تفاهم دو دستگاه بر سر مالیات خانه‌های خالی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شب گذشته به فاصله دو روز مانده به پایان مهلت قانونی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر معرفی فهرست اولیه واحدهای خالی از سکنه، این وزارتخانه اعلام کرد که اطلاعات یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد خالی از سکنه را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است.


همزمان، سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی (سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های  مستقیم) نسبت به محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.۴.۳۱ اقدام نموده و نتایج حاصل از آن در درگاه الکترونیکی سازمان منتشر نموده است».

بر اساس این اطلاعیه که در بخش درگاه ملی مالیات سازمان امور مالیاتی منتشر شده «کلیه مالکان واحدهای مسکونی می­ توانند جهت مشاهده وضعیت مشمولیت واحد یا واحدهای مسکونی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY.TAX.GOV.IR  مراجعه نمایند. حسب مقررات جزء ۲ بند ط تبصره ۶  ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مهلت پرداخت این مالیات تا پایان بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۰/۱۱/۳۰) تعیین شده است. در صورت عدم پرداخت مالیات تعیین شده در مهلت مقرر، نسبت به صدور برگ مطالبه اقدام خواهد شد. ابلاغ اوراق مطالبه مالیات، اعتراض به آن و مراحل دادرسی مالیاتی تابع مقررات قانون مالیات­های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.۴.۳۱ می‌باشد».

دو اقدام اخیر نشان می دهد که بالاخره دو دستگاه مذکور پس از ۹ ماه در حال دستیابی به مفاهمه در بحث مالیات بر خانه‌های خالی هستند. چند روز قبل محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ گفته بود که حدود دو هفته قبل جلسه‌ای با مسئولان سازمان امور مالیاتی داشتیم و این هماهنگی صورت گرفت تا بر اساس فهرستی که تا ما تا پایان دی‌ماه به آنها ارایه می‌دهیم موضوع مالیات خانه‌های خالی محقق شود.

قبل از آن نیز پیامکهایی از سرشماره V.Maskan به برخی مالکان مبنی بر اینکه ملک شما به عنوان خانه خالی شناسایی شده، ارسال و از آنها خواسته شده بود وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir تعیین کنند.

البته به نظر می‌رسد هنوز نقاط اختلاف وجود دارد؛ به طور مثال سازمان امور مالیاتی تا پیش از این به مواردی همچون نادرست بودن کدهای پستی، مشخص نبودن مالک و زمان خالی بودن واحدها که توسط وزارت راه و شهرسازی استخراج شده بود ایراداتی وارد کرد. به همین دلیل شنیده می‌شود از بین یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد معرفی شده، فقط حدود ۱۲ هزار واحد از نظر سازمان امور مالیاتی، قابلیت اعمال مالیات را خواهد داشت.

چند روز قبل داوود منظور ـ رییس سازمان امور مالیاتی ـ ضمن تاکید بر عزم این سازمان بر اخذ مالیات از واحدهای خالی، تمایل نداشتن دولت قبل به اخذ مالیات از مرفهان، عدم تصویب آیین‌نامه اجرایی در دولت قبل، ناهماهنگی بین دستگاهها و شیوع کرونا را از دلایل عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی عنوان کرده بود.

فهرست نهایی شده خانه‌های خالی که از امروز در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، آخرین فهرست نهایی خانه‌های خالی نیست و وضعیت پالایش اطلاعات سکونتی خانوارها همزمان در وزارت راه و شهرسازی برای تهیه فهرست دوم و سوم خانه‌های خالی ادامه خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 242486
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا