در تکاپوی رشد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در معاملات امروز بازار ارز دلار حرکت خود در مسیر صعودی را آغاز کرده است. هرچند سرعت رشد قیمت دلار اندک بوده و بازار نیز تنها به نوسانات محدود ارزی بسنده می کند، اما کارشناسان این موضوع را نشانه بازگشت احتمالی به مسیر رشد عنوان می کنند. نرخی که اکنون میان معامله گران دلاری دست به دست می شود ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان است. این نرخ اگرچه نسبت به روزهای قبل تفاوت چندانی ندارد اما ۴ هزار تومان بالاتر از نرخ دلار در معاملات ارزی ابتدای فصل پاییز است.

تحولات بازار ارز در حقیقت نشان می دهد که از ابتدای مهر ماه تا به امروز دلار ۱۴.۵ درصد رشد قیمتی داشته است. به عبارتی این اسکناس آمریکایی بیش از ۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته است این در حالی است که در تمام مدت یاد شده مقامات دولتی از وضعیت خوب ذخایر ارزی کشور خبر می دادند و تلاش می کردند با گفتاردرمانی حضور معامله گران در این بازار را کمرنگ کنند. اما واقعیت نشان می دهد که بی ثباتی های رخنه کرده در اقتصاد ایران باعث افزایش تمایل مردم به خرید ارز شده است.

بازار طلا و سکه نیز از این بی ثباتی ها بی نصیب نمانده است. سکه در معاملات امروز بازار به ۱۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسیده که حدود ۲.۵ میلیون تومان، یعنی معادل ۱۶.۵ درصد گران تر از نرخ ثبت شده در ابتدای پاییز است. برخی دلیل سقف شکنی سکه و افزایش قیمت آن را به افزایش حضور خریداران ارز در این بازار نسبت می دهند و اعلام می کنند که رشد آرام اما پیوسته دلار می تواند زمینه ساز تداوم رشد قیمت سکه باشد.

کارشناسان اما پیش از این در خصوص احتمال صعود رشد دلار هشدار داده بودند. در این خصوص نیز بیشینه قیمتی ۳۸ هزار تومانی و حتی بالاتر را برای دلار اعلام می کردند. این پیش بینی ها نیز عمدتا بر پایه وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی و روابط سیاسی ایران با غرب صورت گرفته است. از یک سو ایران و کشورهای غربی ماه هاست بر سر معاهده برجام مذاکره می کنند و خروجی این مذاکرات تا اینجای کار منفی بوده است. به عبارتی، چانه زنی ها نه تنها زمینه ساز رفع تحریم ها و کاهش فشارهای خارجی علیه ایران نشده بلکه بسته های تحریمی جدیدی نیز در هفته های گذشته علیه کشورمان رونمایی شده است.

افزایش خلق پول و رکوردزنی نقدینگی در کنار تورم های بالای ۴۰ درصدی نیز از سوی دیگر بازار ارز را مستعد التهاب و رشد قیمتی کرده است. بدیهی است بی ثباتی های اقتصادی و سیاسی اگر همچنان بردوام باشد و چشم انداز روشنی شکل نگیرد دلار روند صعودی خود را پی خواهد گرفت حتی اگر سیاست گذار با ارزپاشی جلوی رشد قیمتها در این بازار را بگیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 311195
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا