تسریع همکاری‌های امنیتی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در سال ۲۰۱۷، زمانی که استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده گفت‌وگوی غیررسمی و چهارجانبه خود را به نام «کواد» آغاز کردند، بسیاری در این مورد تردید داشتند. تقریبا پنج سال بعد، «کواد» پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. این گروه از انتقال بزرگ رهبری در ایالات متحده و ژاپن و همچنین اختلافات داخلی در موضوعاتی مانند جنگ روسیه و اوکراین جان سالم به در برده است. علاوه بر این، «کواد» دامنه خود را گسترش داده که شامل فناوری‌های حیاتی و نوظهور، واکسن‌های کووید۱۹ و کمک‌های بشردوستانه می‌شود. کاخ‌سفید اکنون «کواد» را به عنوان «یک گروه منطقه‌ای برتر» توصیف می‌کند؛ در مورد مسائلی که برای هند و اقیانوس آرام مهم است.

در حالی که رهبران این چهار کشور برای دومین نشست حضوری خود در ژاپن در ۲۴ مه آماده می‌شوند؛ نشستی که یکی از محورهای اصلی آن مقابله با نفوذ روزافزون چین خواهد بود، این گروه کارهای بیشتری دارد که باید انجام دهد. باوجود پیشرفت واقعی «کواد» در موضوعاتی از جمله فناوری، سلامت، امنیت سایبری و تغییرات آب و هوایی، باید تلاش بیشتری برای تحقق اهداف اصلی امنیتی خود انجام دهد. تاکنون، این گروه طیف وسیعی از عملکردهای حیاتی غیرامنیتی یا امنیتی، مانند فناوری و بهداشت عمومی را بر تلاش‌های مرتبط با امنیت در اولویت قرار داده است؛ تاکیدی که تا حدی ناشی از حساسیت سایر کشورهای هند و اقیانوس آرام در مورد افزایش رقابت نظامی است. با این حال، برای داشتن یک اثر پایدار، «کواد» باید اطمینان حاصل کند که می‌تواند با بحران‌های فوری مانند درگیری‌های نظامی منطقه‌ای و بلایای طبیعی سازگار شود و انتظارات را در مورد آنچه می‌تواند به دست آورد، مدیریت کند.

این گروه همچنین باید بیشتر برای همکاری در زمینه نگرانی‌های امنیتی مشترک در هند و اقیانوس آرام تلاش کند. در حالی که «کواد» پیشرفت معناداری داشته است، قاطعیت فزاینده چین ایجاب می‌کند که این گروه با فوریت بیشتری حرکت کند. حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین تنها «کواد» را مرتبط‌تر کرده است و باعث شده جلوگیری از وقوع چنین تجاوزی در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت در آسیا و همچنین نیاز به بازدارندگی یا پاسخ به آن در داخل این کشورها در دستور کار قرار گیرد. با افزایش نگرانی‌ها در مورد طرح‌های احتمالی چین در تایوان علیه هند، یا در دریای چین شرقی یا جنوبی، ماموریت این گروه برای تضمین صلح و ثبات جمعی در منطقه حیاتی‌تر خواهد شد. در حالی که اجلاس ماه مه ‌چندین مورد از جمله پروژه‌های اقتصادی چندجانبه مانند چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام و تحولات منطقه‌ای از بی‌ثباتی در سریلانکا تا توافق اخیر چین با جزایر سلیمان را در دستور کار خود خواهد داشت، همچنین فرصتی حیاتی برای این گروه در راستای تسریع همکاری در زمینه امنیت خواهد بود.

«کواد» از زمان رستاخیز خود در سال ۲۰۱۷ گام‌های مهمی برداشته است. ظرف ۱۶ ماه پس از روی کار آمدن جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، هویت بسیار بیشتری به خود گرفته است. پیش از این، این گروه فقط در یک سطح بوروکراتیک نسبتا پایین‌تر ملاقات کرده بود و یک تمرین دریایی یکباره انجام داده بود. در حال حاضر، «کواد» جلسات چهار عضو در سطوح مختلف برگزار می‌کند از جمله در سطح رهبران، وزرا، مقامات ارشد، و کارشناسان، و همچنین به طور منظم بیانیه‌های مشترک منتشر می‌کند که مواضع مشترک را مشخص می‌کند. همه اینها پنج سال پیش غیرقابل تصور بود، زمانی که مقامات حتی از تجمعات اکتشافی و غیررسمی با احتیاط صحبت می‌کردند. تثبیت این گروه همچنین از طریق جلسات مکرر تسریع شده است: رهبران چهار کشور برای اولین بار در مارس ۲۰۲۱ به طور مجازی با یکدیگر ملاقات کردند و سپس اولین نشست حضوری خود را در سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار کردند- یک رویارویی چهره به چهره نادر از رهبران جهان در بحبوحه همه‌گیری کووید۱۹. آنها در مارس ۲۰۲۲، پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، بار دیگر به صورت مجازی با یکدیگر ملاقات کردند و سابقه‌ای را برای ارائه تحولات مهم جهانی ایجاد کردند.

چهار دولت همچنین با ایجاد همکاری رسمی در مورد طیف فزاینده‌ای از موضوعات، دامنه این گروه را گسترش داده‌اند. در ابتدا، آنها گروه‌های کاری ایجاد کردند -جلساتی با مقامات رسمی تعیین‌شده از سازمان‌های مربوطه در چهار کشور- برای رسیدگی به فناوری‌های حیاتی و نوظهور، واکسن‌های کووید۱۹ و تغییرات آب و هوایی. این سه گروه کاری به تنهایی پیشرفت بزرگی را در تلاش‌های همکاری جهانی منعکس کردند: آنها نیاز به مشورت و هماهنگی در داخل و بین دولت‌ها را تشخیص دادند و حد وسطی را بین جلسات غیررسمی، دوره‌ای و زیرساخت‌های رسمی بوروکراتیک نشان دادند. اما «کواد» از آن زمان بسیاری از این گروه‌های کاری را اضافه کرده است و آنها اکنون موضوعات مختلفی مانند انعطاف‌پذیری زنجیره تامین، زیرساخت‌های منطقه‌ای، تحقیقات و نوآوری STEM، کمک‌های بشردوستانه و امداد‌رسانی به بلایای طبیعی، انرژی پاک، امنیت دریایی، امنیت سایبری، ضدتروریسم و فضا را دربر می‌گیرند.

دولت‌های «کواد» همچنین به دنبال استفاده از این گروه برای ارائه راه‌حل‌هایی در مورد طیف وسیعی از مسائل سیاسی در سراسر هند و اقیانوس آرام بوده‌اند. این طرح‌های منطقه‌ای مبتنی بر نقاط قوت مکمل چهار کشور است: به عنوان مثال، یک ابتکار بلندپروازانه بهداشت عمومی شامل ترکیب فناوری ایالات متحده، تامین مالی ژاپن، ظرفیت تولید هند و لجستیک استرالیا برای تحویل واکسن‌های کووید-۱۹ به هند و اقیانوس آرام است و واکسن‌هایی را به کشورهایی از جمله کامبوج و تایلند ارائه کرده است. «کواد» اخیرا از کمک هزینه تحصیلی STEM رونمایی کرده است که هدف آن ایجاد همکاری و ظرفیت علمی و فناوری است. این گروه همچنین یک مکانیسم کمک‌های بشردوستانه ایجاد کرده است که به دولت‌های منطقه کمک می‌کند سریع‌تر و موثرتر به شرایط اضطراری واکنش نشان دهند. سایر ابتکارات امیدوارکننده، از جمله برخی در نقشه‌برداری زیرساخت‌های منطقه‌ای و کشتیرانی سبز، در مراحل اولیه توسعه هستند.

اگرچه هنوز راه درازی در پیش دارد، اما «کواد» در دستور کار امنیتی خود نیز پیشرفت‌هایی داشته است. این گروه در بالاترین سطوح در مورد خطرات استراتژیک ناشی از چین رایزنی کرده و در مورد موضوعاتی از امنیت دریایی از اقیانوس هند و اقیانوس آرام گرفته تا بی‌ثباتی در افغانستان، کودتای نظامی در میانمار و آرزوهای هسته‌ای کره‌شمالی بحث کرده است. اعضای «کواد» با حسن نیت تلاش‌هایی را برای همکاری و پیشرفت امنیتی انجام داده‌اند: در سپتامبر ۲۰۲۱، رهبران اطلاعاتی چهار کشور در یک مجمع چهارجانبه اطلاعات استراتژیک شرکت کردند و هماهنگ‌کنندگان ارشد امنیت سایبری از هر چهار کشور در اوایل سال ۲۰۲۲ در استرالیا گردهم آمدند.

«کواد» با برخی مخالفت‌ها نیز روبه‌رو شده است که پیشرفت‌های آن در زمینه امنیت را پیچیده کرده است. به عنوان مثال، درگیری در اوکراین، اختلافات درون این گروه را روشن کرده است: ژاپن و استرالیا در محکومیت تجاوز روسیه و تحریم مسکو به ایالات متحده و متحدان ناتوی آن به هم نزدیک شده‌اند، اما هند به دلیل وابستگی مداوم خود به تجهیزات نظامی روسیه، نگرانی در مورد سوق دادن روسیه به سمت چین در مورد مسائل مورد علاقه هند و نیاز به تخلیه ده‌ها هزار شهروند هندی از جنگ، رویکردی محتاطانه‌تر و دوسوگراتر را در پیش گرفته است. با این حال، به جای دامن زدن به تنش در میان اعضای «کواد»، درگیری اوکراین فرصتی را برای این گروه فراهم کرده است تا به عنوان یک پلتفرم برای چهار رهبر برای بحث در مورد اختلافات خود عمل کند. در اجلاس مجازی چهارگانه در مارس ۲۰۲۲، چهار رهبر دیدگاه‌هایی درباره بحران و پیامدهای آن برای هند و اقیانوس آرام به اشتراک گذاشتند.

در ماه‌های آینده، «کواد» باید بر تثبیت و ارائه ابتکارات موجود خود، و همچنین تنوع بخشیدن به تعامل خود با سایر شرکا و سازمان‌های همفکر خود تمرکز کند. «کواد» برای انجام این کار نیازی به اضافه کردن اعضای بیشتری ندارد. در عوض می‌تواند سایر کشورها را بر اساس نیازها و سطح آسایش آنها در فعالیت‌های چهارگانه موجود مشارکت دهد یا در ابتکارات آنها برای ارتقای امنیت و انعطاف‌پذیری منطقه‌ای مشارکت کند.

اما همکاری امنیتی «کواد» باید فراتر از حوزه دریایی گسترش یابد. اگرچه «کواد» وارد گفت‌وگوهای رسمی مهمی با وزارت خارجه، شوراهای امنیت ملی و نیروهای مسلح شده است، اما باید برای ایجاد تماس بین مقامات وزارت دفاع غیرنظامی تلاش کند که به تقویت اعتماد همکاری کمک کند. همچنین بحث درباره بحران‌های بالقوه در منطقه و طرح انتظارات اعضا از یکدیگر برای «کواد» مهم است. این گروه باید مکانیسم‌ها و واحدهای واکنش سریع را برای مدیریت بحران ایجاد کند، برنامه‌ریزی اضطراری را انجام دهد و در فعالیت‌های جنگی شرکت کند. و تعیین استراتژی در مورد پاسخ‌های موثر به فعالیت‌های خصمانه در منطقه بسیار مهم خواهد بود. «کواد» همچنین باید برای افزایش کمک‌های نظامی خارجی خود به کشورهای کوچک‌تر در اقیانوس هند و اقیانوس آرام هماهنگ شود تا بار آنها را کاهش دهد زیرا مقاومت و امنیت در منطقه و همچنین ظرفیت‌های مستقل آنها را تقویت می‌کند. در نهایت، این گروه باید تعامل با شرکای اروپایی، مانند فرانسه و بریتانیا، و همچنین شرکای دیگر مانند کانادا، اندونزی، نیوزیلند، فیلیپین، کره جنوبی، سنگاپور و ویتنام را افزایش دهد، که می‌تواند زمینه‌های بیشتری را فراهم کند.

«کواد» ائتلاف امنیتی نیست و به آن تبدیل نخواهد شد. برخلاف ناتو، این بلوکی نیست که با تضمین‌های امنیتی متقابل و منابع ادغام‌شده تعریف شود. اما از آنجایی که «کواد» به دنبال همکاری و هماهنگی در مواجهه با بحران‌های فزاینده جهانی است و چین حضور نظامی و قاطعیت خود را در سراسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام افزایش می‌دهد، اگر به دنبال حفظ خود است، باید دستور کار امنیتی قوی‌تری در سال‌های آینده ایجاد کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 263486
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا