خودروی اقتصادی یکی از حلقه‌های مفقوده در سبد خودروی ایران است

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «سید رضا فاطمی امین وزیر» در برنامه صف اول شبکه خبر با مهم ارزیابی‌کردن دو شاخص تولید و تجارت در اقتصاد افزود: سال ۱۴۰۰ تجارت غیرنفتی کشور رشد قابل‌توجهی داشته و به رقم ۴۸ میلیارد دلار رسیده است.


وی ادامه داد: همچنین در ۴ماهه نخست امسال این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وزیر صمت  با اشاره به اینکه تلاش شده تا تحولات زیرساختی در همه عرصه‌های مربوط به وزارتخانه ایجاد شود گفت: دولت مردمی عمیقاً باور دارد که مسائل کشور داخلی است و خودمان باید این مسائل را رفع کنیم.
فاطمی امین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود تحریم‌ها چرا در یک سال گذشته تجارت و تولید رشد داشته است، گفت: دلیلش آن است که فکرمان عوض شده و این دولت منتظر نمی‌ماند ببیند آن طرف چه تصمیمی می‌گیرد؛ بلکه با اتکا به توان داخل تصمیم‌ها اتخاذ می‌شود.
وی در ادامه با ارائه آماری از بخش تولید، صادرات و سایر بخش‌های وزارت صنعت معدن و تجارت به تشریح فعالیت‌های این وزارتخانه در یک سال گذشته پرداخت.

تلاش برای قطع برنامه ریزی شده برق
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخش صنعت و تولیدات آن روند طی شده را روبه‌رشد دانست و در خصوص قطعی برق صنعت در تابستان گفت: تلاش شد تا برق علی‌رغم سال‌های گذشته به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و هماهنگ قطع شود تا آسیب کمتری به تولید وارد شود. به همین دلیل امسال نسبت به سال گذشته بخش صنعت ۱۲ درصد بیشتر برق دریافت کرده است و کاهش تولید به دلیل قطعی برق نسبت به سال‌های قبل کمتر بوده است.
فاطمی امین همچنین با اشاره به بازار سیمان و نوسانات آن در سال گذشته و سال جاری گفت: توانستیم بازار سیمان را کنترل کنیم و در سال گذشته پس از یک ماه و نیم افزایش قیمت در این بازار با اصلاح سازوکار بازار سیمان قیمت را به قبل از گران شدن برگردانیم.

روند روبه رشد تولید خودرو

وزیر صمت در ادامه با اشاره به اقدام هایی  که در خصوص کنترل و ساماندهی صنعت خودرو صورت‌گرفته گفت: در دی‌ماه سال گذشته ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها وجود داشت که در حال حاضر باثبات بخشی به تولید این مشکل رفع شده است و از ابتدای امسال تا کنون حدود ۷ خودرو ناقص تولید شده که این رقم از استانداردهای جهانی نیز کمتر است.
فاطمی امین با بیان اینکه تولید خودرو روند روبه رشدی داشته است گفت: ثبات‌بخشی به تولید و اصلاح سازوکارها و تأمین قطعات از جمله مهم‌ترین عوامل رشد در این صنعت است و با انجام اقدام هایی  ازاین‌دست قدم در مسیر توسعه صنعت خودرو گذاشته‌ایم. اقدام هایی  از قبیل صدور ۲۳۰ میلیون قطعه کد رهگیری برای قطعات خودرو و ۱۳۰ هزار شناسه که باعث می‌شود جلوی عرضه کالای قاچاق و تقلبی در بازار گرفته شود.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در هفته نخست شهریورماه افزود: در این نمایشگاه دیدیم که صنعت خودرو به سمت بن سازه‌ها و پلتفرم‌های مشترک می‌رود که همین هماهنگی و هم‌افزایی بین شرکت‌های مختلف خودروسازی اعم از خصوصی و دولتی باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو می‌شود.

خودروی اقتصادی حلقه مفقوده
فاطمی امین افزود: خودروی اقتصادی یکی از حلقه‌های مفقوده در سبد خودروی ایران است و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو نوعی از این خودرو ارائه شد که با تلاش خودروسازان و نظارت وزارت صمت به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد؛ اما تا زمان عرضه انبوه آن روی واردات این نوع خودرو حساب می‌کنیم و یکی از شروط واردات خودرو را نیز به لزوم واردات خودروی اقتصادی اختصاص داده‌ایم تا فقط خودروی لوکس وارد کشور نشود و همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

تلاش برای توسعه روابط اقتصادی
وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه ️سطح روابط اقتصادی کشور بسیار ضعیف‌تر از روابط سیاسی است افزود: این مسئله یک نقص مهم است و تلاش کرده‌ایم تا روی آن متمرکز شویم؛ ازاین‌رو روابط تجاری و اقتصادی خوبی را با کشورهایی از جمله روسیه، بلاروس، عمان و پاکستان آغاز کرده‌ایم.
فاطمی امین همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع معدن اشاره کرد و گفت: ️ در بخش معدن عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که یکی از این اشکالات موضوع اکتشافات است. اولین کاری که انجام دادیم شناخت درست و دقیق از ذخایر بود و در همین زمینه بیش از ۶۰۰ پهنه معدنی در خراسان مشخص شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده کل کشور را تحت پوشش قرار خواهیم داد، چرا که با شناسایی دقیق ظرفیت‌ها می‌توان به بهره‌برداری مطلوب در این حوزه رسید.

فعالیت بیش از هزار معدن به زودی

وی همچنین با اشاره به اینکه در ۳ ماه آینده ۱هزار و ۲۰۰ معدن فعال خواهند شد گفت: در بخش معدن جهش قابل‌توجهی را در اخذ حقوق دولتی داشتیم که امسال بیش از ۲ برابر دیگر نیز اخذ خواهد شد.
وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه مسئله سرمایه در گردش را یکی از مهم‌ترین چالش‌های واحدهای تولید عنوان کرد و گفت: با تعاملات صورت‌گرفته بین وزارت اقتصاد و بانک‌ها صورت‌حساب‌های الکترونیکی طراحی شده که به‌موجب آنها هزینه و مبالغ به‌حساب مستقیم فروشنده‌ها واریز می‌شود و ازاین‌رو انحراف منابع کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود منابع در تولید نگه داشته شوند.
وی افزود: علاوه بر اینکه بر اساس این سازوکار ۷۰ درصد تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر می‌شود یک سازوکاری مبنی بر تأمین مالی زنجیره‌ای تدوین شده که به‌جای آنکه تسهیلات فقط به یک بنگاه داده شود به یک زنجیره اختصاص پیدا می‌کند.
فاطمی امین همچنین با اشاره به سامانه جامع تجارت گفت: روزانه ۵ میلیون تراکنش در این سامانه اتفاق می‌افتد که این سامانه به شفافیت قیمت‌ها و خریدوفروش کمک کرده و اخیراً یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به این سامانه وصل شده و در تلاشیم تا سایر فروشگاه‌ها و خرده‌فروش‌ها را نیز به این سامانه وصل کنیم که این مسئله باعث می‌شود  اول تا آخر چرخه تولید و فروش تحت کنترل و نظارت باشد و دیگر احتکار و گران‌فروشی معنایی نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 286197
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا