جهش قیمت گاز اروپا در پی توقف فعالیت نورد استریم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بهای معاملات گاز در اروپا پس از این که شرکت گازپروم اواخر روز جمعه تصمیم گرفت فعالیت خط لوله نورد استریم را پس از سه روز تعمیرات، از سرنگیرد، حداکثر ۳۵ درصد جهش یافت. قرار بود فعالیت نورد استریم از روز شنبه از سرگرفته شود اما این شرکت اعلام کرد نشت نفت در یک توربین گازی که به پمپاژ سوخت به داخل خط لوله کمک می‌کند، شناسایی شده است. هیچ اطلاعاتی درباره مدت زمان تعمیر این مشکل وجود ندارد.

سیاستمداران اروپایی هفته‌هاست که سرگرم آماده‌سازی در برابر احتمال توقف کامل عرضه گاز روسیه هستند و اکنون به سوی اجرای تدابیر فوق العاده پیش می‌روند. سوئد و فنلاند، تدابیری را پیش بینی کردند تا مانع انحلال نیروگاه‌ها شوند. وزیران انرژی اروپا قرار است درباره پیشنهادهایی برای محدود کردن قیمت برق در نشست فوق العاده‌ای که روز جمعه برگزار می‌شود، بحث و گفت‌وگو کنند.

اتحادیه اروپا با توجه به چشم انداز قطع عرضه روسیه، سرگرم ذخیره سازی گاز برای تامین تقاضای گرمایشی در زمستان بوده است. در صورت کاهش ذخایر گاز یا موج سرمای شدید، بحران انرژی اروپا، ممکن است به خصوص در پایان فصل زمستان، وخیم‌تر شود.

بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپاست، ساعت هشت صبح دوشنبه به وقت محلی در آمستردام، با ۲۶ درصد افزایش، به ۲۷۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. این قرارداد هفته گذشته ۳۷ درصد افزایش داشت.

کرملین روز یکشنبه سیاستمداران اروپایی را مقصر بسته ماندن خط لوله نورد استریم خواند و اعلام کرد تحریم‌های اقتصادی آنها علیه روسیه، مانع از آن شده که گازپروم تعطیلات این خط لوله را انجام دهد.

تصمیم مسکو پس از انتشار خبر توافق میان کشورهای متحد آمریکا برای اعمال سقف قیمت روی صادرات نفت روسیه، اعلام شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفت: اگر اروپایی‌ها تصمیم بگیرند از انجام تعمیرات تجهیزاتشان یا تجهیزات متعلق به گازپروم امتناع کنند در حالی که طبق قرارداد، متعهد به انجام آن هستند، به هیچ وجه تقصیر گازپروم نیست. این تقصیر سیاستمدارانی است که تصمیماتی درباره تحریم‌ها گرفته‌اند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه به تلویزیون دولتی این کشور گفت: برای این که تجهیزات همچنان فعالیت کنند، شرکت “زیمنس انرژی” باید به شرایط قرارداد تعمیرات توربین عمل کند. همه شرایط قرارداد تعمیرات به طور کامل نقض شده و شرایط انتقال این تجهیزات نقض شده است.

بر اساس گزارش رویترز، اروپا، روسیه را متهم کرده است در جنگ اقتصادی با غرب بر سر تحریم‌های وضع شده بر سر جنگ در اوکراین، از تامین انرژی به شکل سلاح استفاده می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 287062
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا