بیشترین ارز روغن در جیب شرکت بازرگانی دولتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اواخر شهریور ماه بود که یک عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اعلام کرد حدود شش ماه است که روغن‌های بخش خصوصی در بنادر کشور رسوب کرده اما دولت و بانک مرکزی هیچ ارزی برای ترخیص روغن‌های وارداتی بخش خصوصی پرداخت نمی‌کند. وی با بیان اینکه دولت نباید به عنوان تاجر، تصمیم‌گیر و مجری، رقیب بخش خصوصی باشد، اعلام کرد: بخش عمده سهمیه ارزی واردات روغن خام در شش ماه نخست سال جاری به شرکت بازرگانی دولتی ایران پرداخت شده و ادامه این روند منجر به تخریب وجه بخش خصوصی ایران در بازار جهانی است. فعالان بخش خصوصی در این خصوص اعلام کردند که این روند ظلم به بخش خصوصی است که مواد اولیه در بنادر چشم انتظار تخصیص ارز باشد و برای خرید همان مواد اولیه، فعالان این بخش مجبور باشند به صورت ریالی و نقدی به شرکت بازرگانی دولتی پول بدهند.

این فعال صنعت روغن نباتی همچنین تصریح کرد که بخش خصوصی در صنعت روغن نباتی در حال بی‌اعتبار شدن و نابودی است و نباید شرکت بازرگانی دولتی تافته جدا بافته تخصیص ارز و رقیب بخش خصوصی باشد. وی همچنین از سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد تا اجازه ندهد مسیر غلط دولت گذشته که منجر به نابسامانی بازار روغن نباتی در سال گذشته شد، تکرار شود.

در همین راستا یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تایید اینکه این شرکت بیشترین ارز واردات روغن را در اختیار داشته، در واکنش به اینکه بخش خصوصی اعلام کرده ۷۰ درصد ارز واردات روغن در اختیار این شرکت قرار گرفته و تجار بخش خصوصی قادر به ترخیص محموله‌های خود به دلیل عدم تامین ارز نیستند، گفت: این مساله بسته به سیاستگذاری دولت است و ما مکلف هستیم روغن مورد نیاز مردم را تامین کنیم چرا که ارز ۴۲۰۰ تومانی متعلق به مردم است و بخش خصوصی هم که با این ارز اقدام به واردات می‌کند در واقع به عنوان مباشر دولت این کار را انجام می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد روغن مورد نیاز کارخانجات را از محل ذخایر GTC تامین می‌کنیم، افزود: بنابراین طبیعی و منطقی است که ارز بیشتری در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار بگیرد ضمن اینکه در سال جاری ۷۰۸ هزار تن روغن از محل ذخایر GTC میان کارخانجات توزیع شده و فقط برای ماه مهر برنامه توزیع ۹۰ هزار تن روغن را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه در بازار روغن شاهد آرامش خوبی هستیم، تاکید کرد: این به دلیل اتخاذ سیاست‌های دولت است و اینکه خود دولت بخش عمده کار را برعهده گرفته و بازار را کاملا مدیریت می‌کند. وی تاکید کرد: در سال جاری شرکت بازرگانی دولتی ۲۵۴ کشتی کالاهای اساسی را تخلیه کرده تا بتواند در بازار آرامش ایجاد کند و این به نوعی رکوردشکنی محسوب می‌شود و همکاران ما به دلیل این مساله زحمات زیادی را متحمل شده‌اند.

سیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه بخش خصوصی اعلام می‌کند با کمبود روغن پالم در کشور مواجه هستیم و روغن‌های آنها در گمرکات رسوب کرده است، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی عمده ارزی که دریافت می‌کند صرف واردات روغن پالم می‌شود و در سال جاری بیش از ۳۰۰ هزار تن روغن پالم وارد کشور شده که سقف آن بیش از ۴۰۰ هزار تن است.

وی ادامه داد: طبق آمار درج شده در سامانه جامع تجارت، ذخایر پالم کشور کافی است و بخش خصوصی تلاش می‌کند بتواند برای کالاهای ترخیص نشده ارز بگیرد که البته این اقدام را درست می‌دانیم.

سیف همچنین در واکنش به این پرسش که تجار بخش خصوصی از رسوب روغن‌های وارداتی در بنادر خبر می‌دهند و علت این مساله را عدم تخصیص ارز عنوان می‌کنند، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بین ۳۳ تا ۳۴ درصد ارز روغن در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و این مساله عدم تخصیص ارز بخش خصوصی صحت ندارد.

تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: تا این لحظه هیچ تصمیمی در حوزه تغییر نرخ ارز گرفته نشده و مطرح کردن چنین مباحثی فقط انتظارات تورمی ایجاد می‌کند. به همین دلیل از سیاستگذاران درخواست می‌کنیم در زمان صحبت با رسانه‌ها دقت کنند که اظهارنظرهای کارشناسی آنها به عنوان تصمیم مقامات نظام تلقی نشود.

وی درباره اینکه با وجود این مساله که عنوان می‌کنید تامین کالاهای اساسی به خوبی انجام گرفته، وضعیت بازار کالاهای اساسی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و قیمت کالاهایی ازجمله برنج به شدت افزایش یافته است، اظهار کرد: ما در بازار با توزیع دو نوع برنج داخلی و خارجی مواجه هستیم که قیمت برنج داخلی در اختیار کشاورزان است و بستگی به هزینه‌های تولید و همچنین بحث عرضه و تقاضا دارد. در حوزه برنج خارجی نیز باید توجه داشته، ارز آن نیمایی شده و دولت تلاش بسیاری کرده تا بازار این محصول مدیریت شود.

قیمت برنج وارداتی متعادل بوده است!

سیف با اشاره به اینکه قیمت برنج وارداتی نسبت به نرخ تورم افزایش چندانی نداشته و متعادل بوده است، گفت: عده‌ای اخباری را جهت‌گیرانه منتشر و پخش می‌کنند برای اینکه در بازار نابسامانی‌هایی ایجاد کنند. در واقع این عده برای مردم آمادگی روانی ایجاد می‌کنند تا وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه کردند و با قیمت‌های بالا مواجه شدند آن را خریداری کنند در حالی که واقعیت امر این‌گونه نیست.

معاون جهاد کشاورزی گفت: بنده فکر می‌کنم با واردات برنج و عرضه‌ای که در بازار انجام شد، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار کمتر از نرخ تورم بوده چرا که بازار در کنترل دولت است.

وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت بهترین نوع برنج شمال بدون شکستگی بین ۴۲ تا ۴۸ هزار تومان در هر کیلوگرم است، گفت: این رقم سال گذشته عددی بین ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان بوده است ضمن اینکه در حال حاضر میانگین قیمت برنج هندی نیز بین ۲۲ تا ۲۶ هزار تومان و برنج پاکستانی بین ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان است.

سیف توضیح داد: برخی شرکت‌ها برای برنج‌هایی که عرضه می‌کنند قرعه‌کشی می‌گذارند و این قرعه‌کشی جزو هزینه‌های تمام شده برنج محسوب می‌شود که البته ما این کار را منع نمی‌کنیم اما وقتی مصرف‌کننده‌ای تصمیم می‌گیرد از برنجی که قرعه‌کشی دارد، خرید کند، این انتخاب خود اوست که پول بیشتری را برای این کار بپردازد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره اینکه وارد‌کنندگان برنج مباحثی را در حوزه واردات این کالا در دوره ممنوعیت واردات مطرح می‌کنند، گفت: در این زمینه موضوع قانون است و همه باید یاد بگیریم به قانون احترام بگذاریم.

کاهش ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری به چهار میلیون و ۵۳۴ هزار تن رسید، گفت: این رقم ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، تدارک گندم محل واردات از اردیبهشت ماه آغاز شد و تاکنون نیاز کشور به طور کامل تامین شده است. به گفته سیف، بخش عمده‌ای از برنج‌ها وارد کشور شده و بخش قابل توجهی از آنها نیز در حال تخلیه هستند.

این مقام مسوول اظهار کرد: با اطمینان به مردم کشورمان اعلام می‌کنم که هیچ کمبودی در این حوزه وجود ندارد و در حوزه کالاهای اساسی به ویژه گندم، آرد و نان که مورد تاکید مقامات کشور است، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. وی ادامه داد: ما حتی در ماه‌های گذشته شاهد کمبود کالاهای اساسی در برخی کشورهای جهان بودیم اما خوشبختانه در کشور ما چنین اتفاقی رخ نداد.

تا خرداد ۱۴۰۱ شکر مورد نیاز تامین است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ازجمله مهم‌ترین سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در حوزه تولید شکر، افزایش سطح زیر کشت پاییزه چغندرقند به منظور صرفه‌جویی در منابع آب بوده است، اظهار کرد: تحویل چغندر پاییزه از سوی کشاورزان به کارخانجات قند و شکر نسبت به سال گذشته حدود ۵۵ درصد و تحویل چغندر قند بهاره ۱۱ درصد رشد داشته و در سال جاری مجموع تولید شکر از محل چغندرقند و نیشکر به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن می‌رسد و با توجه به وارداتی که برای تامین ذخایر استراتژیک انجام گرفته، پیش‌بینی می‌شود تا خرداد سال آینده مشکلی در تامین این کالای اساسی نخواهیم داشت.

سیف با اشاره به اینکه در حوزه روغن در اسفندماه سال گذشته وزارت صمت سهم واردات بخش دولتی را افزایش داد، خاطرنشان کرد: بیش از هفتصد هزار تن انواع روغن خام برای کارخانجات تامین شده و اگر نیاز باشد میزان آن را افزایش خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به واردات هفت ماهه کالاهای اساسی به کشور گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم تاکنون در بنادر تخلیه شده که سه میلیون تن آن به طور کامل از بنادر خارج شده است. همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن خام که برای مصرف کشور و ذخایر راهبردی بوده، تامین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، واردات برنج را نیز ۷۳۷ هزار تن عنوان کرد که ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی میزان واردات شکر را نیز ۸۱۹ هزار تن عنوان و تصریح کرد: به دلیل افزایش تولید داخل این میزان واردات ۵ درصد کاهش داشته است.

سیف با اشاره به توزیع کالاهای اساسی در هفت ماهه امسال در بازار داخل خاطرنشان کرد: ما ۲۱۰ هزار تن برنج در بازار توزیع کردیم که ۱۵۰ هزار تن آن در دوره ممنوعیت واردات بوده و قریب به هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته است. همچنین در حوزه شکر در هفت ماهه ۴۳۷ هزار تن از محل ذخایر راهبردی شکر توزیع شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 227587
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا