دورنمای عرضه خودرو در بورس کالا/جاده روشن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  موفقیت بورس کالا در عرضه خودرو به ویژه از آن منظر مورد توجه صاحب‌نظران قرار گرفته است که نرخ فروش کارا در بورس کالا با فاصله ملموسی پایین‌تر از نرخ بازار این خودرو بسته شد. این دستاورد، مهر تاییدی بر ارزیابی کارشناسان از پتانسیل‌های بورس کالا برای ساماندهی به قیمت‌ها در بازار خودرو تلقی می‌شود. گفتنی است در عرضه‌های روز چهارشنبه خودرو در بورس کالا هر کارا دوکابین به قیمت ۳۰۲ میلیون تومان فروخته شد که قیمت تمام‌شده آن با احتساب مالیات و سایر هزینه‌ها حدود ۳۳۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. این در حالی است که قیمت بازار این خودرو تا روز چهارشنبه به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده بود. با این حال اما فروش کارا در بورس با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان،‌ توانست نرخ این خودرو در بازار را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و تا ۳۵۰ میلیون تومان کاهش دهد!

خودروسازان کشور در زیان هستند. این جمله‌ای است که بارها از سوی مسوولان و مدیران صنعت خودرو تکرار شده است. گفته می‌شود یکی از دلایل زیان‌سازی خودروسازان، قیمت‌گذاری دستوری است که منجر به فاصله قیمتی زیاد خودروی تحویل کارخانه با بازار آزاد شده است. بر همین اساس کارشناسان اقتصادی مکانیسم عرضه و تقاضا را برای کشف قیمت عادلانه میان خریدار و فروشنده اصلی پیشنهاد می‌دهند تا با قطع دست دلالان، تولیدکننده عملکرد سودسازی داشته باشد و مصرف‌کننده نیز بتواند با نرخ واقعی و منصفانه خودروی مورد نیاز خود را خریداری کند. کوتاه‌ترین و شفاف‌ترین مسیر برای دستیابی به این معامله عادلانه بورس کالاست. کارشناسان بر این باورند که عرضه بورسی خودرو می‌تواند برای شرکت‌ها تناسب خوبی میان هزینه و درآمد ایجاد کند و آنها را به سود برساند. در نتیجه می‌توان به شکوفایی ظرفیت‌های خودروسازان نیز دست یافت. در همین حال خودرو مدت‌هاست از ماهیت واقعی خود فاصله گرفته و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. گفته می‌شود این اقدام می‌تواند خودرو را به ماهیت خود بازگرداند و مجددا به کالایی تبدیل شود که با هدف مصرف خریداری می‌شود. کارشناسان عنوان می‌کنند با عرضه خودرو در بورس کالا تولید به تعادل رسیده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو خواهیم بود.

استقبال بورس کالا از خودروهای جدید

پس از معامله موفق ۱۰۳ دستگاه خودروی کارا در بورس کالا طی روز چهارشنبه هفته گذشته، مدیریت پذیرش بورس کالای ایران همان روز با صدور ۵ اطلاعیه جدید از پذیرش خودرو‌های سواری JAC-J۴، JAC-S۵ و وانت KMC-T۸ تولید شرکت کرمان‌موتور و همچنین خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی تولید شرکت بهمن‌موتور خبر داد. تعهد عرضه در این محصولات حداقل ۷۰ درصد از کل تولید سالانه است. بر اساس آمارهای تولید کرمان‌موتور در خودروی  J۴-JAC  این عدد ۹۴۵۰ دستگاه، در خودروی  JAC-S۵ معادل شش هزار و ۱۶۰ دستگاه و در خودروی KMC-T۸ یک هزار دستگاه خواهد بود. در مورد خودروهای فیدلیتی و  دیگنیتی هم حداقل عرضه به ترتیب چهار هزار و یک هزار دستگاه در نظر گرفته شده است. همچنین در تمامی این محصولات، تولیدکننده ملزم به تناوب عرضه حداقل یک بار در ماه شده است.

همچنین مطابق ماده ۱۷ دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در صورت عدم عرضه کالای مذکور در بورس ظرف مدت شش ماه پس از درج کالا در فهرست نرخ‌های بورس، پذیرش آن در بورس لغو شده و پذیرش مجدد منوط به طی فرآیند پذیرش است. بر همین اساس و با توجه به مقرراتی که در بورس کالا برای عرضه خودروها بر آن تاکید شده است، به نظر می‌رسد در صورت تداوم عرضه، بورس کالا بتواند به روند توزیع خودرو در بازار از یک سو و تنظیم قیمت‌ها از سوی دیگر کمک کند. کارشناسان تاکید می‌کنند که عرضه خودرو در بورس کالا به راحتی می‌تواند دست دلالان را از بازار کوتاه کرده و خریدار و فروشنده را از مسیر روشن و شفاف بورس به یکدیگر متصل کند؛ روندی که مدت‌ها در حال پیگیری بود اما با موانع زیادی از جمله سنگ‌اندازی دلالان و مافیای خودرو هر بار به تعویق می‌افتاد. حالا اما به نظر می‌رسد بورس کالا توانسته است ظرفیت‌های خود را برای تنظیم بازار خودرو و کشف قیمت‌های عادلانه اثبات کند.

ساماندهی بازار خودرو

سعید انگبینی کارشناس بورس کالا با اشاره به عرضه‌های بورسی خودرو در روز چهارشنبه به «جهان‌صنعت» گفت: «این نخستین تجربه عرضه خودرو در بورس کالا بوده است و بر همین اساس بسیاری از افراد از آن آگاهی و شناخت نداشته‌اند. همچنین خودروهای عرضه‌شده خودروهای فراگیر بازار خودرو نبوده‌اند و همین عوامل سبب شد که سقف عرضه لمس نشود.» او ‌افزود: «به طور کلی در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتفاقی که رخ خواهد داد به نفع وضعیت خودرو در بازار خواهد بود.» انگبینی عنوان ‌کرد: «در این صورت قیمت‌های منطقی، سودآوری خودروسازها و اتفاقات مثبت دیگری را در بازار خودرو رقم خواهد زد.»

تنظیم قیمت خودرو

این کارشناس بورس کالا با اشاره به برنامه‌های جدید عرضه خودرو در بورس عنوان می‌کند:  «به نظر من قیمت عرضه خودرو‌های فیدلیتی و دیگنیتی از قیمت بازار پایین‌تر خواهد بود اما در همین حال در قیمت پایه‌ای که عرضه می‌شود، معامله نخواهد شد.» انگبینی تاکید ‌کرد: «قیمت معامله خودروهایی که در آینده معامله می‌شوند، حد وسط قیمت پایه و قیمت بازار است.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 263176
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا