تخصیص ارز کاغذ به نابلدها

جهان صنعت نیوز| به نقل از روزنامه شرق لیلا مرگن: براساس اطلاعات جدول واردات کاغذ که از سوی تعزیرات منتشر شده است، شرکت «جام جم بازرگانان پیشرو» دو‌هزار‌و ۲۶۰ تُن کاغذ به ارزش یک‌میلیون‌و ۴۲۳‌هزار‌و ۵۳۰ یورو به کشور وارد کرده است؛ اما کاغذی که این شرکت برای روزنامه‌ وارد کرده است، به درد بسیاری از رسانه‌های مکتوب جریان اصلی نمی‌خورد.

بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد که به جز چند نشریه، سایر نشریات کشور قادر به استفاده از کاغذی با قطر رول ۱۲۰ سانتی‌متر در چاپخانه‌های خود نیستند؛ به‌همین‌دلیل، کاغذی که این شرکت وارد کرده و ارشاد یارانه چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به آن اختصاص داده است، مرهمی بر درد مشکل کمبود کاغذ مطبوعات نخواهد بود.

به‌تازگی شرکت جام جم بازرگانان پیشرو از مطبوعات خواسته که به صورت مکتوب اعلام کنند که کاغذ وارداتی این شرکت به کار آنها می‌آید یا نه. این درخواست مکتوب، شائبه انتقال کاغذ یارانه‌ای مطبوعات به بخش صنعت را هم تقویت کرده است؛ زیرا کاغذ وارداتی بیشتر به درد لمینت و کار چاپ بر روی جعبه‌های خرما و… می‌خورد.

ابراهیم سپهری، مدیر‌عامل شرکت بازرگانان جام جم پیشرو، به «شرق» درباره دلیل ورود این کاغذ نامناسب برای روزنامه می‎گوید: این کاغذ متعلق به روزنامه خاصی بوده است و استانداردهای آن مطابق با نیاز آن روزنامه تعیین شده و با تصویب کارگروه کاغذ وزارت ارشاد به کشور وارد شده است؛ اما بعد از ورود به کشور، وزارت ارشاد تصمیم گرفته است که آن را بین روزنامه‌های مختلف توزیع کند. او اضافه می‌کند: اگر روزنامه‌ها به صورت مکتوب اعلام کنند که این کاغذ به کار آنها نمی‌آید، وزارت ارشاد آنها را به شرکت دیگری برای دریافت کاغذ ارجاع خواهد داد.

سید‌حسین باقری‌مهرآبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، مشکلات ایجاد‌شده را ناشی از ورود افراد غیر‌متخصص به توزیع کاغذ می‌داند. با وجود توضیحات مدیر‌عامل شرکت بازرگانان جام جم، یک پرسش مهم و اصلی باقی می‌ماند و آن این است: در‌صورتی‌که استانداردهای چاپ تمام روزنامه‌های جریان اصلی با استانداردهای کاغذ وارداتی همخوانی ندارد، کدام روزنامه این‌قدر ثروتمند بوده که یک شرکت، این حجم از کاغذ را به سفارش این روزنامه به کشور وارد کند و چگونه ارشاد به این روزنامه خاص، این میزان ارز چهارهزارو ۲۰۰تومانی را اختصاص داده است.

اقتصاد کلان
شناسه : 28799
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا