توقف پرداخت وام در چند بانک بزرگ دولتی به دستور بانک مرکزی

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگر اخیراً شما هم برای دریافت وام بانکی از بانک‌ها به مشکل خورده اید و باوجود طی ۷ خوان بانک‌ها و تکمیل مدارک و ضامن و … بازهم موفق به دریافت وام نشده‌اید، به احتمال قوی بانک مورد نظرتان به دستور بانک مرکزی پرداخت تسهیلات را متوقف کرده است.


براساس اطلاعات دریافتی تسنیم از برخی بانک‌های بزرگ دولتی، مشخص شده که در هفته‌های اخیر بانک مرکزی دستور توقف پرداخت تسهیلات از سوی این بانک‌ها را صادر کرده است.

بانک‌های مذکور در این مدت در پاسخ به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که فعلاً جلوی تسهیلات‌مان گرفته شده و نمی‌توانیم وام بدهیم، یک زمان دیگر مراجعه کنید!

پیگیری‌ها بیانگر آن است که بانک مرکزی به دلیل افزایش اضافه برداشت برخی از بانک‌های بزرگ، پرداخت تسهیلات این بانک ها را متوقف کرده است.

اضافه برداشت تعدادی از بانک‌های بزرگ باعث برخورد جدی بانک مرکزی شده است؛ سیاست‌گذار سعی دارد با تحت فشار قرار دادن این بانک‌های بزرگ دولتی و خصوصی، ضمن مدیریت پایه پولی و جلوگیری از خلق پول بیشتر در سیستم بانکی، مانع از افزایش بیشتر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی شود.

اضافه برداشتی که بانک‌ها خلق می‌کنند معمولاً در قالب تسهیلات پرداخت شده اعم از تکلیفی یا خرید اوراق، سهام یا به اشکال و مبانی دیگری است که قابل قبول نیست و نظام بانکی کشور را با مشکلاتی رو به رو می‌کند؛ بانک مرکزی بنا دارد با راهکار‌های در نظر گرفته شده اضافه برداشت بانک‌ها را به شدت محدود کند. طبق بخشنامه ای که در همین ارتباط از سوی بانک مرکزی منتشر شده، اگر نظام بانکی کشور مایل به هر گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی است بدون وثیقه گذاری ممکن نیست. کارشناسان ابراز امیدواری کرده اند که با تصویب چنین طرحی در نظام بانکی کشور خلق پول کمتری اتفاق بیفتد و رویه‌ها ضابطه‌مند شود.

اصولا در نظام بانکی کشور، بانک‌هایی که منابع مالی مناسبی ندارند با مراجعه به بازار بین بانکی بخشی از کسری خود را از بانک‌های دارای منابع تامین می‌کنند، در غیر این صورت برای تامین کسری مورد نیاز خود، از بانک مرکزی برداشت می‌کنند، یعنی اضافه برداشت از بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

آخرین آمار‌ها مدعی است بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با رشد ۵۸.۸ درصدی در سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۸۶ میلیارد تومان رسیده که بالاترین رشد بدهی بانک‌ها از بهمن ماه سال ۱۳۹۰ به شمار می‌رود. به همین دلیل بانک مرکزی درصدد تغییرات نظارتی و مدیریتی در نظام بانکی و بانک مرکزی است.

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی بارها بر کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از این بانک تأکید و اعلام کرده: « اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی نسبت سال قبل به کمتر از نصف رسیده است. موضوع کنترل اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است بسیار مورد توجه است این موضوع هم در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده که اضافه برداشت از بانک مرکزی و خطوط اعتباری که دریافت می کنند باید در قبال وثیقه گذاری نزد بانک مرکزی باشد. بانک هایی که دچار اضافه برداشت می شوند باید وثیقه بگذارند.»

او تأکید دارد که تعمیق بازار بین بانکی بسیار مهم است و بانک ها بتوانند نیاز نقدینگی خود را از بازار بین بانکی تامین کنند. مجوز انتشار اوراق گواهی عامل داده شده است و نیازی به مجوز جداگانه از بانک مرکزی نیست.تسنیم

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 282771
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا