دنبال تسخیر اتاق‌های بازرگانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در ادامه مخدوش کردن فعالیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم شتاب گرفته و بر ژرفای آن اضافه شده است، دیروز یک رسانه کندوکاو بر تخلف اتاق بازرگانی ایران و روسیه را دستمایه مخدوش‌سازی اتاق قرار داده است.

درباره ماهیت این کندوکاو چند نکته را به‌طور خلاصه در ادامه می‌آوریم.

۱- در گزارش یادشده بیشتر خبرها و تحلیل‌های پیرامون آن حاشیه است و اثبات این حاشیه‌ها نیاز به زمان دارد. تهیه‌کنندگان گزارش اما یادشان رفته است که لاپوشانی را تا آخر ادامه بدهند و قصد و غرض اصلی را که انتخابات ۱۴۰۱ اتاق‌های بازرگانی است به عمد یا به سهو در این تحلیل گنجانده‌اند. کارشناسان و فعالان اقتصادی باور دارند ابعاد این داستان فراتر از شکایت و گلایه چند بازرگان است و آنها ابزار و وسیله‌ای‌ هستند برای اینکه اتاق‌های بازرگانی به تسخیر درآیند.

این یک خطر بزرگ است که اگر فعالان صنعتی با انسجام و اتحاد دنبال برطرف کردن خطر نباشند،‌ «اتاق» نیز در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که در سال‌های تازه‌سپری‌شده اختیار بنگاه‌های غول‌پیکر را به دست گرفته‌اند.

۲- برای اینکه با اندیشه افرادی که قصد دارند اتاق‌های بازرگانی را در انتخابات آتی تسخیر کنند به این نکته شگفت‌انگیز توجه کنید: در نوشته آمده است: منابع اتاق بازرگانی باید در جایی هزینه شود که دولت می‌گوید. این حرف عجیب و غریب از اندیشه کسانی سرچشمه می‌گیرد که منابع صندوق تامین اجتماعی را در اختیار دولت قرار داده‌اند. در کجا و در کدام کشور و در کدام قانون و آیین‌نامه آمده است که منابع اتاق‌ها که از پول بازرگانان و صنعتگران است طبق رای و نظر دولت هزینه شود.

۳- در بخشی از نوشته آمده است که چطور در سالی که کرونا بوده است ۱۰ هزار عضو جدید به اتاق اضافه شده است.

این حرف غیرکارشناسانه در حالی زده شده که مطابق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۵ هزار و در سال ۱۳۹۹ نیز نزدیک به ۳۶ هزار جواز صنعتی داده شده است. همچنین در سال ۱۳۹۹ که کرونا در کشور بیداد می‌کرد ۶۲۳ هزار مجوز برای انواع فعالیت‌های صنفی داده شده است.

۴- به اتاق ایران انتقاد شده است که چرا منابع خود را در بانک به شکل سپرده گذاشته‌اند و این نشان می‌دهد که هیات رییسه فعالیت اقتصادی را نمی‌شناسد. این هم از آن حرف‌های شگفت‌انگیز است. اعضای هیات رییسه شفاف‌ترین محل را برای افزایش درآمد انتخاب کرده‌اند و راه را برای ورود هرگونه خدشه و شبهه برای فعالیت‌های دیگر بسته‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 279105
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا