حبابی در سهم ها وجود ندارد

جهان صنعت نیوز:  در رابطه با ایجاد حباب در قیمت سهام شرکت ها  علی حیدری تحلیلگر بازار سرمایه به جهان صنعت نیوز می گوید: آنچه در بازار سرمایه ایران وجود دارد حباب نیست بلکه عدم توانایی سیاست گذار در تحلیل مسایل اقتصادی اصطلاحا حباب عنوان می شود.

وی با تاکید بر اینکه اعلام حباب قیمتی از سوی مسئولان به نوعی سرپوش گذاری بر ضعف مدیریتی است گفت: اقتصاد ایران به صورت دستوری و در اتاق های در بسته تعیین شده و به مجری ابلاغ می شود . بنابراین آنچه هم اکنون در بازار سرمایه در حال رخ دادن است تبعات ناشی از افزایش تورم بوده که به واسطه اقتصاد بیمار و ضعف مدیریت صورت گرفته است .

حیدری با عنوان اینکه افزایش ارزش با رشد قیمت متفاوت است گفت: باید توجه داشت افزایش ارزش زمانی مطرح می شود که فرآیند توسعه ای ایجاد ارزش افزوده کرده است اما رشد قیمت ناشی از تبعیت از تورمی است که در اقتصاد کشور حاکم بوده و قیمت ها را در هر بازاری دستخوش تغیبر می کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه ایا افزایش قیمت سهام به ویژه در نمادهای کوچک با هدف جذب نقدینگی های سرگردان که از سایر بازارهای سرمایه همچون ارز و طلا دلزده شده اند صورت می گیرد تاکید کرد: در هنگام رکورد تورمی سهم های کوچک فارغ از اینکه ارزش واقعی داشته باشند با هدف حفظ ارزش دارایی سرمایه گذاران خریدرای خواهند شد و قطعا با توجه به میزان تورم با رشد همراه می شوند.

حیدری گفت: آنکه گفته می شود حضور دلالان به افزایش حباب در سهم ها دامن زده است به نظر می رسد توجیه غیر علمی بوده چرا که سفته بازی از الزامات اقتصاد به ویژه در بازار سرمایه محسوب شده و اگرچه حضور دلالان می تواند به هیجانات بازار دامن زند اما با توجه به اینکه حبابی ایجاد نشده نقشی در شکل گیری آن نخواهند داشت.

اقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 42158
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا