عرضه ارز در بازار افزایش می‌یابد/ تقاضای واقعی بازار را پوشش می‌دهیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: «علی صالح» آبادی امروز در نشست با صرافان ارزی در محل بانک مرکزی، گفت: علاوه بر صادرکنندگان که اسکناس در بازار ارز عرضه می‌کنند، بانک مرکزی هم به‌عنوان بازارساز در بازار حضور دارد.


وی افزود: همان‌طور که پیش از این اشاره شد در حال حاضر میزان اسکناس در بانک مرکزی زیاد است و هیچ موقع در تاریخ بانک مرکزی این میزان اسکناس در اختیار بانک مرکزی نبوده است؛ بنابراین به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد آمادگی پوشش داریم.

رییس کل بانک مرکزی توضیح داد: امروز با صرافان توافق کردیم که در زمینه اسکناس میزان عرضه را افزایش دهیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.

صالح‌آبادی ادامه داد: این امر موجب می‌شود حجم معاملات افزایش یابد و میزان تقاضا در بازار را به شکل کامل پوشش می‌دهیم.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در سایر حوزه‌های مرتبط با بازار ارز که بر این بازار اثرگذار باشد حضور جدی دارد و مطمئناً با توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی به لحاظ حواله و اسکناس وجود دارد تعادل خوبی در بازار برقرار می‌شود و این سیاست با جدیت دنبال می‌شود.

روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله ارزی معامله می‌شود

رییس کل بانک مرکزی گفت: همان‌طور که در جلسه مطرح شد یکی از مهم‌ترین بازارهای ما بازار حواله ارزی است که حجم قابل‌توجهی از معاملات را به خود اختصاص می‌دهد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله می‌شود، یادآور شد: در این بازار عرضه‌ها به‌مراتب بیش از تقاضاست. در واقع مشکل ما در گذشته این بود که بانک مرکزی ارزهای دولت را خریداری می‌کرد و ریال را به دولت و بازار می‌داد.

وی افزود: ما این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولتی نباشد و بانک‌های دولتی هم بتوانند ارز را در بازار بفروشد و ریال را از بازار جمع کند. به بیان بهتر هرچه حجم معاملات بالاتر برود طبیعتاً به دلیل ورود منابع بیشتر، وضعیت بهتر می‌شود.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت، سیاست‌های تجاری و ارزی وجود دارد که باعث شده بتوانیم تمام تقاضاهای واقعی حواله را در بازار پوشش دهیم که قرار است این اطلاعات هر روز نیز اطلاع‌رسانی شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه به دلیل بالارفتن قیمت نفت، فرآورده‌ها، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در بازارهای جهانی قیمت نیز بالا رفته و صادرات غیرنفتی ما بیشترشده است، بنابراین حجم صادرات بیشتر شده و این نکته حجم عرضه ارز را در بازار حواله نسبت به گذشته بیشتر و مطلوب‌تر کرده است.

صالح‌آبادی درخصوص پوشش تقاضاهای واردات عنوان کرد: در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی وجود ندارد و هم صادرکنندگان و هم بانک مرکزی و بانک‌ها نیز عرضه ارز دارند. بنابراین می‌توانیم تقاضاها را به‌صورت کامل پوشش دهیم، به این معنا که صادرکنندگان نسبت به عرضه ارز خود اقدام می‌کنند و بانک مرکزی نیز به‌عنوان بازار ساز وجود دارد.

اوراق ارزی منتشر می‌شود

وی درباره اوراق ارزی افزود: در گذشته در این باره پروژه‌هایی انتخاب می‌شوند که درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته باشند و از توجیه‌پذیری خوبی برخوردار باشند و بتوانند از محل عایدی ارزی خودشان بازپرداخت ارزی اوراق و اصل و فرعش انجام شود.

صالح‌آبادی در پایان یادآور شد: در این باره پروژه‌ها در حال بررسی است و مقررات آن هم در حال نهایی شدن است و چند روز آینده ابلاغ خواهد شد؛ هم‌زمان با پروژه جدید که تعریف می‌شود این اوراق منتشر خواهد شد. این اوراق را هم مردم با ارز و هم کسانی که حواله دارند، می‌توانند خریداری کنند و بازپرداخت آن نیز تضمین شده که اصل و فرعش به شکل ارز بازپرداخت شود.

ربیس کل بانک مرکزی امروز جلسه‌ای با صرافان ارزی برای اجرای سیاست‌های جدید ارزی این بانک در ساختمان میرداماد برگزار کرد.

در روزهای گذشته سران قوا در مصوبه‌ای اختیارات بانک مرکزی در حوزه ارزی را افزایش دادند و این بانک مجاز به مدیریت بازار ارز با استفاده از تمام اختیارات‌ شد.

در روزهای اخیر نرخ ارز در بازار افزایش یافت که فعالان بازار علت اصلی نوسانات اخیر ارزی را جو روانی می‌دانند و می‌گویند عرضه ارز مناسب است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 267728
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا