دهد: «کسی به دنبال این نیست که یک بودجه معیوب و پر از ایراد را تصویب کند. البته به این معنا نیست که بودجه فعلی این شرایط را دارد اما همسویی با دولت به این معنا نیست که هر چه عیب و ایرادی داشته باشد آن را تصویب می‌کنیم و دولت نیز چنین انتظاری ندارد و معتقد هستند که باید فرآیند قانونی انجام شود و اگر نیاز به اصلاح بودجه بود عیب و ایراد آن برطرف شود.»

او در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تصویب آن توسط مجلس می‌گوید: «دولت حذف ارز را در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده است اما این کار یک ایراد دارد که راه جایگزین را پیش‌بینی نکرده است و این نکته ، بسیار مهمی است.»

مرحبا توضیح می‌دهد: «ارز ۴۲۰۰ تومانی برای اقتصاد مضر است اما این که ما یک دفعه این ارز را حذف کنیم را قبول نداریم و باید راه‌های جایگزین داده شود تا به اقشار مختلف مردم فشار و صدمه وارد نشود و اقلامی که با استفاده از این نوع ارز تهیه می‌شدند صدمه وارد نشود.»

او تاکید می‌کند: «بنابراین مجلس به دنبال این است که راهکار جایگزین معرفی کند. ما صبر می‌کنیم تا راه جایگزین پیدا شود و بعد این ارز را حذف کنیم. البته از طرف مجلس صحبت نمی‌کنم و نظر شخصی من است ولی فکر می‌کنم تعداد زیادی از همکاران با من هم عقیده و هم فکر هستند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 240329
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا