تخفیف‌های عجیب روسیه به هند و چین

جهان صنعت نیوز- براساس گزارش سی ان بی سی، هرچند به نظر می رسید که اعمال  سقف قیمتی ۶۰ دلار برای نفت روسیه که از امروز آغاز شده، باعث کاهش قیمت نفت در بازار شود، اما دو اتفاق،یعنی کاهش تعداد مبتلایان به کووید در چین و تصمیم اوپک پلاس برای ادامه سیاست محدودکننده تولید نفت تا پایان سال آینده، باعث شد که پیش بینی ها تغییر کند.

در همین حال بلومبرگ  به نقل از منابع خود نوشت که چین و هند نفت روسیه را با ۴۰ درصد تخفیف نسبت به نفت برنت خریداری می کند، تخفیفی که پیش از این ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام شده بود.

تحلیلگران بازار نفت می گویند، تصمیم اوپک پلاس قابل پیش بینی بود، زیرا تولیدکنندگان بزرگ منتظرند تاثیر ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا و اجرای مکانیزم سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه از سوی گروه هفت برای نفت دریابرد روسیه را ببینند. روسیه تهدید کرده است عرضه نفت به کشورها و شرکت‌هایی که به این مکانیزم ملحق شوند را قطع خواهد کرد.

اقتصاددانان بانک ملی استرالیا هم در بیانیه ای نوشتند: اگر چه اوپک در دیدار اخیر وزیران این گروه، سیاست تولید را تغییر نداد اما انتظار می‌رود به متوازن کردن بازار ادامه دهد. برداشت نفت از ذخایر استراتژیک و اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا و مکانیزم سقف قیمت، عرضه نفت را محدود خواهد کرد اما بازار خود را برای چنین چشم اندازی آماده کرده است.

آن لوئیس هیتل، نائب رئیس شرکت مشاوره وود مک‌کنزی در یادداشتی نوشت: اتحادیه اروپا باید نفت خاورمیانه، غرب آفریقا و آمریکا را جایگزین نفت روسیه کند که در کوتاه مدت مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. قیمت‌ها اکنون با وجود ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا و سقف قیمت گروه هفت، تحت تاثیر انتظارات برای کندی رشد اقتصادی قرار دارند. اجرای این ممنوعیت‌ها، احتمالا در کوتاه مدت از قیمت‌ها حمایت خواهد کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 311512
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا