خروج از بن‌بست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خسارت‌های یادشده در حالی به بدنه اقتصاد ایران تحمیل شده که برجام در سال‌های ۹۴ و ۹۵ شروعی بود برای جذب سرمایه خارجی در پروژه‌های زیرساختی و صنایع نفت و انرژی، شروع موفقی که پس از مدت زمان کوتاهی به پایان خود نزدیک شد و عقب‌گرد اقتصادی کشور را رقم زد. به باور صاحب نظران، انزوای اقتصادی ایران در سایه تحریم‌ها در صورتی که تداوم داشته باشد خروج از تله رکود تورمی ناممکن می‌شود و گستردگی فقر در جامعه شدیدتر می‌شود. دولت سیزدهم هرچند بر اهمیت تعامل با جهان تاکید می‌ورزد، اما تاکنون موضع شفافی در خصوص مذکرات و برجام ارائه نکرده است. کارشناسان اما امیدوارند که هشتم آذر آغازی باشد بر پایان دادن به سال‌ها تحمل تحریم تا شاید امکان جبران خسارت‌های وارد شده به اقتصاد در سال‌های بعد فراهم شود.

در زمین دشمن بازی نکنیم

آن‌طور که یک اقتصاددان می‌گوید، اقتصاد ایران یک اقتصاد بسیار بسته است و تعامل با جامعه جهانی نیز در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. دور زدن تحریم‌ها و مبادلات کالا به کالا نیز که از زمان بازگشت تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفته، موجبآسیب‌های زیادی به بدنه اقتصادی کشور شده است. از نگاه بنده حق جامعه ایرانی این نیست که از قافله پیشرفت و تمدن جهانی عقب بماند؛ چه آنکه در یک اقتصاد بسته مردم روز‌به‌روز فقیرتر می‌شوند و سرعت عقب‌ماندگی ایران از کشورهای منطقه نیز بیشتر می‌شود. کما اینکه مطابق سند چشم‌انداز قرار بر این بود که اقتصاد ایران شاگرد اول منطقه آسیای جنوب غربی باشد، اما این مساله محقق نشده که یکی از دلایل اصلی آن نیز بسته بودن اقتصاد ایران بوده است.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو خود با «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که بین مجلس و سه قوه وجود دارد، اگر دولت فعلی ایران را به قافله پیشرفت و توسعه هدایت نکند و ابعاد فقر گسترش پیدا کند، ناامیدی در جامعه بیشتر می‌شود و این نیز باعث خروج نخبگان و مهاجرت اندیشمندان از کشور خواهد شد. باید بپذیریم که اقتصاد ایران زمانی شکوفا می‌شود که با جامعه جهانی در ارتباط باشیم. در صورتی که سیستم بانکی ایران قادر نباشد با سیستم بانکی دنیا ارتباط داشته باشد که در حال حاضر نیز این ارتباط تقریبا متوقف شده است، عقب‌ماندگی کشور تشدید می‌شود که این نیز به نفع دشمنان ایران خواهد بود. بدیهی است کشورهای منطقه، به ویژه آنهایی که سر ناسازگاری با ایران دارند از عقب‌ماندگی ایران نفع می‌برند، اما ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم.

به گفته پازوکی، حتی اگر بهترین اقتصاددانان هم وارد حوزه سیاستگذاری شوند، در یک اقتصاد بسته کاری نمی‌توانند انجام دهند. لذا اقتصاد امروز ایران در گرو سیاست خارجی است و به جای آنکه اقتصاد در  اختیار سیاست باشد، باید سیاست در اختیار اقتصاد باشد. انقلاب نکردیم که مردم فقیر شوند، رفاه جامعه کاهش یابد، منزلت ایران پایین بیاید و جامعه ایرانی تا این اندازه عقب بماند، بنابراین بدون شک مذاکرات به نفع ایران است.

آن‌طور که این اقتصاددان می‌گوید، یکی از دلایلی که موجب شد در انتخابات سال ۹۶ رای مردم به آقای روحانی به ۲۴ میلیون نفر برسد این بود که جامعه ایرانی آقای روحانی را فردی می‌دانست که می‌تواند با غرب ارتباط موثر داشته باشد. یکی از شعارهای وی نیز تغییر و ارتباط با جامعه جهانی بود. بدون شک در صورتی که آمریکا در سال ۹۷ به بازگشت تحریم‌ها رای مثبت نمی‌داد، اقتصاد ایران در حال حاضر دوره شکوفایی خود را طی می‌کرد. کما اینکه در سالی که ایران برجام را پذیرفت، براساس گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه همه شاخص‌های کلان اقتصادی ایران از قبیل نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد سرمایه‌گذاری مثبت و تورم نیز روند نزولی به خود گرفت. اما از زمانی که تحریم‌ها مجددا علیه ایران اعمال شد روند این شاخص‌های اقتصادی به کل تغییر کرد. این مساله نشان می‌دهد که سیاست خارجی نقش بسزایی در پیشرفت و تعالی کشور دارد.

پازوکی تاکید کرد: باید امیدوار باشیم که مذاکرات فعلی در چارچوب منافع ملی باشد و دولت نیز به مذاکرات با غرب رای مثبت دهد. ما می‌دانیم که همه کشورها اعم از چین، روسیه و آمریکا به دنبال تامین منافع خود هستند و بنابراین ایران نیز باید به دنبال منافع خود باشد. بر همین اساس، انجام مذاکره به نفع جامعه ایران و به زیان دشمنان ایران خواهد بود.

عبور از تحریم، خواسته اصلی تجار

آنطور که یک فعال اقتصادی نیز می‌گوید، همه آنهایی که در صحنه تجارت و تولیدی کشور حضور دارند یک خواسته مشخص از دولت دارند و آن هم چیزی نیست جز عبور از تحریم از هر طریق که ممکن است. بدیهی است در صورتی که دولت بتواند به نتیجه مشخصی در خصوص تحریم و مذاکرات برسد لازم است در قدم‌های بعدی به سمت حل مساله FATF و سوئیفت نیز حرکت کنیم تا تبادلات نظام بانکی ایران با نظام بانکی جهانی از سر گرفته شود.

مسعود دانشمند در گفت‌وگوی خود با «جهان‌صنعت» گفت: حل مسائل یادشده به توسعه تولید و تجارت کشور می‌انجامد و باعث اشتغالزایی بیشتر می‌شود و در نهایت موجب می‌شود که اقتصاد روی ریل صحیح خود قرار بگیرد.

به گفته وی، اقتصاد ایران حتی در سال‌هایی که برجام امضا شد نیز چندان نتوانست به نفع فعالان اقتصادی عمل کند و تولید و تجارت آنچنان که تصور می‌شد جان نگرفت. در سال‌های گذشته که با تحریم مواجه بوده‌ایم نیز تغییری در رویه تجاری کشور اتفاق نیفتاده و کماکان تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با تنگنا و چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند.

دانشمند معتقد است که فعالان اقتصادی علاقه‌ای به ورود به بحث‌های سیاسی ندارند و تنها خواسته‌ای که دارند تلاش برای لغو تحریم‌هاست و حل مساله FATF و سوئیفت است. حل این مسائل موجب می‌شود که فعالان اقتصادی بتوانند دست به کار صادراتی بزنند. در حال حاضر هر تاجری که بخواهد صادرات انجام دهد، شرکت‌های پتروشیمی و فولادی درخواست می‌کنند که تجار ۱۰۰ درصد پول خود را به صورت نقدی تحویل آنها بدهند تا کالا تحویل آنها داده شود، این در حالی است که نحوه پرداخت هزینه‌ها در صورت نبود تحریم‌ها می‌تواند از طریق LC (اعتبارات اسنادی) صورت بگیرد.

دانشمند ادامه داد: نکته مهم آنکه در این حالت مشکل بازگشت ارز وجود نخواهد داشت و ارز صادراتی از طریق LC وارد نظام بانکی می‌شود، بنابراین فعالان بخش خصوصی می‌دانند که تحریم‌ها و FATF و نبود سوئیفت خسارت‌های زیادی به کشور زده و همین نیز باعث شده که تجار و بازرگانان قدیمی از اقتصاد کشور کناره‌گیری کنند و اقتصاد را به دست آنهایی بسپارند که در نهایت موجب پدیدار شدن اشخاصی مانند بابک زنجانی‌ها می‌شود.

به گفته وی، فعالان اقتصادی با این جریان‌ها موافق نیستند و خواستار آن هستند که تجارت ایران مانند جهان بر پایه اعتبارات اسنادی باشد. تجار دخالتی در امور سیاسی کشور ندارند و تنها خواستار عبور از تحریم و حرکت اقتصاد بر ریل صحیح خود هستند تا با از بین رفتن آثار تحریم بتوان به راحتی دست به کار تجاری زد و از همه مسائلی که این سال‌ها بر اقتصاد ایران گذشته از قبیل مشکلات ارزی و چالش بازگشت ارز و نگرانی از اینکه مبادا نقل و انتقالات ارزی تجار، آنها را در مظان اتهام خروج ارز قرار دهد، در امان بماند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 230961
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا