تهدید جدی برای بازار مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران حاکی است متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی در سطح کشور ۳۶۸ هزار و ۶۹۴ ریال با میانگین مساحت ۱۰۳ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۵ سال بوده که نسبت به فصل قبل ۳/۱۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹/۶۰ درصد افزایش داشته است. این گزارش نشان می‌دهد که کمبود عرضه و افزایش تقاضا حتی در فصلی که نقل و انتقالات نداریم باز هم بازار مسکن را در سال جاری تهدید خواهد کرد.


بر اساس این آمار متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله‌شده در کل کشور هم ۱۱ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان با میانگین مساحت ۲۴۵ مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل (پاییز ۱۴۰۰) ۸/۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴/۲۵ درصد افزایش داشته است.
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۲ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان با میانگین مساحت ۱۰۷ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده که نسبت به فصل قبل ۸/۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸/۲۴ درصد افزایش داشته است.

سال گذشته و سال جاری برای بازار مسکن سال متفاوتی بود. رشد غیرمنتظره قیمت مسکن و اجاره‌بها در روزهای پایانی سال گذشته و اوایل سال جاری نشان داد که اگر به این بازار بی‌توجهی شود فصل نمی‌شناسد.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ اجاره‌بها در فصل زمستان سال گذشته ۹/۶۰ درصد افزایش داشته است. این آمار از این جنبه قابل توجه خواهد بود که اجاره‌بها به فصل نقل و انتقالات بی‌توجه است و چنانچه برخی تغییر و تحولات اقتصادی رخ دهد مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور که موتور محرکه اقتصاد است بهترین مکان برای سوداگری و افزایش قیمت خواهد بود.

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور ۳۶۸۶۹۴ ریال با میانگین مساحت ۱۰۳ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۵ سال بوده که نسبت به فصل قبل ۳/۱۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹/۶۰ درصد افزایش داشته است.

آرا شاوردیان عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آمار رشد نرخ اجاره‌بها در فصل زمستان که فصل نقل و انتقالات نیست نشان می‌دهد نباید این بازار را به حال خود رها کرد، گفت: بازار مسکن فقط به روزها و ماه‌های فصل تابستان ختم نمی‌شود. این بازار سال‌هاست با کمبود عرضه مواجه است و حتی اگر تورم هم در کشور نداشته باشیم باز هم این بازار به دلیل عدم تعادل میان عرضه و تقاضا رشد قیمت را در هر فصلی تجربه خواهد کرد.

نماینده مردم ارامنه تهران با اشاره به اینکه اجاره‌بها تابع قیمت مسکن است اما گاهی اوقات اگر قیمت مسکن رشد نکند نیز افزایش بها را حتی در فصل‌های زمستان نیز تجربه می‌کند، به بازار گفت: رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر با به‌هم‌خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا شدت بیشتری به خود گرفت اما به هر حال در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی و نیز نبود توازن در عرضه و تقاضا واحدهای مسکونی، اجاره‌بها با افزایش چشمگیری مواجه شد.

شاوردیان با بیان اینکه تعیین سقف برای اجاره‌بها (رشد ۲۵ درصد) شاید تا حدودی توانست از رشد بیش از حد اجاره‌بها خودداری کند اما به هر حال دو عامل ضعف نظارتی دستگاه‌های متولی و نبود قانون مشخص نقش اساسی را در این گرانی‌ها داشت.

فعالان و برخی املاکی‌های سطح شهر عنوان می‌کنند که کمبود عرضه مسکن، بازار اجاره‌بها را در سه ماه پایانی امسال نیز تهدید می‌کند و امیدواریم تا تولید مسکن و مسکن ملی در ماه‌های آینده سرعت بهتری به خود بگیرد.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ۱۱۶۷۱۱ هزار ریال (۱۱ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان) با میانگین مساحت ۲۴۵ مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل (پاییز ۱۴۰۰) ۸/۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۰) ۴/۲۵ درصد افزایش داشته است.

برخی از فعالان بازار مسکن نیز معتقد هستند که قیمت واحدهای مسکونی کلنگی این روزها با رکود رخ‌داده در بازار مسکن همچنان رونق دارند. برخی از سازندگان نیز از این فرصت نهایت بهره را برده و سعی می‌کنند با شکستن قیمت‌ها، زمین و واحدهای مسکونی کلنگی را که قابلیت ساخت چند واحد مسکونی را دارند از فروشندگان خریداری کنند.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۲ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان با میانگین مساحت ۱۰۷ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده که نسبت به فصل قبل ۸/۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸/۲۴ درصد افزایش داشته است.

حداکثر متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور ۲۶۲ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان بوده است.

همچنین حداکثر قیمت فروش یک متر‌مربع زیربنای مسکونی در کل کشور طی زمستان ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۷۶ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان بوده است.

مطابق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت وزنی هر متر‌مربع آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه امسال ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه افزایش ۸/۱ درصد را نشان می‌دهد. مرکز آمار همچنین متوسط حسابی قیمت مسکن در تهران را ۴۲ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان اعلام کرد.

وزارت راه‌وشهرسازی با انتشار گزارشی اقدامات دولت برای کنترل بازار اجاره را تشریح کرد. در این گزارش آمده است: وزارت راه‌وشهرسازی با تامین زمین یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۴۴۰ واحد مراحل مختلف ساخت یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۵۴۹ واحد را آغاز کرده است و در بخش کنترل بازار اجاره علاوه بر بسته سیاستی مصوب‌شده در جلسه سران قوا به تدوین لایحه اجاره‌داری حرفه‌ای و پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن پرداخته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 291371
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا