جای نگرانی در بورس نیست

جهان صنعت نیوز| ولید هلالات -یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است در بازار ریزش خاصی اتفاق نیوفتاده، به هر حال نماگر های بازار سهام صعوی را تجربه کردند و در این بین شاخص کل توانست با شکست رقم ۱۹۵ هزار واحدی تا سقف ۲۲۵ هزار واحد نیز پیشروی کند. در حال حاضر نیز دماسنج بازار در رقم ۲۱۱ هزار واحدی قرار گرفته است.

ولید هلالات رییس هیات مدیره سبدگردانی شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» خاطرنشان کرد: با بررسی حرکت کلیت بازار و سهم های بزرگ مشاهده می شود که قیمت سهم ها عملا تغییرات خاصی را به ثبت نرسانده اند، به این معنی که قیمت ها در برخی روز ها مثبت و در روزهایی دیگر دسته جمعی منفی می شوند.

نگاهی به محرک های بورس

وی با اشاره به محرک های بورس کشور نیز خاطرنشان کرد: به دلیل مجموعه اتفاقات در بعد سیاسی و نظامی در کنار به راه افتادن جنگ های روانی، گاها شاهد افزایش عرضه در جریان داد و ستد سهام شرکت ها خواهیم بود. بر این اساس می توان بر این نکته تاکید کرد که  تحولات اخیر به دلیل اتفاقات مذکور رخ داده ، بنابراین نمی  توان گفت که بازار ریزشی شده است.

به گفته رییس هیات مدیره سبدگردانی شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار بررسی گزارش های ۱۲ ماهه نشان می دهد که خیلی از شرکت ها سود هایی بالاتر از انتظار و امیدوارکننده ای را به بازار ارایه می دهند.این در حالی است که طی ۲ ماه آینده نیز همه شرکت ها تقسیم سود برگزار می کنند. از طرفی گزارش ماهانه شرکت ها که ابتدای خرداد ماه منتشر خواهند شد عملکرد  مطلوب اردیبهشت ماه را نشان خواهند داد. بر این اساس، تمام موارد ذکر شده به عنوان محرک های مثبت بازار سرمایه در نظر گرفته می شوند.

وی افزود: گاها در عرصه سیاست و بحث های نظامی اتفاقی همانند آنچه که در عراق روی داد می افتد که همین عامل باعث افزایش نگرانی بازار و کاهش میزان خرید سهام در معاملات نیز می شود. به هر روی، در میان مدت نیز چنین عواملی نمی توانند از رشد بورس جلوگیری کنند.

اصلاح طبیعی شاخص

ولید هلالات با نگاهی به جریان معاملاتی بازار سهام نیز عنوان کرد: بورس در بازه زمانی ۱۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری حرکتی کاملا صعودی را تجربه کرده است. بر این اساس، در صورتی که پس از رشدی ۲ ماهه حدود ۲ هفته هم وارد جریان اصلاحی شود نمیتوان  روند حرکتی را غیر منطقی تلقی کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که بازار هیچ وقت به صورت شارپی افزایش پیدا نمی کند، بلکه در مسیر صعودی نیاز به استراحت نیز دارد. در همین حال به لحاظ داده های بنیادی، شرایط شرکت های بورسی مناسب ارزیابی می شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

اثر موضع گیری تراپ در بورس

رییس هیات مدیره سبدگردانی شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثرگذاری تنش های سیاسی و موضع گیری های ترامپ در جریان معاملاتی بازار سرمایه نیز بیان کرد: زمانی که تهدید های نظامی و یا جنگ روانی اتفاق می افتد بازار سرمایه به طور طبیعی واکنشی منفی به این موضوع نشان خواهد داد. بنابراین، در صورتی که به  مرور زمان بازار شاهد این موضوع باشد که تهدید های  نظامی منجر به اتفاقی عملی نمی شود و فقط در حد یک تهدید باقی می ماند، به طور قطع ذهن بازار نسبت به این دست از موضع گیری ها ایزوله و کم توجه می شود.

به عنوان مثال، بازار سهام نسبت به خبری مبنی بر این که قراراست ایران به طورمجدد مورد تحریم قرار گیرد، واکنش چندانی نشان نخواهد داد.

ولید هلالات معتقد است زمانی که چند ماه از تهدید های نظامی بگذرد و شرکت ها اقدام به تقسیم سود مناسب کنند، بازار به طور قطع به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت.

واکنش بازارها

این تحلیلگر بازار سرمایه با مقایسه بازار ارز و سهام نیز ابراز داشت: در حال حاضر بازار ارز واکنشی نسبت به تهدید های نظامی از خود نشان نمی دهد و فقط بازار سهام موضع گیری هایی را در این زمینه داشته است.

وی گفت: در روزهایی که چند نفتکش دچار انفجار شدند و لوله های انتقال نفت عربستان به واسطه یمنی ها از کار افتاد، بازار سهام واکنشی منفی به این موضوع از خود نشان داد. اما در همین حال و در بازار ارز، دلار ۱۵ هزارو ۵۰۰ تومانی به رقم ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان افت پیدا کرد.

بنابراین می توان گفت که بازار ارز واکنش چندانی به موضوعات سیاسی و نظامی از خود نشان نمی دهد و فقط واقعیات اقتصادی کشور را نمایان می کند. بر این اساس، بازار سهام نیز می  تواند به مرور به این سمت سوق پیدا کند.

سهامداران سهامداری کنند

رییس هیات مدیره سبدگردانی شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار به سهامداران پیشنهاد کرد: در شرایط فعلی هر سهمی را نباید در بازار خریداری کرد. اگر سهامداران سهامی دارند که سود سال ۱۳۹۸ آن  به لحاظ تحلیلی بالاتراز سال ۱۳۹۷ است و به نوعی تقسیم سود مناسبی دارد. یا شرکت هایی از صنایع بالادستی، صادراتی و دلار محو در پرتفوی سهامداران وجود دارد پیشنهاد می شود که در حال حاضر سهامداران سهامداری کنند و به نوسانات توجهی نداشته باشند.

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 20406
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا