جولان مافیای زعفران در مزارع کشاورزان

به گزارش جهان صنعت نیوز: شواهد حاکی از آن است که دلالان با حربه عرضه زعفران با قیمت پایین در بورس کالا به دنبال خرید کلان و ارزان این محصول از کشاورزان هستند در حالی که نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کرده‌اند و اعلام می‌کنند که علاوه بر ضرورت مقابله بانفوذ مافیای زعفران به معاملات این محصول در بورس کالا، از این پس باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد که محصولات زعفران ایران با برند‌های دیگر از جمله اسپانیا در بازار جهانی عرضه نشود و تولیدات باارزش کشور با برند ایرانی در این بازارها توزیع شود. در همین خصوص یک کارشناس بازار کشاورزی با اشاره به اینکه دلال‌ها با ایجاد جو روانی در بازار و بورس کالا خواستار کاهش قیمت زعفران به صورت مقطعی هستند گفت: هدف آنها این است که بازار زعفران را تحت تاثیر قرار دهند تا در فصل برداشت، زعفران را با قیمت پایین از کشاورزان بخرند‌. این در حالی است که این مساله باعث می‌شود علاوه بر اینکه دسترنج یک‌ساله کشاورزان به یغما برود خود دلال‌ها هم با عرضه به واسطه‌های خارجی سود هنگفتی به جیب بزنند.

علیرضا بابالو با بیان اینکه در شرایط کنونی حدود ۲ ماه به فصل برداشت زعفران باقی مانده است، تصریح کرد: در حال حاضر خبر رسیده که دوباره دست‌های پشت پرده و مافیای زعفران در بازار و بورس کالا دست به کار شده‌اند و این بازی هر ساله در فصل برداشت زعفران راه می‌افتد. آنها عرضه در بورس کالا را پایین‌تر از نرخ بازار آغاز کرده‌اند، از این رو انتظار می‌رود اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با تدوین قوانین لازم با همکاری بورس کالا دست سودجویان از بازار کشاورزی ایران را قطع کنند و مانع از تخریب جایگاه واقعی قیمت زعفران ایران شوند.

جلوی دلالان ایستاده‌ایم

به گفته کارشناسان، بورس کالا به عنوان یک بازار شفاف نباید بازیچه عده‌ای دلال شود و دستگاه‌های نظارتی باید روی قیمت‌گذاری و دست‌های پشت پرده توجه کنند. این مساله درباره عرضه زعفران در بورس کالا بسیار عیان شده است. در این رابطه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عده‌ای می‌خواهند از قبَل کشاورزان زعفران‌کار، درآمد کسب کنند؛ این مافیا به بورس زعفران هم رسوخ کرده ولی جلوی دلالان ایستاده‌ایم.

ذبیح‌الله اعظمی اظهار کرد: طی دو سال گذشته مجلس به طور تمام‌قد از کشاورزان و همچنین کشاورزان زعفران‌کار حمایت کرده و مشکلات آنها را پیگیری و برطرف می‌کند.

وی افزود: با توجه به آمار و اطلاعاتی که داریم امسال میزان زعفران با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها، کاهش یافته و تبع آن عملکرد و برداشت زعفران کاهش و با توجه به عرضه کم آن، قیمت‌ها هم افزایش خواهد داشت و به هیچ‌وجه ما به عنوان ‌نمایندگان مجلس اجازه نخواهیم داد دلالان و مافیا بخواهند روی قیمت زعفران تاثیر بگذارند و مانند سال‌های قبل همچنان از زعفران‌کاران حمایت می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت، وزارت کشاورزی و وزارت صنعت را مکلف کردیم شرایطی را فراهم کند که زعفران ایران علاوه بر قاچاق به دیگر کشورها و در بعضی موارد با برندهای مختلف از جمله اسپانیا که در بازار جهان عرضه می‌شود از این پس با برند ایرانی عرضه شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: این نوید را به کشاورزان می‌دهم امسال محصول زعفران خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند و مطمئن باشند که همیشه بازار را رصد می‌کنیم و کاملا به این موضوع واقف هستیم که عده‌ای می‌خواهند از قبَل کشاورزان زعفران‌کار، پول به جیب بزنند و حالا نیز این مافیا به بورس رسوخ کرده و می‌خواهد از طریق بورس کالا، قیمت زعفران را کاهش دهد.

بازی هر ساله

وی افزود: این بازی هر ساله‌ای است که با نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران راه می‌اندازند و تازگی ندارد، این بار اما ورود دلالان و مافیا به بازار زعفران کمی متفاوت است.

آنها این بار با ورود به بورس کالا و عرضه زعفران پایین‌تر از نرخ معمول، قصد دارند جلوی شیب ملایم افزایش قیمت زعفران و نزدیک شدن آن به قیمت جهانی را بگیرند.

اعظمی گفت: دلالان و مافیای زعفران، تصمیم داشتند در هر شرایطی با عرضه زعفران ارزان‌قیمت، در بازار زعفران جو منفی و روانی ایجاد کنند اما با ورود به موقع مجلس و حمایت مدیران بورس کالای ایران جلوی این عرضه گرفته شد و آنها از رسیدن به اهداف خود بازماندند، اما اکنون و با آرام شدن جو بازار مجدد سعی دارند با عرضه زعفران ارزان‌قیمت در بورس، بار دیگر به اهداف خود دست یابند.

نماینده مجلس در عین‌حال تصریح کرد: این اطمینان را به زعفران‌کاران عزیز می‌دهیم که نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی این اجازه را به دلالان و مافیا نخواهند داد.

وی گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده، انتظار می‌رود با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط ضمن کمک به حفظ جایگاه ایران در بازار زعفران جهان با حمایت از کشاورزان، باعث افزایش سطح زیر کشت، بهبود عملکرد، بسته‌بندی شیک، و تجاری‌سازی این محصول ارزآور استراتژیک کشور باشیم.

همچنین مقرر شد با همکاری وزارت امور خارجه و با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی بازارهای هدف بیشتری برای این محصول در جهان فراهم کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 282867
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا