دلار از رمق افتاد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای هفته جاری بازار ارز در یک محدوده قیمتی ثابت در نوسان بوده و عبور از مرزهای مقاومتی بازار تقریبا غیرممکن شده است. تابلوی معاملات ارزی بازار به ما می گوید که دلار در معاملات ابتدای این هفته با نرخ ۳۴ هزار و ۴۵۰ تومانی معامله شد و تا انتهای هفته اندک نوسانی در محدوده یاد شده را نیز تجربه کرد. در بازار نیمه تعطیل امروز نیز دلار با نرخ ۳۵ هزار و ۳۵۰ تومانی قیمت گذاری شد تا پرونده معاملات ارزی این هفته بدون تغییری چشمگیر بسته شود.

نکته ای که این روزها در میان معامله گران پررنگ شده تلاش های بی وقفه سیاست گذار برای کاهش حضور خریداران و فروشندگان ارزی در بازار است. در حالی که در هفته های گذشته هر روز بر تعداد خریداران ارز افزوده می شد و صف های طویل پشت صرافی ها نیز نشان از هیجان معامله گران برای خرید دلار داشت، اما با ورود بازارساز آمد و شدها در این بازار به حداقل رسید. بررسی ها نشان می دهد که بازارساز از یک سو اقدام به عرضه سنگین ارز در بازار کرده و از سوی دیگر نیز با امنیتی کردن فضای معاملات با متقاضیان خرید ارز مقابله می کند.

در عین حال آغاز انتشار اوراق ارزی از ابتدای این هفته نیز مساله دیگری است که به نظر می رسد تا اندازه ای از میزان تقاضای ارز در بازار کاسته است. هرچند بسیاری بر این باورند که جامعه نسبت به سیاست های دولت بی اعتماد است و به نظر نمی رسد تقاضای چندانی برای خرید این اوراق شکل گیرد، با این حال اجرایی شدن این سیاست روند خرید و فروش ها در بازار را مقداری مختل کرده است. ناگفته نماند که در روزهای اخیر نیز خبرهایی در خصوص صف آرایی معامله گران برای خرید ارز سهمیه ای در فردوسی منتشر شد که نشان از ناکام ماندن اوراق ارزی بانک مرکزی می داد. با این حال این صف آرایی ها نیز تاثیر چندانی بر نرخ نهایی دلار نداشت و این ارز کماکان جایگاه قیمتی خود را حفظ کرده است.

کارشناسان اما می گویند که با وجود آرام بودن جو این روزهای بازار، هنوز هم نگرانی هایی در خصوص جهش دوباره ارز وجود دارد. آنها در توضیح این مساله به ناآرامی های اخیر کشور و افزایش فشارهای خارجی علیه ایران اشاره می کنند. بررسی ها نیز نشان می دهد که در هفته های اخیر هم تحریم های جدیدی علیه کشورمان اعمال شده و هم طرفین مذاکره کننده از دشوار شدن سطح مذاکرات خبر داده اند. در کنار این مساله، شرایط عمومی اقتصاد نیز چندان خوب نیست و وضعیت متغیرهای اقتصادی خبر از روزهای ناگواری می دهند.

برای مثال در تازه ترین گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان مهرماه به ۵۶۷۷ هزار میلیارد تومان و حجم پایه پولی نیز به ۷۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب رشد نقطه ای نقدینگی و پایه پولی در پایان نخستین ماه از فصل پاییز به ترتیب ۳۴.۳ و ۳۴ درصد بوده است. در عین حال مرکز آمار نیز تورم آبان ماه را ۴۴ درصد اعلام کرده است. این آمارها نشان می دهد که رشد تدریجی و مستمر نقدینگی و تورم در کشور ادامه دارد و این علامت خطر بزرگی برای بازار ارز به حساب می آید. بنابراین هرچند سیاست گذار با ابزارهای موقتی تلاش می کند به جنگ قیمت دلار برود اما تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی در افزایش نرخ ارز در بلندمدت را نمی توان نادیده گرفت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 308125
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا