دانش‌بنیان‌ها منتظر خبرهای خوب باشند

به گزارش جهان صنعت نیوز: جواد اوجی چند روز پیش هم از مشارکت بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه نفت،گاز و پتروشیمی خبر داد. آن‌طور که وزیر نفت به تسنیم گفته، دانش بومی، نیاز صنعت پتروشیمی کشور است و توسعه صنعت پتروشیمی در برخی از محصولات توسط شرکت‌های ایرانی با دانش بومی در حال انجام است و در بقیه بخش‌ها نیز در حال پیگیری است.

وزیر نفت یکی از بخش‌های مهم برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان را تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی دانست و گفت: حدود ۶۴ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا امروز داخلی‌سازی شده و از همکارانمان در این صنعت قول گرفته‌ایم که تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز در صنعت پتروشیمی را در این دولت بومی‌سازی کنند که این‌کار به تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: یک فراخوانی در ماه‌های گذشته از سوی وزارت نفت اعلام شده و برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، پنج حوزه جمع‌آوری گازهای مشعل، چاه‌های کم‌بازده جهت افزایش تولید، ساخت ادوات و تجهیزات مورد نیاز که اکنون وارداتی است، زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی و بومی‌سازی کاتالیست‌ها و لایسنس‌ها و همچنین توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌های نفت و ورود به زنجیره ارزش محصولات پالایشگاهی تعریف شد.

اوجی با بیان اینکه «۲۴۰ شرکت در این فراخوان شرکت کرده‌اند» گفت: فرآیند غربالگری این شرکت‌ها انجام شده و با ارائه تسهیلات از طریق بانک‌هایی که با آنها قرارداد داریم، با استفاده از تبصره ۱۸ و ارائه تسهیلات کم‌بهره کمک می‌کنیم اتفاقات خوبی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رقم بخورد.

وی افزود: بالغ بر یکصد و ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در گام نخست فراخوان وزارت نفت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در زمینه‌های اولویت‌دار و اشتغال‌آفرین مانند بهینه‌سازی، احیای چاه‌ها و زنجیره ارزش مشارکت کرده‌اند که پس از تایید نهایی، در اردیبهشت‌ماه انعقاد قرارداد و ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها آغاز می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید تولید در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دانش‌بنیان شود»، گفت: قطعا آغاز عملیات اجرایی و سپس بهره‌برداری از این پروژه‌های دانش‌بنیان، علاوه بر ارزش‌آفرینی در بخش تولید، اشتغالزایی خوبی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

شرکت‌های دانش‌بنیان پیش از فراخوان وزارت نفت در صنعت نفت و گاز کشور فعال بودند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آنها دستیابی به فناوری کاتالیست بود که سبب شده بیش از ۱۰ درصد نیاز کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت در داخل بومی‌سازی شود.
کارشناسان می‌گویند، با فعال شدن شرکت‌های بخش‌های دانش‌بنیان، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد ایران از حالت انحصاری‌ها خارج شده و اقتصاد شفاف شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 256826
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا