تحرک برجامی بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این میان سهام بانکی‌ها، خودرویی‌ها و حمل‌و‌نقل به شدت مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت تا بیشترین ورود پول حقیقی بازار به گروه بانکی اختصاص یابد. اگر چه شاخص کل بازار با افت بیش از هفت هزار واحدی روبه‌رو بود اما تحرک برجامی روز گذشته نشان داد بازار سرمایه همچنان نسبت به برخی متغیرها واکنش نشان می‌دهد که به عنوان نشانه از حیات این بازار ارزیابی می‌شود. با این حال اما تحلیلگران بازار سرمایه عنوان می‌کنند، تنها ورود نقدینگی است که می‌تواند موجب استفاده بازار از فرصت‌های طلایی نظیر احیای برجام و گشایش‌های اقتصادی شود که این امر نیز مستلزم اعتمادسازی دوباره از سوی مسوولان و برطرف کردن ابهامات اقتصادی است.

روز گذشته شاخص کل بورس با افت هفت هزار و ۷۸۹ واحدی، عقبگرد ۶۱/۰ درصدی را ثبت کرد تا در پله یک میلیون و ۲۷۴ هزار واحدی قرار گیرد. در این روز شاخص هم وزن هم با کاهش ۲۰/۰ درصدی روبه‌رو بود و به سطح ۳۲۴ هزار و ۴۳۱ واحد رسید. در همین حال شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم به ترتیب کاهش ۵۰/۰، ۳۰/۰ و ۹۸/۰ درصدی را ثبت کردند. در بازار روز گذشته نمادهای فارس، وغدیر، نوری، شبندر، تاپیکو و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و وبملت توانست بیشترین اثر مثبت را بر نماگر بورس بگذارد. در این بخش از بازار همچنین وبملت، خودرو، وتجارت، فملی، شتران، برکت و شبندر پرتراکنش ترین نمادها بوده‌اند. گفتنی است بورس در روز گذشته معاملاتی به ارزش سه هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان ثبت کرد. در آن سوی بازار، روز گذشته فرابورس هم با افت ۳۶ واحدی شاخص کل مواجه بود. در این بازار نمادهای آریا، هرمز، شگویا، زاگرس، صبا و کزغال بیشترین تاثیر منفی و فزر بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشته است. در همین حال فزر، تجلی، فرابورس، سدبیر، فولای، کرمان و توسن پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بوده‌اند.

 فرابورس در روز گذشته شاهد ثبت معاملاتی به ارزش سه هزار و ۴۵۱ میلیارد تومان بود.

پشت کردن به سهام دلاری

انتشار خبرهای مثبت از وین و افزایش احتمال توافق طرف‌های مذاکرات طی روزهای آینده، بازار سرمایه را مجددا نسبت به متغیر برجام حساس کرده است. بدین ترتیب در حالی که بیم آن می‌رفت بازار سرمایه تا پایان اسفندماه در رکود و رخوت به سر ببرد، روز گذشته تحرک تازه‌ای در این بازار مشاهده شد. اگر چه شاخص‌های شناخته شده بازار سرمایه از جمله شاخص کل بورس در روز گذشته با افت روبه‌رو بوده است اما بررسی روند معاملات حاکی از توجه دوباره معامله‌گران به داد و ستد در بازار سهام است. این تحرک دست کم در نمادهای خودرویی، بانکی و حمل‌و‌نقل بیش از سایر نمادها قابل مشاهده بود و از سوی دیگر سمت عرضه را در نمادهای صادرات‌محوری همچون فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها سنگین کرد. بدین ترتیب روز گذشته بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران مختص گروه بانکی بود که منجر به رشد نمادهایی نظیر وبملت، وتجارت، وبصادر، ونوین، وپارس، وپست، وپارس، وپاسار، وخاور و… شد. در همین حال گروه فلزات اساسی در مرتبه دومین گروه مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت با این تفاوت که سمت عرضه در این گروه سنگین‌تر از سمت تقاضا بود. در نتیجه معاملات روز گذشته در گروه فلزات اساسی، نمادهای برتر گروه از جمله فملی، فولاد، فولای، فجر و فلوله با رشد روبه‌رو شدند اما در مقابل، میدکو، ذوب، فجهان، فخوز، فاسمین، هرمز، فسبزوار و فسپا سرخپوش شدند. در این میان اما سومین گروه مورد توجه خریداران در روز گذشته، خودرویی‌ها بودند که توانستند از مسیر افزایش تقاضا رشد را رقم بزنند. در این گروه نمادهای لیدری همچون خودرو و خساپا رشد کردند و خپارس، خگستر، خبهمن، خکمک، ختور، خنصیر، خشرق، خرینگ و ورنا را با خود در مسیر افزایشی همراه کردند. پس از این گروه‌ها، گروه‌های شیمیایی و فرآورده‌های نفتی بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

این دو گروه اما تحت تاثیر خبرهای برجامی با افزایش عرضه سهامداران روبه‌رو و سرخپوش شدند. بررسی بازار روز گذشته نشان می‌دهد تحرکات سهامداران در معاملات این روز تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین رخ داده و سکان استراتژی آنها را از سمت سهام دلاری به سمت سهام ریالی چرخانده است.

نقش پررنگ حقیقی‌ها

بازار سرمایه روز گذشته شاهد دو هزار و ۷۴۴ میلیارد تومان معامله خرد سهام و حق‌تقدم بوده است. این رقم البته همچنان در سطوح پایین‌تر از استاندارد بازار سرمایه سیر می‌کند و نمی‌تواند نشانه آشتی سهامداران با این بازار باشد. در همین حال ۱۹۹ میلیون تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داده است. با این حال اما یک بررسی دیگر حاکی از افزایش سرانه خرید در معاملات روز گذشته نسبت به سرانه فروش است. بر اساس محاسبات، روز گذشته به طور متوسط سرانه خرید هر نماد در بازار ۹/۱۷ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که سرانه فروش در نمادها ۵/۱۳ میلیون تومان را ثبت کرده است. همچنین روز گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی هم به ۵/۱۵ میلیون تومان رسیده بود. این در حالی است که سرانه فروش ۳/۹ میلیون تومان را نشان می‌دهد. شاید بتوان این رفتار در بازار روز گذشته را نشانه‌ای از بازگشت امید به سهامداران حقیقی تلقی کرد که آنها را در سمت خرید قرار داده است. گفتنی است اگر چه در سمت فروش بازار ۸۳ درصد از فروش‌ها را حقیقی‌ها ثبت کرده بودند اما در سمت خرید نیز ۷۶ درصد خریدها را حقیقی‌ها ثبت کرده‌اند. با این حال اما هنوز با ورود نقدینگی تازه به بازار که بتواند به عنوان محرکی قوی برای روشن شدن موتور معاملات بازار سرمایه عمل کند، فاصله زیادی باقی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 248480
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا