تلاش برای اجرای «نهضت ملی مسکن» آب در هاون کوبیدن است

به گزارش جهان صنعت نیوز: او در ادامه افزود: مجلس این قانون را تصویب کرده است. شاهد اراده و تلاش از جانب دولت برای اجرای این قانون نیز بودیم. ولی از همان روز اول مشخص بود که قالب اجرا نیست. تلاش برای اجرای این پروژه آب در هاون کوبیدن است.


ستاریان تاکید کرد: اقتصاد کشور ما برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته نشده است. در واقع هدف درست است ولی مسیر راه اشتباه است. با این راه و روش امکان تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی امری غیرقابل تصور است.

این کارشناس حوزه مسکن اضافه کرد: دولت‌های پیشین اقدام به کوچک کردن و تغییر صورت مسئله می‌کردند. آنها اعتقاد داشتند بازار مسکن کشور نیازمند دویست هزار، سیصد هزار، پانصد هزار یا نهایتا ششصد هزار واحد مسکونی است. این موضوع از زرنگی آنها بود. در حال حاضر مطالعات انجام شده حاکی از آن هستند که بازار مسکن کشور نیازمند تولید سالانه حدود یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی است. اجرای این پروژه نیازمند یک نقشه راه و برنامه‌ریزی است.

او همچنین گفت: اقتصاد ما حتی در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز پتانسیل تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی و تحویل آن به متقاضیان را ندارد. دولت که به تنهایی اصلا قادر به انجام چنین طرحی نیست. در اقتصادی که بسته است، اقتصادی که تمامی ارکانش در اختیار دولت است و هیچ ابزار مالی‌ای در اختیار بخش خصوصی نیست، قطعا امکان اجرای چنین طرح‌هایی وجود ندارد. امروزه بخش خصوصی از ناتوانی در تهیه منابع برای خود رنج می‌برد.

ستاریان در پایان خاطر نشان کرد: تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیازمند یک گردش نقدینگی بسیار بزرگ است. مشکل ما این است که این نقدینگی در اقتصاد ما وجود ندارد. از طرفی سرعت گردش مورد نیاز برای جبران نیز در اقتصاد کشور دیده نمی‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 310138
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا