خانه گران‌تر شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق اعلام بانک مرکزی، در مهرماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۴۳ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲/۱ و ۲/۳۸ درصد افزایش یافته است.

تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۱، به ۴/۵ هزار واحد مسکونی رسید که این میزان نسبت به ماه قبل ۲/۱۰ درصد و ماه مشابه سال قبل یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۱ بیانگر آن است که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در مهرماه به ۴/۵ هزار واحد مسکونی رسیده است. گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در مهرماه تعداد معاملات انجام شده ۴/۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب ۲/۱۰ و یک درصد کاهش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۶/۲۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق

این در حالی است که در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۸۸ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۸/۲۶ درصدی در منطقه یک و ۷/۴۰ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در مهرماه امسال نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۲/۱۲ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۵ تا ۳۰ و ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان با ۱۱ و ۹/۱۰ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.

از سوی دیگر در مهرماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۶/۱۴ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده را داشته‌اند.

وضعیت بازار اجاره پایتخت

همچنین، توزیع معاملات انجام‌شده مسکن بر اساس مناطق شهری در تهران حاکی از آن است که منطقه ۵ با ۱۵ درصد از کل معاملات، بیشترین سهم معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۹/۴۰ و۸/۴۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در مهرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل ۷ درصد است.

گرانی مسکن دور از ذهن نبود

عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: مسکن یک کالای کاملا تولیدی محسوب می‌شود. نسبت به نهاده‌های تولیدی که در این حوزه وجود دارد، واکنش خود را نشان می‌دهد. مضاف بر اینکه از اقتصاد کلان نیز تاثیر می‌پذیرد.

فرشید پورحاجت خاطرنشان کرد: عکس‌العمل‌های بازار مسکن طولانی‌مدت است. وقتی که در سال گذشته و سال‌های قبل برنامه‌ریزی و سیاست مشخصی در حوزه مسکن دنبال نشده است، قطعا رخ دادن این اتفاقات در این حوزه دور از ذهن نیست. در ده سال گذشته یک بار اذهان به سمت خانه‌های خالی منعطف شد. صحبت‌هایی به منظور برنامه‌ریزی برای ورود خانه‌های خالی به بازار مطرح شد. در همان زمان نیز ما معتقد بودیم که این موضوع شاید توهمی بیش نباشد.

او در ادامه افزود: اساسا خانه‌هایی که تحت عنوان خانه‌های خالی شناخته می‌شوند، باید آماری دقیق در خصوص استقرارشان در جغرافیای کشورمان مشخص شود. بخشی از وقت کشور به جای رفع موانع تولید و مهیا ساختن فضای کسب‌و‌کار برای بخش خصوصی، برای شناسایی خانه‌های خالی تلف شد.

پورحاجت گفت: شایسته بود اقداماتی صورت بگیرد تا بخش خصوصی بتواند بدون تصدی‌گری دولت کارآفرینی کرده و اقدام به رفع کمبودهای حوزه مسکن کند. در این خصوص هیچ اقدام مشخصی انجام نشده است.

پیش‌بینی بازار تا انتهای سال جاری

عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان خاطرنشان کرد: قطعا تمامی تورم موجود در بازار امروزه مسکن نشات‌گرفته از اقتصاد کشور است. از طرفی وقتی ثباتی در نهاده‌های تولید وجود ندارد و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری در بخش تولید مسکن به مخاطره افتاده به طوری که سرمایه‌گذاران قادر به فعالیت در این بخش نیستند و از سوی دیگر معضل کمبود مسکن را در کشور داریم، مجموع این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا ما کماکان شاهد تورم در بازار مسکن باشیم.‌

پورحاجت افزود: پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال همین روند فعلی ادامه داشته باشد. بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هر کدام اعداد مختلفی را برای گرانی مسکن اعلام کرده‌اند. اما مهم‌ترین موضوع این است که هر دو نهاد بروز تورم در حوزه مسکن را اعلام کرده‌اند. این افزایش تورمی که در حوزه مسکن رخ داده است، در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که تنها یک درصد افزایش را شاهد هستیم. اما باید توجه داشت در کشوری که امروزه با کمبود مسکن مواجه است، پنج تا شش میلیون متقاضی مسکن توان دسترسی به مسکنی که دولت تحت عنوان جهش تولید مسکن برنامه‌ریزی کرده را ندارند؛ اقشاری اعم از کارگر و کارمند که در زندگی روزمره خود دچار گرفتاری هستند.

متقاضیان توان پرداخت وجه اولیه را هم ندارند

عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: دولت اعلام کرده بود که قصد ساختن ۴ میلیون واحد مسکونی را دارد. از سویی وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام کرده که برای ساخت حدود یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی صورت گرفته است. اما از طرف دیگر و پس از گذشت ۱۴ ماه از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی، اعلام کرده که تاکنون تنها ۳۰۰ هزار نفر توانسته‌اند وجه اولیه را واریز کنند.

پورحاجت در ادامه گفت: وجه اولیه اصلا مبلغ بالایی نیست. ۴۰ میلیون تومان به اندازه قیمت متوسط تنها یک مترمربع خانه در تهران است. متقاضیان نتوانسته‌اند مبلغ یک مترمربع در تهران آن هم به صورت متوسط را پرداخت کنند. حال چه انتظاری می‌توان داشت که امروزه شرایطمان در حوزه مسکن مساعد باشد؟

ایجاد اخلال در نظم بازار مسکن

او خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که کماکان شاهد تورم در بازار مسکن باشیم. نرخ نهاده‌های تولید کنترل نشده‌اند. هیچ دستگاه نظارتی متولی نیز در این حوزه عملکرد درست و مناسبی نداشته است. کما اینکه در همین شرایطی که امروزه در کشور حاکم است، شاهد آن هستیم که نهاده‌های پتروشیمی طی یک فرآیندی که به نظر می‌رسد اخلال در نظم بازار مسکن است، موادی مثل مواد اولیه کارخانه‌های ساخت بلوک‌های سقفی پلاستوفوم یا همان بلوک‌های یونولیت بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در مهرماه افزایش پیدا کرده است.

پورحاجت تصریح کرد: به عبارت ساده‌تر در همین مهرماه از قرار هر مترمربع ساخت‌و‌ساز دولتی و نه بخش خصوصی، به میزان ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع دچار افزایش قیمت شده است. هیچ کس نیز در این خصوص پاسخگو نیست.

او در ادامه گفت: یادمان باشد ما جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پتروشیمی در جهان هستیم. مواد اولیه در کشور خودمان تولید می‌شود. یادمان باشد که کارخانه‌های تولید بلوک پلاستوفوم به صورت قارچ‌گونه و به وفور در کشورمان وجود دارند.

عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان خاطرنشان کرد: وقتی کسی توجهی به بازار مسکن نمی‌کند، سرانجامی غیر از این را نیز نمی‌توان برای این بازار متصور بود. تاکنون دیده نشده که یکی از متولیان وزارت صمت به این موضوع واکنش نشان دهد و از پیگیری برای علت‌یابی افزایش ۶۰ درصدی نرخ بلوک سقفی در مهرماه صحبت کند.

پورحاجت اضافه کرد: آن‌طور که مطلع هستیم، انبارهای کارخانه‌های پتروشیمی و تولیدکنندگان بلوک سقفی پُر هستند. همه چیز به امان خدا گذاشته شده است. در چنین حالتی تورم حتما رخ می‌دهد. به هر صورت باید گفت که این تورم پیش‌بینی شده بود و اکنون رخ داده است. رکود نیز محتمل بود که آن هم رخ داده است. هر چند که به نظر می‌رسد در آبان‌ماه مقداری فعل و انفعال در بازار مسکن نیز افزایش پیدا کرده است. اما تمام اینها در مقام واحدهای مصرفی و یا جابه‌جایی واحدهای مسکونی به لحاظ متراژی بوده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 299965
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا