تحلیل وضعیت بازارهای جهانی/ روزنه‌های امید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تداوم جنگ روسیه و اوکراین با دورنمایی مبهم که زنجیره تامین را به شدت مختل کرده یکی از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ تورم قلمداد می‌شود. با این حال اما روند کاهشی تورم در آلمان به تدریج این امید را ایجاد خواهد کرد که نرخ تورم در منطقه یورو کاهشی شود. به نظر می‌رسد این موج خوش‌بینی در کشورهایی نظیر اسپانیا، ایتالیا و یونان با اقتصادهای ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر دیرتر از کشورهای پیشرو اقتصادی خود را نشان دهد.


موج تورم جهانی در آسیا نیز گریبان برخی کشورها را گرفته و به ویژه در ژاپن نمایان شده است. در این میان بانک‌های مرکزی تنها راه کند کردن رشد نرخ تورم را افزایش نرخ بهره دانسته‌اند به نحوی که ابتدا آمریکا و پس از آن آنها از همین مسیر برای کنترل نرخ تورم عبور کرده‌اند. اگر چه این سیاست تا حدی نتیجه‌بخش بوده اما ترس زیادی را در میان سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نسبت به رکود احتمالی ایجاد کرده است. این رویکرد نتیجه خود را در بازارهای سهام نشان داده و با وجود سبزپوشی شاخص‌های وال‌استریت در آخرین روز معاملاتی اما سه شاخص اصلی افت هفتگی ثبت کردند. در همین حال آمارها حاکی از آن است که شاخص بااهمیت S&p بدترین عملکرد شش ماهه خود در سال گذشته را ثبت کرده است. در آسیا نیز تمامی شاخص‌ها در پایان هفته معاملاتی سرخپوش بوده‌اند.

بر اساس جدیدترین داده‌های موسسه ملی آمار، تورم سالانه اسپانیا در ماه ژوئن به دلیل افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی به ۲/۱۰ درصد رسیده است که بالاترین سطح در ۳۷ سال گذشته از آوریل ۱۹۸۵ تاکنون است. این رقم همچنین نشان‌دهنده افزایش یک و نیم واحدی نسبت به ماه می‌ و زمانی است که شاخص قیمت مصرف‌کننده رقم ۷/۸ درصد را نشان می‌داد. این روند فزاینده عموما به دلیل رشد نرخ سوخت و خوراکی‌ها رخ داده است. در همین حال حوزه رستوران‌ها، هتل‌ها و کافه‌ها نیز در رشد این نرخ موثر بوده‌اند. صاحب نظران تاکید می‌کنند ثبت این ارقام به ویژه ناشی از تبعات جنگ اوکراین بوده است؛ نتیجه‌ای که در اقتصاد اغلب کشورهای حوزه یورو و آمریکا به خوبی مشهود است. بر اساس اولین تخمین رسمی که روز جمعه منتشر شد، تورم منطقه یورو در ژوئن به بالاترین حد خود یعنی ۶/۸ درصد رسیده است. جنگ در اوکراین افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی را در پی داشته و همچنان دورنمای مشخصی برای آن وجود ندارد. رویترز گزارش کرده است که بانک مرکزی اروپا روز جمعه روند خرید اوراق قرضه از کشورهای جنوب اروپا از جمله ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و یونان را آغاز خواهد کرد. گزارش شده است که بانک مرکزی اروپا از درآمد حاصل از سررسید بدهی آلمان، فرانسه و هلند در تلاش برای محدود کردن اسپرد بین هزینه‌های استقراض مربوطه استفاده خواهد کرد.

در آلمان اما برآوردهای اولیه حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه در این کشور بیش از حد انتظار کاهش یافته و از ۹/۷ درصد در ماه می ‌به ۶/۷ درصد در ژوئن ۲۰۲۲ رسیده است. دولت آلمان از ابتدای ژوئن برای کاهش قیمت‌های بالای سوخت اقداماتی از جمله کاهش مالیات بر بنزین و گازوییل را آغاز کرده بود. گفتنی است قیمت انرژی در ماه می ‌در این کشور ۳۸ درصد افزایش یافته بود! ارقام ژوئن در آلمان این امید را ایجاد کرده است که تورم سرانجام به اوج خود رسیده است و با عبور از پیک، به زودی در سراسر کشورهای منطقه یورو کاهش خواهد یافت.

رویکردهای متفاوت بازارهای سهام

به رغم فشار طرف‌های غربی هنوز نشانه بارزی از تصمیم روسیه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین دیده نمی‌شود. این روند همچنان به عنوان یک عامل مهم در تهدید زنجیره تامین مورد توجه فعالان اقتصادی است و فشارهای تورمی را افزایش داده است. با وجود سیاست‌های ضدتورمی و انقباضی کشورها اما هنوز بازارهای جهانی به ثبات نرسیده‌اند و در این میان ترس از رکود اقتصادی نیز افزایش نیافته است. بازارهای سهام به سرعت اثر تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی را نمایان کرده و عملکردهای متفاوتی را بروز داده‌اند. بازارهای اروپایی روز جمعه پس از تحمل بدترین سه ماهه خود از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹، در حالی بسته شدند که تورم و افزایش نرخ بهره همچنان اثر خود را بر احساسات سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد. دکس آلمان با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به کاهش نرخ تورم با ۲۳/۰ درصد رشد بسته شد.

در این میان اما فوتسی بریتانیا با کاهش ۰۱/۰ درصدی روبه‌رو بود. این کشور دچار تورم بالایی شده و همگام با آمریکا سیاست‌های انقباضی پولی را در پیش گرفته است. کک فرانسه نیز هفته را با ثبت ۱۴/۰ درصد رشد به پایان رساند. شاخص پان اروپایی Stoxx 600 ثابت بسته شد، که قبلا در معاملات اولیه یک درصد افزایش داشت. سهام فناوری ۲ درصد سقوط کرد در حالی که شرکت‌های آب و برق ۳ درصد افزایش یافتند. در آسیا اما تمامی شاخص‌ها سرخپوش بودند. پس از اینکه نظرسنجی سه ماهه بانک مرکزی ژاپن در دوره آوریل تا ژوئن کاهش شدیدی را نشان داد، سهام آسیا-اقیانوسیه یک شبه کاهش یافت و ریزش شاخص Nikkei 225 ژاپن منجر به دومینوی زیان در منطقه آسیا شد.

بدین ترتیب نیک کی ژاپن با ۷۳/۱ درصد افت به کار خود پایان داد و هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ نیز ۶۲/۰ درصد عقب نشست. کاسپی کره‌جنوبی ۱۷/۱ درصد ریزش کرد و شانگهای چین نیز ۳۲/۰ درصد افت ثبت کرد.

شنژن نیز ۲۸/۰ درصد عقب‌نشینی کرد. در وال‌استریت امابا وجود آنکه S&P 500 بدترین عملکرد شش ماهه در ۵۰ سال اخیر را ثبت کرده است اما شاخص‌ها در پایان هفته سبزپوش بودند. در اقتصاد آمریکا سهام سازندگان خانه به افزایش بازار کمک کرده است. سهام PulteGroup معادل ۵/۶ افزایش یافت در حالی که Lennar و D.R. هورتون هر کدام بیش از ۵ درصد افزایش یافته بودند. سهام Etsy هم ۹ درصد رشد کرد و S&P 500 را بالاتر برد.
مک دونالد با افزایش ۵/۲ درصدی داو را بالاتر برد. کوکاکولا و بوئینگ نیز بیش از ۲ درصد رشد کردند. با وجود این افزایش‌ها اما همه شاخص‌های اصلی، چهارمین هفته نزولی خود را در پنج هفته گذشته ثبت کردند. داو در هفته ۳/۱ درصد سقوط کرد. S&P 500 نیز ۲/۲ درصد از دست داد و نزدک ۱/۴ درصد کاهش یافت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 272885
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا