درخواست نجات صنعت مرغداری

به گزارش جهان صنعت نیوز: این در حالی است که انتظار می‌رفت با آغاز به کار دولت سیزدهم، نه تنها صدای بخش خصوصی و اهالی فن در این صنعت شنیده شود بلکه سیاست‌هایی از سوی دولتمردان در دستور کار قرار بگیرد که در کمترین زمان شاهد فروکش کردن این تلاطمات در بازار محصولات پروتئینی باشیم. اما علاوه بر اینکه اوضاع آن‌طور که تصور می‌شد پیش نرفت بلکه دولت در اقدامی ناگهانی حذف ارز ترجیحی را در دستور کار قرار داد و تولیدکنندگان محصولاتی مثل مرغ، تخم‌مرغ و… را با چالش‌های بیشتری مواجه کرد که مجال آن نیست در این گزارش به آنها اشاره شود.

نکته مهم اما این است که دولت سیزدهم نیز برای جلب اعتماد تولیدکنندگان و جلوگیری از به خطر افتادن امنیت غذایی مردم، وعده وعید‌هایی را به تولیدکنندگان داد که نتوانست از پس عملی کردن آنها بر بیاید. بنابراین تولید در برخی از این حوزه‌ها حتی بیشتر از میزان برنامه‌ریزی شده اتفاق افتاد اما حالا که دولت باید پای وعده وعیدهای خود بماند و با اقداماتی نظیر خرید تضمینی، امکان صادرات مقطعی و تامین نقدینگی برای تولید، برای حل چالش‌های تولیدکنندگان تلاش کند، یک گوشه ایستاده و دست و پنجه نرم کردن اهالی تولید با شرایط سخت را نظاره می‌کند. از همین رو تولیدکنندگان اعلام می‌کنند که گویا دولت پس از رهایی از دغدغه‌های اولیه، توقع دارد که هزینه این جراحی بزرگ اقتصادی را نیز تولیدکنندگان پرداخت کنند.

شرایط غیرمنطقی حاکم بر روند تامین نهاده‌ها

تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ که مدتی است با حذف ارز ترجیحی و افزایش بهای نهاده‌ها دچار اختلال شده به تامین سرمایه در گردش تولید، خرید تضمینی و صادرات مقعطی نیاز دارد. به اعتقاد رییس اتاق اراک، دولت با سیاست‌های حمایتی از چرخه تولید و مصرف‌کننده می‌تواند چالش ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش چندبرابری قیمت‌ها را مدیریت کند. ناصر بیکی از شرایط غیرمنطقی حاکم بر صنعت مرغ‌داری انتقاد کرد و برای حل مشکلات، خرید تضمینی، امکان صادرات مقطعی و تامین نقدینگی برای تولید را پیشنهاد داد.

وی که از فعالان صنعت مرغ‌داری است از شرایط غیرمنطقی حاکم بر روند تامین نهاده‌های دامی و افزایش ۶ برابری قیمت‌ها انتقاد کرد و گفت: در پی حذف ارز ترجیحی، تامین نقدینگی مرغ‌داران و دامداران سخت شد و متاسفانه علی‌رغم وعده دولت، بانک‌ها هم نتوانستند پاسخگوی ارائه تسهیلات لازم به تولید باشند. از طرفی واردکنندگان نیز به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده‌ها به سرمایه در گردش بیشتری احتیاج پیدا کردند.

این فعال اقتصادی در ادامه به روند تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ اشاره و تصریح کرد: در کشور به ۱۰ میلیون مرغ مادر شش ماهه تا پای کشتار نیاز داریم تا جوجه موردنیاز واحدهای گوشتی تامین شود، یعنی عده‌ای از مرغ‌ها باید شش ماه و عده‌ای پیر و روانه کشتارگاه شوند. در حال حاضر هر جوجه گوشتی، ۱۵ هزار تومان برای واحدهای مرغ مادر هزینه دارد؛ اما این واحدها محصول خود را به قیمت هزار تا دو هزار تومان می‌فروشند که ضرر سنگینی را به تولید تحمیل می‌کند و موجب می‌شود به تدریج پای تولید گوشت مرغ که مرغ مادر است از چرخه تولید خارج شود و حذف یکی از مرغ‌های مادر به معنای عدم تولید ۱۵۰ جوجه گوشتی و ۳۰۰ کیلو گوشت مرغ است.

مشکل جدی در امنیت غذایی کشور

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: روند تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ نطفه‌دار باید مانند یک سیستم دنبال شود و اختلال در یک بخش آن یعنی یک مشکل جدی در امنیت غذایی کشور؛ اگر برای مرغ مادر جوجه‌ریزی نشود با خلاء ۱۳ ماهه برای جبران آن مواجه می‌شویم و اگر هر مرغ مادر موردنیاز حذف شود و امروز تصمیم بگیریم واحد مرغداری را قرنطینه و سپس به جای آن در واحد مرغ مادر به جوجه‌ریزی اقدام کنیم ۱۳ ماه دیگر گوشت جوجه گوشتی نتایج آن به بازار عرضه خواهد شد.
بیکی نیاز کشور به گوشت مرغ را سالانه بالغ بر ۲ و نیم میلیون تن برآورد کرد و گفت: هر گله مرغ مادری که حذف و جایگزین نشود ۱۳ ماه خلا را در عرضه کوشت مرغ ایجاد می‌کند. البته علاوه بر مشکلاتی که در روند تولید وجود دارد باید به قیمت مرغ، افزایش آن و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز اشاره کرد. او خاطرنشان کرد: اگر تولید هم در بهترین شرایط خود اتفاق افتد؛ اما مصرف‌کننده قدرت خرید نداشته باشد، محصول روی دست تولیدکننده می‌ماند و تنها راه‌حل، خرید تضمینی محصول توسط دولت و تامین ذخیره استراتژیک است. از سوی دیگر باید صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ نطفه‌دار هم به صورت مقطعی آزاد شود تا صنعت دچار
مشکل نشود.

رییس اتاق اراک به مشکلات به وجودآمده برای تامین نقدینگی تولید و نبود قدرت خرید در انتهای زنجیره تولید اشاره و تاکید کرد: برای حفظ امنیت غذایی و مقابله با ضرر تولیدکنندگان باید خرید تضمینی اتفاق افتد. در غیر این صورت نیمی از ظرفیت تولید متوقف می‌شود. حمایت از زنجیره تولید و مصرف‌ باید هماهنگ اتفاق افتد. در این بین شاید یکی از راهکارها، استفاده از کالابرگ باشد.

درخواست کمک اتحادیه مرغداران از رهبری

در این راستا همچنین اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در نامه‌ای به مقام معظم رهبری از ایشان برای حل مشکلات مرغداران و بازار تخم‌مرغ درخواست کمک کرد. در این نامه آمده است: همانطور که مستحضرید پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، نهاده‌های مورد نیاز تولید محصولات پروتئینی کشور، خاصه تولید تخم‌مرغ خوراکی با افزایش ۵ برابری به دست تولید‌کنندگان می‌رسد.
قبل از اجرای طرح اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن به عنوان تنها تشکل ملی صنعت مرغ تخمگذار کشور با تحت پوشش داشتن صددرصد تولید‌کنندگان الزامات مورد نیاز این صنعت را به منظور پایداری و استمرار تولید در قالب برنامه تدوین شده به متولیان امر ارائه کرد که تمامی موارد خواسته شده نیز مورد تایید قرار گرفت.

پرداخت هزینه جراحی بزرگ اقتصادی توسط تولیدکنندگان

بر اساس وعده‌های داده‌شده و اعتماد تولیدکنندگان تخم‌مرغ به مسوولین‌، عارضه‌ای به نام عدم اطمینان در صنعت بروز پیدا نکرد و جوجه‌ریزی و پولت‌ریزی کشور مطابق برنامه‌ریزی ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی (حتی بیش‌تر از میزان برنامه‌ریزی شده) صورت پذیرفت. اما ظاهرا پس از رهایی دولت از دغدغه‌های اولیه، مقرر گردیده که هزینه این جراحی بزرگ اقتصادی را تولیدکنندگان پرداخت نمایند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: واقعیت موضوع اینکه به دلیل عدم رشد قیمت تخم‌مرغ متناسب با تورم و افزایش قیمت سایر کالاها در سال‌های اخیر و افزایش بهای تمام شده یکباره آن، قدرت خرید بخش عظیمی از جامعه که تخم‌مرغ به عنوان قوت غالب سفره آنها می‌باشد کاهش و بازار عرضه و تقاضا نیز کشش فروش محصول به قیمت تمام‌شده واقعی را نداشته و پرداخت یارانه نقدی نیز به دلیل سایر مشکلات مردم به سمت تهیه این کالای استراتژیک سوق پیدا نکرده و نه تنها کشور را با مازاد تولید مواجه بلکه تامین پروتئین مورد نیاز سلامت جامعه را نیز با مخاطره مواجه نموده است. بعد از گذشت ۷۰ روز از اجرای طرح، تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ بر اساس مبانی علمی و کارشناسی شده با زیان بیش از ۰۰۰/۱۰۰ ریال همراه بوده برای گله‌های جوان در حال تولید بیش از ۰۰۰/۲۰۰ ریال و با توجه به تولید بیش از ۳ هزار تن در روز، خسارت وارده بیش از سیصد میلیارد ریال (روزانه) برآورد می‌شود.

تولیدکنندگان در عمل به حال خود رها شده‌اند

این در حالی است که اقداماتی برای جبران خسارت از قبل پیش‌بینی شده توسط دولت صورت گرفته که به هیچ عنوان کافی نبوده و تولیدکنندگان در عمل به حال خود رها شده‌اند. در بخش دیگری از این نامه آمده است: بر اساس ماهیت مرغ تخمگذار و دوره تولید طولانی‌مدت آن و عدم امکان واکنش سریع مرغدار به زیان حاصله باعث بی‌توجهی مسوولین و نگاه کوتاه‌مدت آنها به این امر گردیده، غافل از اینکه در آینده‌ای نه چندان دور شرایط معکوس و جبران عدم تولید مکفی برای تامین نیاز جامعه در کوتاه‌مدت حتی با واردات نیز میسر نخواهد بود و هزینه‌های آن را قطعا مردم پرداخت خواهند کرد. با توجه به توضیحات مطروحه، عدم وجود نگاه واقع‌بینانه و بلندمدت در سطح کلان دولت و موکول کردن اجرای وعده‌ها به آینده قطعا نباید انتظار داشته باشیم که مرغدار تولید خود را با زیان ادامه دهد ضمن اینکه تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده با اعتماد به مسوولین صورت گرفته و سلب اطمینان از آنها کشور را به بیراهه و تامین امنیت غذایی کشور که به عنوان اصلی‌ترین پایه استقرار امنیت کشور می‌باشد را به مخاطره خواهد انداخت. لذا پیرو مکاتبات، هشدارها و ارائه پیشنهادات کارشناسی‌شده قبلی به مسوولین و همچنین با توجه به صرفه‌جویی دولت محترم پس از تغییر نرخ ارز، از رهبر عزیز و فرزانه خواهشمندیم با قید فوریت دستور فرمایند برای عبور از این مرحله گذر بخشی از درآمد ناشی از آزادسازی را برای کوتاه‌مدت و تا زمان تطبیق شرایط تولید‌کننده با وضعیت اقتصادی پیش آمده با پرداخت قسمتی از هزینه‌های تحمیل شده به تولیدکننده، مشوق صادراتی برای خروج مازاد تولید، تسویه مطالبات مرغداران قبل از آزادسازی و واقعی نمودن قیمت تمام شده از تولیدکنندگان پشتیبانی، که همانا حمایت از تولیدکننده همان حمایت از مصرف‌کننده می‌باشد. پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی کمال قدردانی را اعلام داشته و امید آن داریم تا با صدور دستوری انقلابی و جهادی ضمن استمرار تولید و اقتدار کشور از بروز هرگونه رفتارهای احساسی پیشگیری گردد. بی‌صبرانه منتظر اوامر موکد رهبر عزیز می‌باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 279417
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا