تبعات گرانی پرواز در گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با مطرح شدن این شعارهای حمایتی اما در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که با وجود اظهارنظرهای صورت گرفته از سوی یکی از مسوولان وزارت راه‌و‌شهرسازی در مورد افزایش نرخ بلیت‌های هوایی، مسوولان وزارت گردشگری هیچ واکنشی نشان نداده‌اند و منفعلانه نظاره‌گر هستند.

به هر حال نقل‌و‌انتقال هوایی یکی از مسیرهای اصلی جا‌به‌جایی گردشگران در کشور محسوب می‌شود و گران شدن افسارگسیخته هزینه جابه‌جایی‌های هوایی می‌تواند آثار مخربی برای صنعت گردشگری کشور ایجاد کند و موجب ایجاد رکود در صنعت گردشگری کشور شود.طبیعتا در صورت گران شدن بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی، تمام فعالان حوزه گردشگری اعم از راهنمایان، فعالان حوزه هتلداری و اسکان مسافر و تورگردانان متضرر شده و ‌باید تبعات گرانی بلیت هواپیما و آثار منفی آن بر صنعت گردشگری را بپردازند.

گرانی بلیت و تبعات آن برای گردشگری

اوایل شهریورماه محمد محمدی‌بخش، معاون وزیر راه‌وشهرسازی ابراز داشت: در شورای عالی هواپیمایی افزایش نرخ بلیت بررسی می‌شود.وی گفت: «ایرلاین‌ها درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را با توجه به افزایش هزینه‌ها داده‌اند که این درخواست در شورای عالی هواپیمایی در حال بررسی است و بعد از تصویب اعلام می‌شود اما افزایش ۳۰ درصدی تایید نمی‌شود. همچنین با شرکت‌های هواپیمایی که پذیرایی را انجام ندهند، برخورد می‌کنیم.»

در انتقاد به صحبت‌هایی که در خصوص گرانی بلیت هواپیما مطرح شده اما کمال علی‌پور خنکداری نماینده مردم قائمشهر در مجلس در تذکری خطاب به وزیر راه‌وشهرسازی گفت: قیمت بلیت هواپیما و اتوبوس به شدت افزایش یافته و وزیر مربوطه اعلام کرده که ۱۷۵ درصد به قیمت اتوبوس اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این رابطه به وزارت راه‌وشهرسازی تذکر جدی می‌دهیم که قیمت بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار برای زائران افزایش نیابد و می‌طلبد مجلس نیز این موضوع را پیگیری کند.

همانطور که جو عمومی مجلس و البته وضع اقتصادی نامطلوب مردم نشان می‌دهد در حال حاضر کشور آماده پذیرش افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما نیست و در صورتی که این اتفاق بیفتد می‌توان با اطمینان گفت که حوزه گردشگری کشور از این موضوع آسیب جدی می‌بیند.

توجه داشته باشید که جا‌به‌جایی مسافران داخلی و ورودی در بسیاری از موارد از طریق خطوط هوایی صورت می‌گیرد و افزایش نرخ بلیت هواپیما می‌تواند منجر به کنسل شدن تورهای گردشگری و بیکار ماندن فعالان حوزه گردشگری از تورگردانان و راهنمایان گرفته تا فعالان بخش هتلداری شود.

نباید از نظر دور داشت که پیش از این در اوایل تیر ماه نیز ابلاغ دستورالعمل انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایرلاین‌ها مبنی بر دریافت نرخ دلاری از مسافران غیرایرانی در مسیرهای داخلی و همچنین اعمال تغییرات نرخ بلیت مطابق با دستورالعمل مذکور توسط ایرلاین‌ها، با مخالفت‌های جدی مواجه شده بود که در نهایت منجر به عقب‌نشینی ایرلاین‌ها و ثابت ماندن قیمت‌ها شد.

بنابراین افزایش دوباره فشارها این بار برای بالا بردن نرخ کلی قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی را ‌باید در ادامه اقدامات خطوط هوایی برای بالا بردن درآمدهایشان ارزیابی کرد.

رکود گردشگری با گرانی بلیت هواپیما

وسعت بالای ایران لزوم جا‌به‌جایی مسافران و گردشگران از طریق هواپیما را تبدیل به امری اجتناب‌ناپذیر کرده است. طبیعتا گرانی ادامه‌دار در زمینه بلیت هواپیما می‌تواند منجر به کاهش تقاضای گردشگران برای استفاده از تورها و رکود در صنعت گردشگری شود.

دکتر اسرافیل شفیع‌زاده عضو موسس انجمن علمی گردشگری ایران ضمن تایید تبعات منفی افزایش نرخ بلیت هواپیما به حوزه گردشگری، به شرایط نامساعد خطوط هوایی نیز اشاره داشته و ابراز کرد:

فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل هزینه بلیت هواپیما را بالا می‌برد و خطوط هوایی نیز دارند دست و پا می‌زنند که بتوانند کسب‌و‌کار خود را اداره کنند. به نظرم سیاستگذاران کلان بخش حمل‌ونقل باید در این زمینه به فکر باشند و چاره‌اندیشی کنند. توجه داشته باشید که بخش پرواز همچون بخش درمان است و اینطور نیست که بگوییم مردم به خدمات بخش پرواز نیاز ندارند. بنابراین اگر بخشی از فشار حمل‌ونقل جاده‌ای و یا حمل‌ونقل با قطار به حمل‌ونقل هوایی منتقل نشود به مشکل برمی‌خوریم.

وی افزود: الان سالانه نزدیک به دو میلیون مسافر جا به جا می‌شود لذا اگر بخشی از فشار موجود به حمل‌ونقل هوایی منتقل نشود، در نتیجه فشار به حمل‌ونقل جاده‌ای منتقل خواهد شد. این موضوع طبیعتا میزان تصادفات جاده‌ای را افزایش خواهد داد. به نظرم نگاه کلان به صنعت حمل‌ونقل می‌تواند در اعمال سیاست‌های پایدار موثر باشد و در ادامه منجر به توسعه گردشگری شود. شفیع‌زاده ادامه داد: باید توجه داشت که حفظ جان مردم و ایجاد تعادل بین روش‌های حمل‌ونقل می‌تواند در میان‌مدت و درازمدت شرایط بهتری را فراهم آورد. تمام این موارد مسائلی هستند که وابسته به یکدیگر هستند و نمی‌توان مساله مربوط به حمل‌ونقل را در حوزه هوایی با مسائل مرتبط با ایمنی جاده جدا در نظر گرفت.

عضو موسس انجمن علمی گردشگری ایران در خاتمه خاطرنشان کرد: ایجاد تعادل و توزیع تقاضای مسافرت همگی مسائل به هم پیوسته است و در کشورها و ممالک پیشرفته برنامه‌های جامعی وجود دارد تا بتوانند بخش تقاضا را به نوعی متعادل و توزیع کرده و امنیت مسافر را تضمین کنند. بنابراین عادلانه‌تر آن است که دولت سیاست‌های جامع‌تری را پیاده کند و وزارت متبوع در این خصوص سیاست‌هایی را اعمال کند که اجحاف و ستم به مسافر صورت نگیرد. به هر حال افزایش بی‌رویه نرخ بلیت هواپیما روی حوزه گردشگری اثر می‌گذارد. اگر قرار باشد بهای تمام‌شده و فروش بلیت هواپیما به حدی افزایش پیدا کند که یک عده از بحث سفرهای هوایی روی‌گردان شوند این امر روی اقتصاد گردشگری اثر منفی می‌گذارد و طبیعتا تبعات روی‌گردانی احتمالی مردم از استفاده از هواپیما بر اقتصاد شهرها نیز اثرگذار خواهد بود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 285460
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا