ثبت چهار اثر ناملوس ایران در فهرست یونسکو

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این نشست چند پرونده هم از سوی ایران و چند کشور دیگر به صورت مشترک ارایه شد که برخی از آنها پس از بررسی به ثبت جهانی رسیدند.


چهار اثر ناملموس ایران که به ثبت جهانی رسیده اند شامل«شب یلدا/چله» به‌طور مشترک بین ایران و افغانستان، «مهارت ساختن و نواختن عود» به‌طور مشترک به نام ایران و سوریه، «سوزن‌دوزی ترکمن یا ترکمن‌دوزی» به‌طور مشترک به نام ایران و ترکمنستان و «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» به نام ایران، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به عنوان تازه‌ترین میراث ناملموس جهانی ایران، است.

با توجه به ثبت این چهار اثر ناملوس حالا تعداد آثار ناملموس ثبت شده به نام ایران از ۱۷ به ۲۱ رسیده است. اهمیت ثبت آثار ناملموس در فهرست یونسکو، از سویی در حفظ و شناسایی آنها به عنوان میراث جهانی و از سوی دیگر شناسایی فرهنگ و جاذبه های کشور به مردم و علاقه مندان به گردشگری در سراسر جهان است.

طبیعتا وقتی که شهروندان سایر نقاط جهان قصد سفر داشته باشند، یکی از مهمترین منابعی که دنبال می کنند فهرست آثار ملموس و ناملموس ثبت شده در یونسکو است و وجود نام ایران در بین آثار ثبت شده می تواند در حکم تبلیغی موثر و بین المللی برای ایران باشد.

با وجود آثاری که در نشست اخیر یونسکو از ایران ثبت شدند اما دو اثر ناملوس مطرح شده از سوی ایران نیز نتوانستند نظر یونسکو را جلب کرده و به ثبت برسند.

هنر ساختن و نواختن رباب؛ که به شکل مشترک از سوی ایران، تاجیکستان و ازبکستان مطرح شده بود و جشن مهرگان که با مشارکت تاجیکستان مطرح شده بود نتوانستند توفیق لازم را یافته و در فهرست یونسکو ثبت شوند.

این دو پرونده «ریفر» شده‌اند. در واقع، یونسکو زمانی که پرونده‌ای را ریفر کرده یا برگشت می‌دهد، این فرصت را به کشورها می‌دهد تا یک بار دیگر طرح را اصلاح کنند و بتوانند در اجلاس بعدی بار دیگر مورد ارزیابی قرار گیرند. بنابراین می توان گفت هنوز این دو اثر ناملوس ایرانی فرصت ثبت در فهرست یونسکو را به طور کلی از دست نداده اند.

شایان ذکر است هفدهمین نشست کمیته حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش از ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ (۷ آذر ماه ۱۴۰۱) آغاز به کار کرده و تا ۳ دسامبر، (۱۲ آذرماه) ادامه دارد. ایران ۶ پرونده مشترک و چندملیتی را در این کمیته به بررسی گذاشته است و چهار اثر از ایران واجد ثبت در فهرست یونسکو شناخته شدند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 310769
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا