تعقیب و گریز بازارهای موازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در سومین روز از معاملات ارزی هفته حرکت آهسته دلار در مسیر رشد ادامه دارد. معاملات این ارز خارجی در بازار آزاد اکنون با نرخ ۳۶ هزار و ۴۱۰ تومانی در حال انجام است که نسبت به روز قبل حدودا ۱۰۰ تومان بالاتر است. آنطور که به نظر می رسد بازار ارز میل به صعود دارد با این حال رفتار محتاطانه بازیگران باعث شده که آهنگ رشد قیمتها کند باشد. تحلیلگران بر این باورند که همه زمینه های لازم برای مرزشکنی دلار در بازار فراهم است و سیاست افزایش فشار بانک مرکزی بر تقاضای بازار تنها سرعت افزایش قیمتها را کاهش داده است.

نگاهی به تحولات سایر بازارها نشان می دهد که این بازارها دنباله رو افزایش قیمت دلار هستند. بازار طلا و سکه از جمله بازارهایی است که از هفته گذشته رشد قیمتی قابل توجهی داشته و سکه امامی اکنون در میانه کانال ۱۷ میلیون تومان ایستاده است. کارشناسان عنوان می کنند که سکه به روند صعودی قیمتها در بازار ارز چشم دوخته و افزایش قیمت دلار را دلیل خوبی برای حرکت صعودی خود می داند. نکته جالب توجه آنکه طی هفته های اخیر سیاست گذار با انتشار اوراق سکه و ارز تلاش کرد که از التهابات قیمتی در این دو بازار بکاهد اما به نظر می رسد که این اقدامات راه به جایی نبرده و چشم انداز این بازارها نیز تماما صعودی است.

تازه ترین آمارها از تحولات بازار مسکن در ماه قبل نشان می دهد که این بازار نیز از خواب زمستانی خود بیدار شده و دنباله رو بازار ارز شده است. در حالی که بازار مسکن در ماه های قبل در وضعیت رکودی قرار داشت و به نظر می رسد که معامله گران این بازار نیز به خرید ارز روی آورده بودند، اما جهش ۷ درصدی قیمت مسکن در معاملات آبان ماه می تواند  به معنای شروع موج سازی بازار مسکن باشد. در توجیه وضعیت این روزهای بازارهای یاد شده نیز می توان به مسائلی مانند تداوم ناآرامی ها، فضای گرگ و میش برجامی و انتظارات تورمی برخاسته از این دو اشاره کرد.

واقعیت این است که اگر بازار ارز همچنان صعودی باشد سایر بازارها نیز تسلیم تلاطم این بازار خواهند شد. در همین راستا نیز کارشناسان بیان می کنند که عدم احیای برجام و تداوم تحریم ها به معنای افزایش فشار بر ذخایر ارزی بانک مرکزی و محدود شدن قدرت بازارساز در برابر فشار تقاضاست. بنابراین اگر چشم انداز سیاسی کشور همچنان مبهم باقی بماند دلار نیز حرکت پیوسته خود در مسیر رشد را ادامه می دهد، موضوعی که می تواند زنگ خطری جدی برای سایر بازارهای موازی باشد.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 311504
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا