خوش‌بینی بازار سهام به رشد نرخ تعرفه‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بررسی صورت‌های مالی چهار شرکت حاضر در این گروه البته کاهش درآمدها در فروردین ماه نسبت به اسفندماه را نشان می‌دهد اما بر اساس آنچه در واقعیت اقتصادی ایران رخ می‌دهد، برخی فعالان بازار بر این باورند که تعرفه‌ها و نرخ‌های خدمات این گروه نیز به تدریج با رشد مواجه خواهد شد که این امر می‌تواند به معنای افزایش درآمدهای شرکت‌های ارتباطی باشد. به تازگی آسیاتک به عنوان پیشتاز این گروه از رشد نرخ تعرفه‌ها خبر و قول شفاف‌سازی در این مورد را داده است. این پیش‌بینی‌ها طی دو ماه گذشته روند قیمتی سهام چهار شرکت حاضر در گروه را صعودی کرده و معامله‌گران را به تحرک در این بخش واداشته است. به نحوی که تمامی شرکت‌های این گروه توانسته‌اند از ابتدای سال تا روز گذشته بازدهی مثبت و چشمگیری را ثبت کنند.

شرکت انتقال داده‌های آسیاتک به تازگی یک اظلاعیه شفاف‌سازی  در کدال منتشر و اعلام کرده است که پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تغییر بسته‌های اینترنت ADSL، تغییرات بسته‌های «سرویس اینترنت» ADSL  شرکت انتقال داده‌های آسیاتک از تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ و بر اساس روال تغییرات تعرفه‌ای که از گذشته همواره به صورت بازنگری‌های شش‌ماهه صورت می‌پذیرفته انجام شده است. این شرکت همچنین تاکید کرده است که به موجب افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر و هزینه‌های عملیاتی و پرسنلی و از طرفی جهت حفظ کیفیت سرویس‌دهی به مشتریان خود به دنبال اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جهت افزایش تعرفه‌ها بوده است لذا پس از دریافت تاییدیه لازم این موضوع به همراه اثرات آن بر درآمدهای شرکت به اطلاع شرکت بورس و اوراق بهادار تهران خواهد رسید و بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود. اگر چه تاکنون تنها آسیاتک چنین اطلاعیه‌ای را صادر کرده است اما به دلیل وجود موج تورمی و سرایت افزایش قیمت‌ها به تمامی خدمات و محصولات فناوری و غیر از آن، به نظر می‌رسد به تدریج برخی دیگر از حوزه‌ها نیز با رشد قیمت مواجه شوند. این انتظار تورمی حتی اگر به واقعیت نیز نپیوندد می‌تواند به تنهایی به عنوان محرک رشد نمادها در بازار سهام عمل کند. همان گونه که در مورد شرکت‌های گروه اطلاعات و ارتباطات نیز قابل مشاهده بوده و با وجود کاهش درآمدها، مسیر رشدی را در بازار سهام طی کرده‌اند.

رشد درآمدهای «آسیاتک»

بر اساس گزارش‌های کدال، شرکت انتقال داده‌های آسیاتک که سهام آن در بورس تحت نماد آسیاتک معامله می‌شود، در دوره یک ماهه فرودین‌ماه توانسته است از سه بخش خدمات اینترنت، خدمات فناوری اطلاعات و فروش کالا ۸۳۱ هزار و ۱۹۹ میلیون ریال درآمد کسب کند. نکته قابل توجه اینکه بخش عمده این درآمدها از طریق فروش خدمات اینترنتی بوده است. آسیاتک از این بخش توانسته است مبلغ ۶۲۵ هزار و ۱۴۷ میلیون ریال درآمد کسب کند. در همین حال شرکت طی ماه نخست سال از محل فروش خدمات فناوری اطلاعات و همچنین فروش کالا به ترتیب ۲۰۱ هزار و ۲۲۴ و ۴ هزار و ۸۲۸ میلیون ریال درآمد داشته است. گفتنی است درآمدهای شرکت در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه پایانی سال گذشته در دو بخش فروش خدمات اینترنتی و نیز فروش خدمات فناوری اطلاعات با رشد مواجه بوده است. با این حال اما درآمدهای شرکت در بخش فروش کالا طی فروردین ماه کاهش نشان می‌دهد. درآمدهای شرکت در بخش خدمات اینترنت در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به اسفندماه سال گذشته رشد ۸/۳۰ درصدی نشان می‌دهد. همچنین درآمدهای شرکت در بخش خدمات فناوری اطلاعات نیز در دوره مذکور،  ۲۵/۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بخش فروش کالا با  ۱۴/۱۰ درصد کاهش درآمد طی دوره فروردین‌ماه نسبت به اسفندماه سال گذشته روبه‌رو بوده است. در مجموع درآمدهای شرکت آسیاتک در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به اسفندماه سال گذشته رشد ۹/۲۲ درصدی نشان می‌دهد. اکنون با توجه به روند افزایشی تعرفه‌های اینترنت، به نظر می‌رسد آسیاتک طی ماه‌های آینده با رشد مجدد درآمدها به ویژه در بخش سودساز خود یعنی فروش خدمات اینترنت روبرو باشد. سهام این شرکت در بورس هم روزهای خوشی را سپری می‌کند و در اردیبهشت ماه بازدهی مثبت ثبت کرده است. روز گذشته نیز با وجود فضای منفی در کلیت بازار سهام، سهام شرکت آسیاتک روند مثبت مناسب را طی و ۹۱/۴ درصد رشد کرد.

کارنامه سفید «های وب» در بازار سهام

شرکت داده‌گستر عصر نوین دیگر شرکت حاضر در گروه اطلاعات و ارتباطات است که سهام آن در بورس تحت نماد «های وب» مورد معامله قرار می‌گیرد. بررسی صورت‌های مالی جدید این شرکت حاکی از رشد درآمدهاست.‌ های‌وب در فروردین ماه سال جاری درآمدهای خود را به دو میلیون و ۳۶ هزار و ۶۰۱ میلیون ریال رسانده است حال آنکه درآمدهای شرکت در اسفندماه سال گذشته معادل سه میلیون و ۳۵ هزار و ۳۴۳ میلیون ریال بوده است. بدین ترتیب درآمدهای یک ماهه فروردین‌ماه سال جاری‌ های‌وب در قیاس با ماه قبل از آن معادل ۳۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. گفتنی است اصلی‌ترین دلیل افت درآمدهای شرکت در دوره مذکور به دلیل کاهش قابل ملاحظه درآمدها در بخش خدمات IT بوده است. شرکت در حالی طی فروردین‌ماه درآمد ۱۲۳ هزار و ۸۵۵ میلیون ریالی را در این بخش ثبت کرده که درآمدهای اسفندماه از این حوزه معادل یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۶۶ میلیون ریال بوده است! بدین‌ترتیب شرکت در این حوزه طی دوره فروردین‌ماه در قیاس با اسفندماه سال گذشته افت ۵۳/۹۰ درصدی درآمدها را تجربه کرده است. کاهش درآمد شرکت در حوزه ارائه خدمات پروانه ترانک نیز یکی دیگر از دلایل افت درآمدها در فروردین‌ماه بوده. این در حالی است که‌ های‌وب در شفاف‌سازی صورت‌های مالی سالانه خود اعلام کرده است که دلیل افزایش سود عملیاتی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل عمدتا مربوط به افزایش درآمد ناشی از مشترکین پروانه‌های FCP (سرویس‌های اینترنتی و ارتباطی ثابت) وTRUNK ، تکمیل و شناسایی درآمد دو قرارداد با موضوع ایجاد پوشش صوت و دیتا در روستاها و تکمیل سایت‌ها در مناطق USO و همچنین سایر قراردادها بوده است. بدین‌ترتیب شرکت در این بخش افت ۴/۳۰ درصدی ثبت کرده است. اگر چه ‌های‌وب در فروردین‌ماه با افت درآمدها روبه‌رو بوده است اما توانسته در بازار سهام موفق ظاهر شود به نحوی که از ابتدای سال تا روز گذشته ۵/۴۲ درصد رشد داشته است.

کاهش ۲۴ درصدی درآمدهای «اپرداز»

شرکت آتیه داده‌پرداز دیگر شرکت گروه اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه است که با نماد «اپرداز» در بازار دوم فرابورس معامله می‌شود. این شرکت در گزارش‌های خود میزان درآمدهای فروردین ماه سال جاری را از دو محل ارسال پیامک و ارائه خدمات و پشتیبانی معادل ۳۰۹ هزار و ۵۳۱ میلیون ریال اعلام کرده است که در قیاس با درآمدهای اسفندماه سال گذشته از همین دو محل، ۴۲/۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. با این حال اما اپرداز در بازار سهام روند مناسبی را از ابتدای سال طی کرده و به رغم افت روز گذشته توانسته است از ابتدای روزهای کاری فروردین ماه سال جاری تاکنون ۵۸/۱۶ درصد رشد قیمت سهام را ثبت کند.

افزایش ۲۰ درصدی سهام «اوان»

مبین وان کیش هم که سهام آن با نماد «اوان» در بازار اول فرابورس ایران در حال معامله است، طی فروردین‌ماه روند کاهشی درآمدها را طی کرده است. در حالی که شرکت در اسفندماه سال گذشته توانسته از فروش مجموعه خدمات و محصولات خود ۱۱۳ هزار و ۲۹۶ میلیون ریال درآمد کسب کند، این رقم در فروردین‌ماه سال جاری به ۸۹ هزار و ۵۱۸ میلیون ریال کاهش یافته. بدین ترتیب شرکت در یک ماهه اخیر با افت  ۲۱ درصدی درآمدها روبه‌رو بوده است. این افت درآمدی به دلیل کاهش تنوع محصولات و خدمات شرکت رخ داده. در حالی که بر اساس صورت‌های مالی شرکت، در اسفندماه اوان توانسته است از محل کسب‌وکارهای جدید نیز هزار و ۵۶۰ میلیون ریال درآمد کسب کند اما در فروردین ماه درآمد حاصل از این حوزه صفر درج شده است. در همین حال درآمدهای حاصل از فروش شارژ تلفن‌های همراه اعتباری و دستگاه پوز نیز در دوره مورد مقایسه، ۱۱/۱۷ درصد کاهش داشته است. درآمد حاصل از ارائه خدمات پیامکی شرکت نیز در این دوره با کاهش ۷۹ درصدی روبه‌رو بوده. با این حال اما سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس توانسته رشد قیمتی ۳۸/۲۰ درصدی را از ابتدای سال تاکنون تجربه کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 260596
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا