حباب سکه کوچک شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به طور کلی ارزش طلا در بازار ایران از ابتدای سال جاری تا به امروز حدود ۱۶ درصد رشد داشته است. این در حالی است که قیمت جهانی طلا در همین بازه زمانی حدود ۱۰ درصد کاهشی بوده است. به باور کارشناسان دلیل رشد ۱۶ درصدی ارزش طلا در ایران ناشی از افزایش قیمت جهانی طلا، ورود و خروج آن، عرضه و تقاضا و… نیست بلکه نتیجه نوسانات ارزش دلار در کشور است.


بازار طلا اما به طور کلی از رونقی که باید برخوردار نیست و مردم صرفا جهت خریدهای ضروری به طلافروشان مراجعه می‌کنند. مساله این است که در حال حاضر هدف مردم از مراجعه به طلافروشی‌ خرید طلای خام به عنوان یک سرمایه‌ است؛ اتفاقی که در آینده موجب ویرانی صنعت طلا خواهد شد. درواقع عدم ورود طلا به صنعت و ذخیره‌سازی آن در صندوق‌ها دریچه‌ای رو به نابودی صنعت طلا در ایران خواهد بود.

در واقع گرایش مردم به انبار طلا، سکه و… تنها به دلیل عدم اطمینان به اقتصاد کشور است. گفته می‌شود از جمله نتایج اقتصاد دستوری صعود ارزش دلار طی این سال‌ها از ۳۰۰۰ به بیش از ۳۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که زمانی که اقتصاد کشور از حالت دستوری خارج شده و بسترهای مناسب توسعه فراهم شد، اولین گام ما جهت دستیابی به ثبات اقتصادی برداشته شده است. حال آنکه در صورت ادامه روند اقتصاد دستوری شاهد ادامه نوسانات در بازارهای ایران از جمله بازار طلا خواهیم بود.

به هر حال گفته شده که طلا با روند کاهشی در اواخر هفته روبه‌رو بوده است. کارشناسان دلیل این کاهش را در مدیریت بانک مرکزی با ابلاغ اطلاعیه واگذاری ارزهای صادراتی می‌دانند.

سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ارزان شد

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هفته‌ای که گذشت جزو نادرترین هفته‌ها برای بازار ارز، سکه و طلا بوده، از کاهش یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومانی قیمت سکه در آخرین معامالات پایانی هفته گذشته خبر داد که در نتیجه مدیریت بانک مرکزی با ابلاغ اطلاعیه واگذاری ارزهای صادراتی در روز یکشنبه حاصل شد.

محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: این در حالی بود که قیمت جهانی طلا سیر نزولی پیدا کرده بود. از روز یکشنبه (۲۲ خرداد) به دنبال انتشار و ابلاغ اطلاعیه بانک مرکزی در رابطه با واگذاری ارزهای صادراتی توسط صرافی‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی سبب شد نرخ ارز که به شدت روند صعودی به خود گرفته بود با کاهش همراه شود.
نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: دلار که تا کانال ۳۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود، پس از اطلاعیه بانک مرکزی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مجددا با روند کاهشی همراه شد.

ریزش قیمت‌ها در بازار

عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: بر این اساس در مجموع و به طور کلی در این هفته، سیر نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا وجود داشت؛ به طوری که در آخرین معاملات روز پنجشنبه، هر قطعه سکه طرح قدیم، هفته را با ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به پایان رساند و ۷۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی را تجربه کرد. سکه طرح جدید نیز که تا ۱۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بالا رفته بود، روز گذشته در آخرین معاملات به ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید که حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان نسبت به اوج خود و ۷۰۰ هزار تومان به نسبت ابتدای هفته کاهش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: نیم‌سکه در آخرین معاملات روز پنجشنبه هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد که نسبت به ابتدای هفته ۶۵۰ هزار تومان کاهش داشت. ربع‌سکه در پایان هفته پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به ابتدای هفته ۴۵۰ هزار تومان ارزان‌تر بود و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز بدون تغییر، در آخرین معاملات سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید. روز گذشته قیمت هر اونس طلای جهانی ۱۸۳۲ دلار بود که به‌طور متوسط ۳۹ دلار نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشته است.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت طلا در بازار گفت: قیمت هر مثقال طلا آب شده با ۲۸۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات روز گذشته به شش میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۸۵ هزار تومان کاهش به ازای هر گرم در پایان هفته یک میلیون و ۴۲۴ هزار تومان دادوستد شد.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: حباب سکه نیز در آخرین معاملات هفته، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. این در حالی است که در اواسط هفته باتوجه به افزایش قیمت‌ها، حباب سکه تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود. در مجموع می‌توان گفت اقدام به‌موقع بانک مرکزی و کنترل نرخ ارز سبب شد که روند صعودی نرخ ارز و قیمت سکه و طلا متوقف و کاهشی شود.

اونس جهانی طلا عقب نشست

در بازار جهانی طلا نیز افزایش ارزش دلار و بالا رفتن نرخ بهره بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور مستمر در این حوزه را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن کاهش داده و باعث شده است که طلا این هفته را با کاهش قیمت به پایان برساند. به این ترتیب شاهد این هستیم که قیمت هر اونس طلا با ۹۷/۰ درصد کاهش به ۱۸۳۹ دلار و ۳۹ سنت رسید. روند افزایش قیمت طلا پس‌ از اقدامات بزرگ بانک‌های مرکزی در روز پنجشنبه و افزایش ارزش دلار متوقف شد.

بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند طلا بین دو نیروی تورم و نرخ بهره گیر افتاده‌ که هر کدام آن را به یک‌سو می‌کشند. درحالی‌که تورم بالا یک عامل موثر برای افزایش قیمت این فلز گرانبهاست، اما سیاست‌های سختگیرانه بانک‌های مرکزی برای مهار تورم تاثیر آن را از بین می‌برد و افزایش قیمت طلا را محدود می‌کند.

در این میان ارزش دلار آمریکا به بالاترین رقم طی ۲ دهه گذشته رسیده و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کرده ‌است. همچنین خطر تورم بالا همراه با رکود اقتصادی و بی‌ثباتی در سرمایه‌های مخاطره‌آمیز می‌تواند از قیمت طلا حمایت کند. به‌همین دلیل است که افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی نتوانسته قیمت طلا را چندان پایین بیاورد. قیمت نقره نیز با ۳۴/۱درصد کاهش به ۲۱ دلار و ۶۸ سنت رسید و پلاتین با ۲۴/۲ درصد کاهش ۹۳۳ دلار و ۹۸ سنت معامله می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 269250
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا