حذف ۴ صفر تاثیری در اقتصاد ندارد

جهان صنعت نیوز:  عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار بر ضرورت انجام اقدامات عملی برای کاهش تورم و تقویت ارزش پایه پول ملی تاکید کرد و گفت که حذف چهار صفر از پول ملی تأثیر اقتصادی ندارد.


محمدرضا تابش با اشاره به تصویب کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در هیئت دولت گفت: از نظر اقتصادی حذف چهار صفر اثری ندارد و این کار یک اقدام مدیریتی وحسابداری است که شاید از جنبه  روانی اثری داشته باشد. اگر هم تبعیت از این منطق است که پول کشور در  مقابل دلار باید مضربی از یک باشد(مثل هر پوند معادل ۱/۲۱دلار) باز هم امروز با حذف چهار صفر و احتساب هر دلار ۱۲۰ هزار ریال به عدد ۱۲ می‌رسیم.

وی یادآور شد: با این اقدام قرار نیست مولفه‌های اصلی اقتصاد بهبود یابد، تورمی کاهش نخواهد یافت و رشد نقدینگی مهار نخواهد شد و پول ملی تقویت نمی‌شود. اگر هم بحث کاهش هزینه‌های نگهداری و حمل ونقل و… پول مطرح است که چاپ اسکناس و مسکوکات جدید مستلزم صرف هزینه‌های هنگفتی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه این لایحه باید در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، افزود: تصور من این است که در مجلس نگاه مثبتی به آن وجود نخواهد داشت زیرا این کار تأثیر اقتصادی ندارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ما ملاحظات دولت و دفاعیاتش را درباره این لایحه استماع خواهیم کرد و بر مبنای آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. اگر آثار مهم اقتصادی بر آن مترتب باشد طبعا مجلس از آن استقبال می کند اما در غیر این صورت این لایحه مورد تصویب مجلس قرار نمی‌گیرد.

تابش در پایان با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار بانک‌ها و نظام بانکداری و همچنین اعمال اصلاحات پولی و مالی گفت: این اقدامات است که منجر به مهار تورم، کاهش رشد نقدینگی، تقویت پول ملی، کاهش فشار بر مردم و رونق تولید و اشتغال می‌شود لذا بهتر است به جای حذف صفرها، اقدامات عملی برای کاهش تورم و تقویت پایه پول ملی انجام شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 39416
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا