جلب توجه پول هوشمند

به گزارش جهان صنعت نیوز:   اگر چه گفته می‌شود رشد روز گذشته بازار سرمایه تا حدی ناشی از افزایش دامنه نوسان به مثبت و منفی شش درصد در نمادهای بازارهای اول بورس و فرابورس بوده است اما علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه، ‌این رشد را ادامه مسیری می‌داند که از ابتدای سال جاری آغاز شده و معامله‌گران را نسبت به آینده امیدوار کرده است. او در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» بر افزایش پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد طی هفته‌های اخیر تاکید و عنوان می‌کند که نقدینگی هوشمند دریافته است که بازار سرمایه بهترین محل سرمایه‌گذاری و کسب سود از نوسانات است.

روز گذشته و در نخستین روز از افزایش یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام، ارزش معاملات خرد از هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان گذشت تا با ثبت یک رکورد تازه، در سطح معاملات خرد روزهای ابتدایی مهرماه سال گذشته قرار گیرد. در این روز ETFهای سهامی در صدر توجه معامله‌گران خرد قرار داشتند و پس از آن نیز هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و خودرویی‌ها قرار گرفتند. در نگاهی جزئی‌تر می‌توان نماد پالایش یکم را در صدر بالاترین ارزش معاملات خرد در روز گذشته مشاهده کرد. پس از آن نیز شستا و در مقام سوم نماد دارا یکم قرار داشت. خساپا، شتران، شبندر، خگستر، خودرو، ‌نوری، شبریز، قچار، وساپا، شپدیس، پارسان،‌ خبهمن، شجم، وبانک، غزر، ‌ورنا و وبملت دیگر نمادهایی بودند که توانستند بیشترین ارزش معاملات خرد را در روز گذشته به خود اختصاص دهند. دیروز همچنین ۳۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شد. در همین حال بیشترین ورود نقدینگی حقیقی در نمادهایی با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. گفتنی است روز گذشته چهارمین روز متوالی بود که بازار سرمایه شاهد ورود پول حقیقی بوده است.

روز گذشته همچنین برای سومین روز پیاپی، صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد خروج پول حقیقی بوده‌اند. با ۱۹۹ میلیارد تومان پول خروجی در روز گذشته، میزان خروج نقدینگی حقیقی از درآمد ثابت‌ها طی سه روز نخست هفته جاری از ۶۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

بدین‌ترتیب روز گذشته، روند معاملات بازار سرمایه توانست شاخص کل بورس را در مسیر صعودی قرار  داده و با ثبت رشد ۲۶ هزار و ۶۵۴ واحدی به پله یک میلیون و ۵۰۱ هزار واحدی برساند. شستا با هزار و ۷۹۵ واحد، پارسان با هزار و ۶۸۷ واحد، تاپیکو با هزار و ۲۸۱ واحد، فارس با هزار و ۲۲۱ واحد، نوری با هزار و ۲۰۱ واحد، شپدیس با هزار و ۱۹۶ واحد و شبندر با هزار و ۱۷۳ واحد بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در این روز بورس شاهد معاملاتی به ارزش هفت هزار و ۴۲۱ میلیارد تومان بود. گفتنی است روز گذشته شاخص مل فرابورس هم با ۳۱۱ واحد رشد روبه‌رو بود.

پیام مهم تحولات بازار

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌وگو با «جهان‌صنعت» عنوان می‌کند: «رشدی که روز گذشته در بازار مشاهده شد، ادامه روندی بود که ما از ابتدای سال ۱۴۰۱ با آن مواجه بودیم. در واقع تنها یکی از علل این رشد می‌تواند افزایش یک درصدی دامنه نوسان باشد، چرا که تقریبا نیمی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی مشمول افزایش دامنه نوسان به شش  درصد شدند؛ به این معنا که تنها شرکت‌هایی که در بازار اول بورس و فرابورس حضور دارند مشمول این تغییر شدند و شرکت‌های بازار دوم و بازار پایه مشمول نیستند.» او اظهار می‌کند: «از نظر من اتفاقی که درحال رخ دادن در بازار سرمایه است چند پیام مهم دارد؛ نخستین پیام این است که نقدینگی تازه و هوشمند تشخیص داده است که در حال حاضر از هیچ بازاری مانند بازار سرمایه نمی‌تواند نوسان مثبت بگیرد. به همین دلیل از روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ شاهد این هستیم که متوسط  ارزش معاملات خرد از سه هزار میلیارد تومان در روزهای ابتدایی سال به بالای چهار هزار میلیارد تومان و حالا به متوسط هفتگی پنج هزار میلیارد تومان رسیده است. روز گذشته هم که ارزش معاملات خرد از هفت هزار میلیارد تومان عبور کرد.» باغانی تصریح می‌کند: «به نظر می‌رسد نقدینگی هوشمند این پیام را گرفته است و بحث توافقات سیاسی هم توانسته این دیدگاه را تقویت کند و به بورس ارسال کند.» این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: «پیام دوم این است که پول هوشمند احساس می‌کند که اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته کمتر با مشکل پیش‌بینی‌ناپذیری مواجه است. چرا که در بورس، ما اعتقاد داریم آینده را می‌خریم. سال گذشته در واقع شرایط به نحوی بود که امکان تخمین نرخ ارز، نرخ تورم، نهاده‌های تولید، قیمت نفت، قیمت طلا، مداخلات دولت در کسب‌و‌کارها و مواردی از این دست وجود نداشت.» باغانی اظهار می‌کند: «سال گذشته شاهد تغییر دولت با گرایش‌های سیاسی و اقتصادی مختلف بودیم؛ مدیران بنگاه‌های بزرگ و کوچکی که در مارکت کپ بازار اثر‌گذار هستند تغییر کردند و مجموع این عوامل سبب شد سال ۱۴۰۰ سال خوبی نباشد. اما می‌توان گفت که امسال ریسک مداخله دولت در کسب‌و‌کار شرکت‌ها کمتر شده است.» این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: «اینکه عوارض صادراتی فولاد و مواد معدنی که بورس  به آن واکنش منفی نشان داد هم در واقع صحبتی بود که تقریبا بیش از دو ماه قبل و در خلال بررسی بودجه مطرح شد و مسکوت ماند. بر این اساس در سال جاری دولت اقدام جدیدی علیه فضای سرمایه‌گذاری انجام نداده است.»

زنگ خطر جذابیت بازار برای نوسان‌گیری

باغانی در ادامه با اشاره به رشد روز گذشته بورس و روند صعودی بازار از ابتدای سال عنوان می‌کند: «در کنار عواملی که  برشمردیم، یکی از دلایل رشد بازارهم این بوده است که با افزایش دامنه‌نوسان در واقع محدودیت‌ها در حال برداشته شدن هستند؛ هرچه محدودیت‌ها برداشته شود بازار برای نوسان‌گیران جذاب‌تر می‌شود.» این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: «از نظرمن این موضوع به طور کلی خوب است اما بهتر است به جای اینکه نوسان‌گیری در بازار را تقویت کنیم، به فلسفه اصلی بورس برگردیم که تقویت سرمایه‌گذاری بلندمدت در شرکت‌هاست.» او ابراز می‌کند: «متاسفم می‌بینم که در میان بسیاری از افراد و فعالان حرفه‌ای بازار، این کلیدواژه رایج شده است که باید از بازار نوسان گرفت. اگر دقت کرده باشید به طور سنتی در روزهای پایانی هفته حجم معاملات کم می‌شود و فروش افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که سرمایه‌گذار نمی‌داند طی روزهای چهارشنبه تا شنبه چه اتفاقاتی در جهان و به ویژه ایران می‌افتد و از همین رو ترجیح می‌دهد که سهم را با یک نوسان مثبت نقد کند و مجددا شنبه با بررسی جوانب وارد بازار سرمایه بشود یا نشود و این بسیار بد است.» این کارشناس بازار سرمایه بیان می‌کند: «در واقع هیات‌مدیره بورس به تنهایی  زورش به قیمت‌گذاری دستوری فولاد و محصولات دیگر نمی‌رسد. رفتارهایی که دولت گذشته علیه سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام داد و دولت فعلی هم آن را ادامه می‌دهد. در واقع باید مجموعه کشور به این نتیجه برسد که ما کشوری هستیم که به علت ریسک بالای سرمایه‌گذاری، نمی‌توانیم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم. در نتیجه دست‌کم همین مقدار پولی که داخل کشور وجود دارد را طوری هدایت کنیم و پازل را بچینیم که اگر فردی یک سال در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند سود بیشتری در مقایسه با فردی کسب کند که سهمی را در یک هفته می‌خرد و در هفته بعد با ۵ یا ۱۰ درصد نوسان می‌فروشد.» باغانی تاکید می‌کند: «خطر بزرگی که امسال فضای سرمایه‌گذاری را تهدید می‌کند جذابیت نوسان‌گیری به جای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. من افراد حرفه‌ای را می‌بینم که  سرمایه‌گذار بلندمدت بوده‌اند اما دارند به سمت کسب نوسان از بازار، گرایش پیدا می‌کنند و این موضوع بسیار ناامید‌کننده است.» این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: «نوسان‌گیران در تمام دنیا فعال و جزو غیرقابل انکاری در بازار سرمایه هستند؛ اما واقعیت این است که نوسان‌گیری کمکی به بازار سرمایه نمی‌کند. به طور مثال اگر من سهمی را ۵۴۰ تومان بخرم و ۶۰۰ تومان بفروشم‌، هیچ کمکی به تولید و شرکت نکرده‌ام. تنها در صورتی می‌توانم به اقتصاد کمک کنم که پول من دست کم یک سال در شرکت باشد، صرف افزایش سرمایه شود، شرکت با آن طرحی را اجرا کند و سودآور شود.» او اضافه می‌کند: «در واقع ما به دست خود بلایی سر اقتصاد کشور آورده‌ایم که همه نگاه‌ها کوتاه‌مدت شده و افراد وارد بورس می‌شوند، نوسانی می‌گیرند و سپس خارج می‌شوند. حالا اینکه دوره نوسان‌گیری چقدر زمان ببرد به متغیرهای بیرونی و درونی بازار باز می‌گردد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 257302
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا