ترکیه در آستانه فروپاشی اقتصادی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  داده‌های منتشر شده توسط مؤسسه آمار ترکیه در روز جمعه نشان داد که کسری تجارت خارجی این کشور با افزایش ۱۸۴.۵ درصدی نسبت به سال قبل به ۸.۱۶۷ میلیارد دلار رسید و واردات نیز ۳۹.۷ درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، این داده‌ها حاکی از آن است که واردات ۳۱ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار و صادرات با ۱۸.۷ درصد افزایش به ۲۳ میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس یک برنامه اقتصادی که سال گذشته رونمایی شد، ترکیه قصد دارد با وجود افزایش تورم و کاهش ارزش پول، با افزایش صادرات و کاهش نرخ بهره، به سمت مازاد حساب جاری سوق پیدا کند.داده‌ها حاکی از آن است که کسری بودجه در نیمه اول سال ۱۴۲.۷ درصد افزایش یافته و به ۵۱.۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

یکی از دانشگاهیان برجسته ترکیه گفته بود که کشورش احتمالاً دچار یک فروپاشی سریع اقتصادی خواهد شد، همانطور که در سریلانکا اتفاق افتاد، پیش‌بینی‌هایش بر اساس نرخ بالای تورم، چیزی که سایر محلی‌ها در ترکیه قبلاً نسبت به آن هشدار داده بودند. بحران سال‌هاست که با جنگ روسیه و اوکراین بیش از پیش تشدید می‌شود.

پروفسور و اقتصاددان ترک، کورکوت بوراتاو، فروپاشی اقتصادی در ترکیه مشابه آنچه در سریلانکا رخ داد را رد نکرد، به ویژه اینکه ارزش پول محلی دوباره در برابر ارزهای خارجی در حال کاهش است که بر اساس گزارش‌ها، تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 278675
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا