خیال ارزانی در بازار مرغ و تخم‌مرغ

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در همین خصوص دماوندی‌نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته درباره گران شدن نرخ مرغ در بازار اعلام کرد: گزارش‌هایی درباره گران‌فروشی مرغ به هر کیلوگرم ۶۵ هزار تومان داریم اما با توجه به اینکه نرخ مرغ زنده ۴۲ هزار تومان است، حداکثر نرخ این محصول نباید بیشتر از ۶۰ هزار تومان باشد.

این در حالی است که وضعیت تخم‌مرغ هم بهتر از این نیست و در بازار این کالا نیز شاهد افزایش قیمت قابل توجهی هستیم. البته بر اساس اعلام سازمان میادین میوه و تره بار تهران، هر کیلوگرم تخم‌مرغ فله در سطح شهر تهران ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. اما بسته‌بندی۳۰ عددی شانه‌های خمیری شرینگ‌شده درب‌دار، ۸۷ هزار تومان و یا تخم‌مرغ بسته‌بندی ۲۰ تایی ۶۳ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
در ارتباط با مرغ تولیدکنندگان دلیل را افزایش تقاضا عنوان می‌کنند. ضمن اینکه جوجه‌ریزی در حوزه مرغ گوشتی نیز به شدت کاهش یافته است. بر همین اساس اخیرا اعلام شد که با توجه به روند افزایشی قیمت مرغ گرم در بازار و در راستای رفاه حال مصرف‌کنندگان، عرضه گوشت مرغ منجمد در تمامی مراکز عرضه اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صنوف منتخب و سازمان میادین آغاز شده است. این در حالی است که مشخص نیست این سیاست تا چه میزان می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک کند. در همین رابطه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر حجم مرغ خریداری شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام مناسب باشد می‌تواند قیمت گوشت مرغ در بازار را تعدیل کند اما باید به این موضوع نیز توجه شود که به تولیدکنندگان آسیب وارد نشود.

علیرضا عباسی در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ در بازار گفت: تعیین قیمت گوشت مرغدارای مولفه‌هایی بوده که یکی از موارد آن جوجه یک‌روزه است، قیمت جوجه یک‌روزه نیز بر اساس تقاضای مرغداران و حجم جوجه‌ریزی‌ها افزایش و یا کاهش پیدا می‌کند.
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس با اشاره به اینکه یکی دیگر از مولفه‌های تعیین قیمت مرغ نهاده‌های دامی مورد نیاز است، ادامه داد: با تصمیم دولت و مجلس مقرر شد نهاده‌های دامی با نرخ آزاد در اختیار مرغداران قرار بگیرد. اعضای کمیسیون کشاورزی در ابتدای اجرای این تصمیم اعلام کردند که قیمت گوشت مرغ به میزانی تعیین نشود که بر اساس آن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دچار مشکل شوند و تغییر قیمت مرغ پس از یک ماه مناسب نیست.

کاهش قیمت جهانی نهاده‌های دامی

وی با تاکید بر اینکه قیمت جهشی نهاده‌های دامی در بازار جهانی که در ابتدای مردمی‌سازی یارانه‌ها رخ داد در حال حاضر حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: در مقطعی قیمت گندم در بازار جهانی بالا بود اما در حال حاضر کاهش یافته است. با کاهش قیمت جهانی نهاده‌های دامی مانند ذرت و سویا باید نرخ این مولفه‌ها در سامانه بازارگاه نیز کاهش داده شود تا هزینه‌های مرغداران نیز کاهش پیدا کند.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه قیمت تمام شده گوشت مرغ باید به میزانی تعیین شود که برای تولیدکنندگان نیز صرفه اقتصادی داشته باشد، ادامه داد: این تصمیم مسوولان اجرایی که قول داده بودند پس از گذشت مدتی از آزادسازی نرخ ارز قیمت گوشت مرغ را افزایش می‌دهند از ابتدا اشتباه بوده است و باید نرخ این کالای اساسی از روز اول به صورت واقعی تعیین می‌شد تا به مردم مجددا شوک وارد نشود. پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها انتظار ثبات در بازار وجود دارد.

عباسی در خصوص تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توزیع گوشت مرغ منجمد در بازار با قیمت هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان گفت: وظیفه پشتیبانی و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی این است. طی ماه‌های گذشته با تولید مازاد گوشت مرغ مواجه بودیم که دولت باید این مازاد تولید را بر اساس وظایف شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کند تا در مواقع لزوم که با کاهش جوجه‌ریزی‌ها و روند افزایشی قیمت‌ها مواجه می‌شویم مرغ‌های خریداری‌شده را در بازار توزیع کنند اما متاسفانه با کوتاهی‌هایی در این زمینه مواجه هستیم و خریدها به موقع صورت نمی‌گیرد.

کاهش ۳۰ درصدی جوجه‌ریزی در سه ماه اخیر

در حالی نرخ مرغ در بازار از نرخ مصوب عبور کرده و تا ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که مرغداران معتقدند هنوز مرغ و تخم‌مرغ به قیمت واقعی نرسیده است. البته مشکلات موجود در حوزه نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های جانبی تولید امری قابل درک است اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که صنعت طیور کشور سال‌ها به دریافت نهاده‌های دامی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان عادت کرده و به خوبی روی افزایش بهره‌وری و ارتقای ضریب تبدیل در صنایع کار نکرده و از این رو در حال حاضر با شوک روبه‌رو شده است. بنابراین صنعت مرغداری کشور علاوه بر اینکه نیازمند آن است که تا حد امکان نهاده‌های دامی مورد نیاز خوراک طیور را داخلی‌سازی کند بلکه با زنجیره کردن چند هزار واحد مرغداری کوچک در قالب یک برند می‌تواند هزینه تمام‌شده را کاهش دهد.

در همین راستا رییس انجمن‌ پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: طی ۳ ماه اخیر به طور متوسط جوجه‌ریزی ۳۰ درصد کاهش یافته که به همین میزان تولید مرغ کم شده است. محمد یوسفی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان و مرغ گرم ۶۰ تا ۷۲ هزار تومان است. ناگفته نماند که در اکثر مغازه‌ها مرغ با نرخ ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

به گفته او، بنا بر آمار طی ۳ ماه اخیر جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری ۳۰ درصد کاهش یافت که به همین میزان تولید مرغ کاهش یافته است.
یوسفی می‌گوید: با توجه به قول وزیر جهاد و معاون اول رییس‌جمهور قرار بود قیمت مرغ و تخم‌مرغ در پایان شهریور اصلاح شود که با وجود گذشت چند روز از این تاریخ، هنوز خبری نیست. در حالی که قیمت نهاده برخی شرکت‌ها در سامانه بازارگاه افزایش داشته است.
رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه بارها اعلام کردیم در آینده قیمت مرغ در بازار با مشکل مواجه می‌شود، کمااینکه به دلیل کاهش قدرت خرید و جوجه‌ریزی، قیمت هر قطعه جوجه به هزار تا دو هزار تومان رسیده بود.
با توجه به تامین بخشی از نهاده دامی مورد نیاز مرغداران از بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری معنا ندارد و مکانیسم عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده قیمت باشد. بنابر آمار اعلامی انجمن ‌پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه به ۱۳ هزار تومان رسیده که تمامی این عوامل در اصلاح قیمت مرغ باید لحاظ شود.
افزایش قیمت مرغ در مازندران
ناگفته نماند که افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ تنها مختص شهر تهران نیست و در سایر شهرها نیز گزارش‌هایی در این خصوص به گوش می‌رسد. اگرچه مسوولان دولتی، اتحادیه‌های بخش خصوصی را مقصر این گرانی‌ها اعلام می‌کنند.
در همین راستا معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزایش قیمت مرغ طی روزهای گذشته را در استان ناشی از شیطنت اتحادیه مرغداران اعلام کرد.
محمد جعفری با اظهار اینکه هر شب هزار تن مرغ گرم در استان تولید می‌شود، گفت: از این میزان ۳۰۰ تن در استان و مابقی در سایر استان‌ها توزیع می‌شود و طی چهار ماه گذشته هیچ کمبودی در زمینه تولید گوشت مرغ در استان نداشتیم. وی با اظهار اینکه رکورد جوجه‌ریزی در استان شکسته شد و به ۱۴ میلیون قطعه رسیده است، افزود: خوشبختانه کمبودی در زمینه مرغ در استان وجود ندارد.
وی نوسانات و افزایش قیمت مرغ را طی روزهای اخیر ناشی از شیطنت اتحادیه مرغداران کشور اعلام کرد و گفت: هرگونه تغییر قیمت مرغ نیازمند کار کارشناسی است و نظر استان مازندران به عنوان تولیدکننده برتر مرغ مهم است و دولت درصدد است تا قیمت مرغ زنده و کشتارشده را واقعی کند.
جعفری از دپوی ۱۰ هزار تن مرغ در سردخانه‌های استان خبر داد و گفت: با فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی مکاتبه کردیم و این میزان مرغ با مبلغ ۴۵ هزار تومان از سردخانه خرید و کیلویی ۴۸ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران دلیل افزایش قیمت مرغ طی روزهای گذشته را ناشی از شیطنت اتحادیه مرغداران ذکر کرد و گفت: برخی مرغداران مرغ زنده را با قیمت بیشتر و بالاتر از قیمت مصوب فروختند و این افراد بدانند طبق سامانه نسبت به تعزیر این واحدها اقدام می‌شود و اجازه نمی‌دهیم بازار مرغ استان تحت‌الشعاع قرار گیرد.
گفتنی است براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، مصرف مرغ در کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و وزارت جهاد کشاورزی برآورد می‌کند که این کاهش مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد و به دنبال توزیع کالابرگ مرغ و تخم‌مرغ برای بازگشت مصرف به روال قبل خود است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 291784
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا