ترکیه به‌صرفه‌تر از ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بدیهی است که با وجود بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری در ترکیه، خرید ملک یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌ها بوده است. به همین جهت بسیاری از افرادی که با اهداف مختلف اقدام به خرید ملک کرده‌اند در حال حاضر با ارزش‌افزوده رو‌به‌رو هستند. دریافت اقامت و تابعیت ترکیه نیز از اصلی‌ترین مزایای خرید ملک در این کشور است. متقاضیان خارجی می‌توانند با خرید ملکی به ارزش ۴۰۰ هزار دلار آمریکا، از اقامت دائم، حق شهروندی و پاسپورت این کشور برای خود و خانواده‌شان برخوردار شوند. البته نباید از درآمد ارزی قابل قبول حاصل از اجاره دادن ملک در ترکیه چشم‌پوشی کرد.


تهران یا استانبول؟

بیشترین تعداد فروش ملک در استانبول طی سه سال گذشته در منطقه اسنیورت انجام شده که با میانگین سالانه فروش ۵۱۰/۳۵ خانه از کل تعداد فروش در شهر استانبول بیشتر بوده است. پس از اسنیورت، مناطق بیلیک دوزو، پندیک، باشاک شهیر و سانجاک تپه در اولویت‌های بعدی برای خرید ملک قرار دارند.

ارزش یک آپارتمان یک‌خوابه با امکانات رفاهی نظیر استخر، سونا، زمین بازی، باشگاه بدنسازی و… مبلغی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار لیر است که با توجه به نرخ لیر باید معادل ۵/۱ تا ۵/۲ میلیارد تومان در نظر گرفت. یعنی یک آپارتمان نسبتا لوکس در ترکیه تقریبا یک‌چهارم یک ملک در شمال تهران قیمت دارد. در حالی که با توجه به برآوردهای انجام شده، قیمت مسکن در شمال تهران تقریبا چهار تا پنج برابر یک منطقه خوب و حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر یک منطقه معمولی در ترکیه است. از طرفی برای خرید یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در ارزان‌ترین منطقه تهران به طور میانگین باید ۷۲۰ میلیون تومان هزینه کرد. بر اساس آخرین آمارها میانگین قیمت هر متر خانه در منطقه یک تهران ۵/۶۴ میلیون تومان است، یعنی یک آپارتمان ۱۰۰ متری ۴/۶ میلیارد تومان ارزش دارد. شروع قیمت املاک نوساز هم از متری ۱۰۰ میلیون به بالا است و برای خرید یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۱۰ میلیارد تومان ‌باید پرداخت شود.

طرح‌های حمایتی دولت ترکیه برای مسکن

در همین خصوص مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه به «جهان‌صنعت» گفت: بازار مسکن ترکیه مزیت‌هایی دارد که در ایران شاهد آن نیستیم. یکی از این مزیت‌ها نظارت شدید و سختگیرانه فنی بر حوزه ساخت‌وساز است. از دیگر مزیت‌های موجود در بازار مسکن این کشور می‌توان به اعطای وام‌های درازمدت و بازپرداخت با بهره ناچیز مخصوصا برای کارمندان دولت اشاره کرد. از طرفی دولت ترکیه اقدام به افزایش دستمزدها متناسب با میزان تورم می‌کند.

سیدجلال ابراهیمی افزود: دولت ترکیه همچنین وام‌هایی با بهره کم به پیمانکاران ساختمانی می‌دهد؛ اقدامی که منجر به پویایی و رونق ساخت‌و‌ساز می‌شود. از سوی دیگر موجی که در ایران برای آپارتمان‌های با متراژ کم شروع شده، در ترکیه سال‌هاست که ایجاد شده است.

رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه همچنین گفت: در ترکیه بیشتر ساختمان‌ها با متراژهای کم ساخته می‌شوند. در چندین شهر ترکیه شاهد کمبود و تقاضای بالا برای مسکن هستیم؛ شهرهایی نظیر استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا. این شهرهای پرجمعیت به دلیل توریستی بودن با افزایش تقاضا برای مسکن رو‌به‌رو هستند.

علل افزایش نرخ مسکن و اجاره‌بها

ابراهیمی خاطرنشان کرد: درآمد مردم به نسبت قیمت‌هایی که اکنون در ترکیه روز‌به‌روز اوج می‌گیرد، پایین است. با این وجود دولت در مورد مسکن، برای طبقات مختلف جامعه وام‌های ارزان‌قیمتی در نظر گرفته است؛ وام‌هایی به منظور خرید مسکن.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه ادامه داد: در سال جاری هم قیمت مسکن و هم اجاره‌بها در کشور ترکیه با افزایش رو‌به‌رو بوده است. موج افزایش اجاره‌بها در ترکیه دو برابر ایران است. به عبارت دیگر اجاره‌بها به نسبت درآمد مردم افزایش چشمگیری داشته است.

رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه تصریح کرد: علت این موضوع این است که در دوران همه‌گیری کرونا، روستاییان و حومه‌نشینان به شهرهای بزرگ مهاجرت کردند. از طرف دیگر پس از عادی‌تر شدن و بازگشت دانشجویان خارجی به ترکیه،‌ میزان تقاضا در بازار مسکن افزایش چشمگیری داشت. اینها عوامل اصلی گرانی مسکن در ترکیه بودند.

نظارت دقیق بر حوزه ساخت‌وساز

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه در ادامه گفت: دولت ترکیه با جدیت از انبوه‌سازان حمایت می‌کند. نظارت‌های فنی نیز روی سازندگان به طور جدی وجود داشته به طوری که تقریبا هیچ پروژه‌ای نیمه‌کاره رها نمی‌شود. چندی پیش وقوع سیل منجر به خرابی چندین خانه در یکی از شهرهای ترکیه شد. در این خصوص دولت با جدیت با سازندگان برخورد کرد و آنها را برای ارائه توضیحات به دادگاه کشاند که سازندگان مشمول پرداخت جرایم و بازسازی خانه‌های آسیب دیده شدند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: کشور ترکیه در حال حاضر در اوج تورم به سر می‌برد. هم در خصوص کالاهای اساسی و هم در مورد مسکن مشکلاتی وجود دارد. کمبود واحدهای مسکونی به نسبت جمعیت و روی آوردن مردم به کلانشهرهایی مثل استانبول فاصله عرضه و تقاضا در حوزه مسکن را بیشتر کرده است.

رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه ادامه داد: در نتیجه این امر، جمعیت به حومه شهرها روی آورده‌اند. با وجود چنین مسائلی، با در نظر گرفتن حمایت‌های دولت از سازندگان مسکن و نظارت‌های دقیق فنی که در حوزه ساخت‌وساز در این کشور صورت می‌گیرد و همچنین جدیت اتحادیه‌های املاک در نظارت و بازرسی بر بازار می‌توان گفت خرید خانه در ترکیه کماکان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

تاثیر افزایش نرخ نهاده‌های ساختمانی بر بازار

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه همچنین گفت: این تصور درست نیست که بگوییم خارجی‌هایی که در ترکیه مسکن خریدند باعث بروز افزایش قیمت در بازار هستند. سهم خارجی‌ها که در راس آنها ایرانی‌ها، عراقی‌ها، آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها، سوریه‌ای‌ها و سایر شهروندان کشورهای حوزه بالکان قرار دارند، هیچ‌گاه از پنج درصد فراتر نرفته است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، تا دی‌ماه سال گذشته قیمت مسکن نوساز در ترکیه ۸۵ درصد و قیمت خانه‌های دست دوم ۷۶ درصد افزوده شد.

 دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی بوده است. این افزایش قیمت به طور میانگین به میزان ۷۹ درصد اعلام شده است.

رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه افزود: تعداد اقامتگاه‌های خریداری شده توسط خارجی‌ها در ترکیه در مجموع در حال افزایش بوده است. این افزایش در سال ۲۰۱۸ از ۲/۱ درصد به ۲/۴ درصد در سال ۲۰۲۱ رسید. این بدان معنی است که از هر صد واحد مسکونی، پنج تای آن توسط خارجی‌ها خریداری شده است. بنابراین علت افزایش قیمت مسکن در ترکیه، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی بوده و نه حضور خارجی‌ها در این بازار.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مسکن در ترکیه با ایران مشابهت دارد. اما نکته اینجاست که این افزایش قیمت‌ها در ایران کنترل‌نشده هستند در حالی که در ترکیه نرخ مسکن با نظر کارشناسان ذی‌صلاح و با توجه به عوامل گوناگونی مثل قیمت زمین، نرخ ملزومات، دستمزد نیروی کار، هزینه‌های سربار و بر اساس منطقه تعیین می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 260264
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا