دفاع وزارت صمت از انحصارگران

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در این راستا با اینکه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اقداماتی را برای حمایت از تولید ورق گرم و آغاز به کار چند واحد نورد گرم انجام داده تا مشکل کمبود مواد اولیه را رفع کند اما حالا فعالیت بخش خصوصی با مخالفت مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت روبه‌رو شده است.

البته علت اصلی از سوی وزارتخانه کمبود اسلب اعلام شده این درحالی است که به گفته کارشناسان سال گذشته  دو میلیون و ششصد هزار تن اسلب از کشور صادر شده‌؛ بنابراین اگر کمبود آن در کشور وجود دارد، چرا مسوولان جلوی صادرات را نمی‌گیرند و در مقابل ورق گرم وارد می‌کنیم!

به تازگی در پی درخواست صدور جواز تاسیس شرکتی جهت اجرای طرح تولید انواع ورق نورد گرم فولادی با ظرفیت سالانه دو میلیون تن‌،‌ مدیر کل دفتر صنایع معدنی اعلام کرده که ظرفیت تولید واقعی واحدهای فعال در بخش نورد گرم  ورق فولادی کمتر از ظرفیت اسمی مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری بوده و در صورت دستیابی واحدهای مذکور به ظرفیت اسمی، ‌میزان تولید اسلب در کشور به عنوان مواد اولیه مورد نیاز، ‌تکافوی تامین خوراک این حجم از ظرفیت فعال را نخواهد داشت. به علاوه اینکه راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا در این بخش نیز مشکل کمبود اسلب مورد نیاز را چندین برابر خواهد کرد. لذا ایجاد طرح جدید برای ایجاد ورق گرم با مشکل جدی تامین خوراک بعد از بهره‌برداری مواجه بوده و از این نظر صدور جواز تاسیس و اجرای طرح مذکور مورد تایید وزارتخانه نیست.

این در حالی است که فعالان لوله و پروفیل باور دارند که برخی مسوولان به دنبال این هستند که انحصار واردات ورق را به برخی از فولادسازان و تولیدکنندگان ورق گرم بدهند. در نهایت انحصار و ضعف سیاستگذاری دولت باعث شده تا هدف‌گذاری ۱۱ میلیون تنی فولاد گرم با مشکل روبه‌رو شود و نتوانیم از ظرفیت‌ها بهره نهایی ببریم.

مجوزهای بدون برنامه

در این خصوص عضو هیات‌مدیره سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با انتقاد از موضع سیف‌الله امیری  به «جهان‌صنعت» گفت: برای صنعت لوله و پروفیل ۲۸ میلیون تن مجوز تولید در کشور صادر شده در صورتی که ظرفیت واقعی که در حال بهره‌برداری است نزدیک به سه میلیون تن است. به این ترتیب بیش از ۹ برابر مصرف کشور مجوز صادر شده است.

اسماعیل تمام‌یار تصریح کرد: در این رابطه سندیکا چندین بار مراجعه کرده و مطرح شده که بیش از ۱۸۰ واحد را برای خرید ۳۰۰۰ تن ورق هر ماه مقابل هم قرار می‌دهید و معیشت بیش از ۴۰ هزار نفر را به خطر انداخته‌اید؛ بنابراین انتظار این است که دیگر مجوز ندهید اما مسوولان مربوطه به استناد قانون بهبود فضای کسب‌وکار اعلام کرده‌اند که نمی‌شود جلوی صدور مجوز را گرفت.

عضو هیات‌مدیره سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران ادامه داد: تاکید کردیم که با توجه به اینکه کمبود ورق در کشور داریم و از طرفی هم سقف مشخص شده، در نتیجه مجوز جدید صادر نکنید چرا که اعداد و ارقام با هم نمی‌خواند. اما مسوولان مطرح می‌کنند که برای حمایت از فضای کسب‌وکار نمی‌توانیم جلوی صدور مجوز را بگیریم.

انتظار داشتیم وزارتخانه حمایت کند

با توجه به اینکه در کشور با کمبود ورق گرم مواجه هستیم برخی از واحدهای تولیدی قصد داشتند دست به تولید آن بزنند اما با مخالفت وزارت صمت نتوانستند به این هدف برسند. تمام‌یار در این رابطه گفت: انتظار داشتیم وزارتخانه در ادامه سیاست تولید از فضای کسب‌وکار از ما هم حمایت کند.  با استناد به بهبود فضای کسب‌وکار سعی کردیم شرکتی در جنوب کشور تاسیس و نیاز ورق گرم کشور را تامین کنیم اما در کمال ناباوری به ناگهان وزارتخانه با ما مخالفت کرد!‌ درحالی که اگر قرار بر تولید است چرا باید جلوی تولید ورق گرم را بگیرند!

عضو هیات‌مدیره سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با بیان اینکه تاسیس یک شرکت تولیدی در حوزه فولاد در کشور مشکلات خاص خود را دارد، ‌ادامه داد: حدود یک سال طول کشید تا توانستیم قطعه زمینی را در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس تحویل بگیریم و برای احداث آن هزینه‌های زیادی کردیم به طور مثال سه میلیارد تومان هزینه تحقیقات کرده‌ایم اما حالا مطرح می‌کنند که نمی‌شود کار کرد!

او ادامه داد: به موجب رای شورای رقابت که نزدیک یک سال و نیم قبل صادر شده ورق گرم نازک در زمره کالای انحصاری قرار گرفته است. اما تلاش کردیم واحد تولید ورق گرم را ایجاد کنیم و تمام معضلات را در نظر گرفتیم و با هزار تلاش توانستیم در منطقه ویژه بندرعباس یعنی جایی که اسلب در آنجا تولید می‌شود زمینی را گرفته که خوراک را تامین کنیم، اما سیف‌الله امیری به فاصله ۲۴ ساعت پاسخ داد که خوراک آنها را نمی‌توانیم تامین کنیم.

انحصار ورق گرم در دستان عده‌ای

عضو هیات‌مدیره سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با اشاره به اینکه انحصار ورق گرم در دستان مجموعه‌های خصولتی است،‌ گفت: متاسفانه همچون دیگر بخش‌ها از جمله خودرو و…  برخی از مسوولین  با تولید کالای انحصاری مشکل دارند! به این ترتیب ما شاهد وجود مافیای چندسر هستیم.

او با اشاره به بحث عوارض صادراتی نیز  گفت: حضور همین مافیا را در بحث عوارض صادراتی هم ملاحظه می‌کنیم. با اینکه مجلس موضوع دیگری را در حمایت از واحدهای تولیدی تصویب کرده اما وزارتخانه مسیر دیگری را می‌رود. به این صورت که روی محصولات پایین‌دستی هم عوارض گذاشته‌اند.

ناتوان از رقابت

تمام‌یار تصریح کرد: با چنین تصمیماتی نمی‌توانیم با رقبای خارجی رقابت کنیم. وقتی سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌خواهد گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز کند متاسفانه جلوی پایش سنگ می‌اندازند. چرا سرمایه فرار نکند و به امارات و دیگر کشورهایی که مشوق سرمایه‌گذاری هستند، نرود؟! چرا ایرانی‌ها هفت میلیارد دلار در دو سال گذشته در استانبول برای خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟!‌ آیا مسوولین به این موارد فکر می‌کنند؟!

تعارض منافع

عضو هیات‌مدیره سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با اشاره به سیاست‌های ضد و نقیض و جانبدارانه در کشور خاطرنشان کرد: یک سال قبل سه میلیون تن اسلب صادر کردیم درحالی که اگر کمبود اسلب داریم چرا جلوی صادرات را نمی‌گیرند؟ در حال حاضر هم به خاطر تنظیم بازار ورق وارد می‌کنند! در نهایت هم جلوی مجوز تولید ورق را می‌گیرند!

او با انتقاد از سیاست‌های وزارت صمت گفت: چرا در مورد کالای انحصاری که رای شورای رقابت وجود دارد آقایان به بهانه کمبود داخل کشور ظرف شش ماه گذشته برخی مجموعه‌ها را وادار کرده‌اند که ورق صادر کنند و به تبع آن قیمت ورق داخلی هم بالاتر از قیمت جهانی شده است؟ ‌چرا در این موضوع خاص استناد به قانون بهبود فضای کسب‌وکار نمی‌شود، اما در مورد لوله و پروفیل به آن قانون استناد می‌کنند‌؟

گفته می‌شود این‌گونه تصمیمات نشان می‌دهد که یک سری از معاونت‌ها و جریانات در درون وزارتخانه هستند که در چارچوب منافع شرکت‌های خصولتی فولادی قرار دارند و تنها دغدغه آنها کار در جهت تشدید انحصار است.  تمام‌یار در این رابطه گفت: بانیان وضع موجود نه دولت‌های قبلی بلکه همین‌ها هستند که جلوی بهبود فضای کسب‌وکار و شکستن انحصار را می‌گیرند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 257286
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا