دلایل ناکامی صادرات دام

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در واقع صادرات دام آزاد شده اما فعالان این حوزه می‌گویند تا به حال صادراتی صورت نگرفته چون در فرآیند صادرات به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود و تنظیم بازار استان‌ها بهانه‌های بی‌اساس می‌گیرند. بنابراین نه تنها مشکلات دامداران کمتر نشده بلکه درگیر پروسه‌های پیچیده صادرات نیز شده‌اند. نکته قابل تامل اینکه طبق آمار معاونت امور دام وزارت کشاورزی، در حال حاضر تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس بره نر بدون تقاضا در کشور موجود است که به اصطلاح روی دست دامداران مانده است.

در همین خصوص رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه هنوز هیچ دامی صادر نشده اعلام کرد: تعیین عوارض ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومانی برای صادرات هر کیلو دام زنده مزیت صادراتی را از بین می‌برد. احمد مقدسی اظهار کرد: برای هر کیلو دام زنده عوارض صادراتی۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است که برای تولید‌کننده و صادرکننده توجیه اقتصادی ندارد و مزیت صادراتی نیز با این عوارض از دست می‌رود.

وی افزود: این یعنی تولید‌کننده اگر بتواند دامش را خوب بفروشد در هر یک راس گوساله ۵۰۰ کیلویی، ۵ میلیون تومان ضرر می‌کند. مقدسی با اشاره به اینکه دام‌ها به قرنطینه هم نرفته‌اند، گفت: به وزیر جهاد کشاورزی نامه‌هایی ارسال کرده‌ایم و پیگیر آن هستیم تا مسائل و موانع پیش رو مرتفع شود، ولی به نظر می‌رسد این موضوع امری زمان‌بر است. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو دام سنگین در بازار در بازه ۷۸ تا ۸۲ هزار تومان است. به عبارتی دام سنگین افزایش قیمتی نداشته، زیرا تولید بسیار بالا است.

مقدسی گفت: حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دام سنگین مازاد داریم، لذا توانایی صادرات داریم. با این وجود تولید به هر مشقت و سختی ادامه دارد و به دلیل قیمت بالای هزینه تمام‌شده، تولیدکننده‌ها در این میان در حال از بین رفتن هستند.

صادرات دام را به استان‌ها واگذار کرده‌اند

منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور نیز در این خصوص گفت: صادرات دام آزاد است منتها به قدری بوروکراسی‌های پیچیده دارد و کار سخت است که به سختی انجام می‌شود. به خصوص اینکه هزینه‌هایی همچون هزینه خرید دام، جابه‌جایی و حمل دام بسیار بالا است.

پوریان افزود: مهم‌تر از این هزینه‌ها، بوروکراسی موجود در وضعیت صادرات دام است چون عملا صادرات دام را به استان‌ها واگذار کرده‌اند، لذا استان‌ها شرایط منطقه‌ای خود را می‌سنجند به همین دلیل در دادن مجوز و اینکه به چه نحوی صادر کنیم و آیا اصلا صادر شود یا نشود وارد فازهای بوروکراسی سنگین و سخت شده و عملا انجام شدن صادرات با ابهام روبه‌رو است.

او خاطرنشان کرد: الان تقریبا دو ماه است که صادرات دام آزاد شده اما تا به حال هیچ دامی از کشور خارج نشده است چون در مورد فرآیند صادرات کاملا جزیره‌ای عمل می‌شود. بنابراین باید صادرات تسهیل شود.

پوریان با تاکید بر اینکه برخی تنظیم بازارهای استانی بهانه‌های الکی و عاری از منطق می‌گیرند، گفت: الان مصرف گوشت در کشور عملا از بره کشتاری یا بره نر چاق به هیچ وجه تامین نمی‌شود بلکه ۹۰ درصد از گوشت‌های گوسفندی که در بازار هستند از «بز نر چاق، قوچ، میش و بره ماده» است. عملا می‌بینید که این ۴ قلم عمده در کشور مصرف می‌شود آن هم به این دلیل که قیمت نسبت به قیمت بره نر بسیار کمتر است.

او ادامه داد: با این تفاسیر به دلیل بالا بودن قیمت تقاضایی در بازار برای «بره نر» اصلا وجود ندارد پس حجم زیادی از بره نر روی دست دامدار مانده است و برای صادرات هم این گروه را در نظر گرفته‌اند.

پوریان تصریح کرد: پس اگر دغدغه تنظیم بازار این است که اگر این حجم دام از کشور خارج شود روی بازار تاثیر بگذارد، باید بداند که نه تنها هیچ تاثیری ندارد بلکه می‌توان گفت بدون مشتری و بدون تقاضا مانده است.

دامداران تمایل به همکاری با شرکت پشتیبانی ندارند

وی همچنین در خصوص نتیجه خرید دام توسط شرکت پشتیبانی اظهار کرد: قرار بر این بود که وزارت جهاد و شرکت پشتیبانی در بخش دام سبک «بر نر» را خرید و ذخیره سازی کند اما دیدیم که دامداران رغبتی به همکاری با شرکت پشتیبانی ندارند به لحاظ اینکه شرکت پشتیبانی دیر پول پرداخت می‌کند و عملا از نظر اقتصادی پروسه به صرفه نیست. رییس شورای تامین دام کشور در خصوص حجم بره نر که روس دست دامداران مانده نیز اظهار کرد: طبق آماری که معاونت امور دام وزارتخانه اعلام کرده دامی که بدون تقاضا مانده حداقل ۲ تا ۲ و نیم میلیون راس را در بخش نر داریم.

بر اساس این گزارش، دامداران و دولت همیشه به نوعی در تعارض با یکدیگر پیش رفته‌اند به نحوی که نه دولت به حرف و خواسته دامداران توجه می‌کند و نه دامدار می‌تواند خود را با تصمیمات به گفته کارشناسان اشتباه دولت همسو کند. به این ترتیب این صنعت در مشکلات همیشگی خود دست و پا می‌زند.

پوریان در خصوص دلایل این عدم هماهنگی دولت با دامداران گفت: متاسفانه تصمیم‌گیران عملا یک چیز را می‌بینند و آن نتیجه است؛ یعنی همان‌طور که وقتی تمام توجه به میوه یک درخت باشد و از ریشه آن غفلت کنیم مطمئنا این میوه زود از بین می‌رود، در صنعت تولیدات زنده مثل دام سبک، مرغ و غیره نیز اینگونه است در حالی که باید نگاه به ریشه داشت نه نگاه به دست آورد نهایی یا همان بازار.

او ادامه داد: متاسفانه نگاه در بخش تولید مخصوصا تولید دام نگاه بازاری است و همین امر موجب شده الان مشکلات عدیده‌ای داشته باشیم. دلیل اصلی چنین نگاهی همان‌طور که گفته شد این است که سیاستگذار به دلیل ترس و جو روانی حاکم بر این شرایط همیشه نگاه‌اش به بازار است.

پوریان گفت: این در شرایطی است که اول باید نگاه به تولید باشد چون حمایت از تولید سبب می‌شود ریشه‌ها قوی‌تر شوند و تولید توسعه یابد و در نهایت با افزایش تولید گوشت باکیفیت روبه‌رو خواهیم بود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مساله اینجاست که تصمیم‌گیری‌ها برای یک مقطع کوتاه انجام می‌شود به طوری که در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها دیده می‌شود که تصمیم‌ها به صورت ماهانه گرفته و ماه بعد لغو می‌شود و این نگاه‌ها عملا بازار را هدف قرار می‌دهند.

رضا مهدوی دیگر فعال صنعت دام کشور نیز در خصوص دلایل ناکامی در صادرات دام گفت: مشکل اینجاست که متولیان امر با یک معادله ناقص تصمیم‌گیری می‌کنند و نتیجه این می‌شود که می‌گویند صادرات دام زنده، سبب افزایش قیمت در بازار داخل می‌شود.

مهدوی ادامه داد: این در حالی است که در چنین شرایطی اگر صادرات تسهیل شود به عنوان یک راه تنفس برای دامداری کشور محسوب می‌شود و این شرایط را فراهم می‌کند تا دامداران تجدید نیرو کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 292994
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا