تداوم کاهش تدریجی قیمت در بازار خودرو

جهان صنعت نیوز| بررسی میدانی از قیمت های بازار و مقایسه آن با قیمت های ۱۰ روز پیش حاکی است پژو پارس ال. ایکس از ۱۱۷ به ۱۱۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۰۳ به ۹۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۶ به ۸۱ میلیون تومان، سمند ال. ایکس از ۸۶ به ۸۲ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ از ۸۲ به ۷۸ میلیون تومان کاهش داشته اند.


این کاهش تدریجی قیمت ها همچنین در خودروهای مونتاژی دیده می شود، به طوری که پژو ۲۰۰۸ از ۳۲۶ به ۳۲۰ میلیون تومان، سراتو از ۳۰۵ به ۲۹۵ میلیون تومان و هایما اس ۷ از ۲۹۵ به ۲۸۸ میلیون تومان تغییر قیمت داشته است.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند اگر شرکت های خودروساز نسبت به فاکتور کردن خودروها و تحویل به مشتریان اقدام کنند، کاهش بیش از پیش قیمت ها را شاهد خواهیم بود، به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که در اوج گرانی ها حتی به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده بود این روزها ۹۶ میلیون تومان معامله می شود.

آنان می گویند که عامل اصلی گرانی خودروها در ماه های گذشته، محدودیت عرضه خودرو بود و به این روزها که عرضه برخی خودروهای گروه ایران خودرو بیشتر شد و از طرفی چون خریدار در بازار وجود ندارد، کاهش تدریجی قیمت ها را در بازار شاهدیم.

خروج تدریجی سرمایه گذاران خودرو

برخی نمایشگاه داران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفتند: آن دسته از سرمایه گذارانی که در ماه های گذشته بازار خودرو را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده بودند، این روزها در حال ترک این بازار هستند. عده زیادی از آنها وقتی خودروها را خریداری کرده بودند که قیمت ها دستکاری شده و غیرواقعی بود، بنابراین خودروها را با زیان به فروش می رسانند.

آنان می گویند: این دسته از سرمایه گذاران شاید تجربه سرمایه گذاری مشابه در بازار مسکن را در سر می پروراندند و فکر می کردند می توانند در خودرو نیز به سودهای خوبی دست یابند، اما با اقدامات آگاهانه انجام شده به ویژه جلوگیری از فعالیت سایت هایی که به گرانی ها دامن زده بودند، اکنون مجبور به ترک بازار آن هم با ضرر هستند.

نمایشگاه داران معتقدند: سایت ها به ویژه سایت ها و کانال های فضای مجازی بدون مجوز قادر بودند به راحتی بازار را ملتهب کنند یا به التهابات دامن بزنند، در حالی که انتظار می رود کارشناسان در این موارد اظهار نظر کنند.

بررسی ها حاکی است قیمت محصولات سایپا در ۱۰ روز گذشته کاهش آنچنانی نداشته و به جز ساینا که حتی افزایش یک میلیون تومانی را تجربه کرده، قیمت بقیه محصولات این گروه ثابت مانده است.

به گفته نمایشگاه داران، همچون هفته های گذشته خرید و فروش ها در حداقل است و به جز افرادی که نیاز به خودرو دارند، کسی برای خرید مراجعه نمی کند. همچنین افرادی که قصد ارتقای خودروهای خود را داشته اند نیز دست نگه داشته اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 34234
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا