خسارت ۴ میلیارد دلاری سیل در پاکستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چهار ایالت پاکستان شاهد بارش شدید و غیرمعمول باران بوده‌اند و زندگی بیش از ۳۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. جاری شدن سیلاب موجب زیر آب رفتن روستاها، محصولات کشاورزی و تلف شدن صدها هزار دام شده است. نیروهای امداد و نجات ساکنان مناطق سیل‌زده را در پناهگاه‌های موقت اسکان داده و مواد غذایی را در اختیار هزاران پاکستانی قرار داده که بر اثر وقوع سیل آواره شده‌اند. نزدیک به ۳۰۰ هزار خانه تخریب شده، امکان تردد در تعداد قابل‌توجهی از جاده‌ها وجود ندارد و در مناطق گسترده‌ای قطعی برق گزارش شده است.


پیتر اوفوف از فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: فصل باران‌های موسمی باید تا پایان ماه ژوئیه متوقف می‌شد. اکنون در پایان ماه آگوست هستیم و همچنان شاهد بارندگی شدید هستیم. بسیاری تصور می‌کنند هنوز به اوج بارندگی‌ها نرسیده‌ایم.

بر اساس گزارش سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان (NDMA) در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این حادثه طبیعی موجب کشته شدن حدود ۷۱۹ هزار و ۵۵۸ راس دام شده است. سیل همچنین زمین‌های کشاورزی و زیرساخت‌ها را در پاکستان تحت تاثیر قرار داده و به ۹۴۹ هزار و ۸۵۸ خانه در سراسر استان‌ها آسیب زده است.

پاکستان خواستار کمک‌های بین‌المللی

وزیر خارجه پاکستان خواستار کمک‌های بین‌المللی به این کشور پس از سیل‌های «مخرب» اخیر شد. وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد که این کشور به کمک مالی برای مقابله با خسارات ناشی از سیلاب‌های اخیر نیاز دارد و افزود که امیدوار است نهادهای مالی مانند صندوق بین‌المللی پول پیامدهای اقتصادی این سیلاب‌ها را در نظر بگیرند. باران‌های موسمی غیرمعمول در پاکستان باعث سیل‌های ویرانگر در شمال و جنوب این کشور شده و بیش از ۳۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده و بیش از ۱۰۰۰ کشته برجای گذاشته است.

بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگویی اعلام کرد: «تخریبی در این مقیاس ندیده‌ام، بیان کردن آن با کلمات بسیار دشوار است. معیشت مردم از بین رفته است. بدیهی است که این امر بر وضعیت کلی اقتصادی تاثیر خواهد داشت.» پاکستان حتی قبل از وقوع سیل نیز در یک بحران اقتصادی قرار داشت و با تورم بالا، کاهش ارزش پول و کسری حساب جاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. در عین حال هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول در این هفته تصمیم خواهد گرفت که آیا ۲/۱ میلیارد دلار را به عنوان بخشی از هفتمین و هشتمین بخش از برنامه کمک مالی پاکستان آزاد کند یا خیر. بوتو زرداری گفت که انتظار می‌رود با توجه به توافقی که بین مقامات پاکستانی و کارکنان صندوق بین‌المللی پول حاصل شده بود، هیات‌مدیره این آزادسازی را تایید کند و او امیدوار است در ماه‌های آینده صندوق بین‌المللی پول تاثیر سیل را در نظر بگیرد.

وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت: من نه تنها از صندوق بین‌المللی پول، بلکه جامعه بین‌المللی و آژانس‌های بین‌المللی انتظار دارم که واقعا سطح ویرانی‌ها را درک کنند. بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق و ترور شده پاکستان گفت که اثرات اقتصادی سیل هنوز در حال ارزیابی است، اما برخی برآوردها آن را ۴ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. او گفت با توجه به تاثیر بر زیرساخت‌ها و معیشت مردم، انتظار دارد که رقم کل خسارات بسیار بیشتر باشد.

بانک مرکزی پاکستان پیش از این از تاثیر منفی بارندگی‌های موسمی بر کشاورزی و وضعیت اقتصادی این کشور خبر داده بود. بوتو زرداری گفت که پاکستان در این هفته درخواستی را آغاز خواهد کرد و از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که در تلاش‌های امدادی مشارکت کنند و این کشور باید ببیند که چگونه می‌تواند با تاثیرات طولانی‌مدت تغییرات آب و هوایی مقابله کند. بوتو زرداری گفت: در مرحله بعدی که بازسازی را در نظر داریم، نه تنها با صندوق بین‌المللی پول، بلکه با بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی نیز وارد گفت‌وگو خواهیم شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 285442
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا