بازار سرمایه در تردید

جهان صنعت نیوز| -حامد مددی- برخلاف سایر بازارهای سرمایه‌گذاری مانند ارز، طلا و … رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه نه تنها منجر به ایجاد تورم مستقیم نمی‌گردد بلکه برای مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد نقش مثبتی ایفا می‌کند.

مردم بورس را با شاخص کل می‌شناسند و رشد و افت آن را به معنای کاهش یا افزایش در دارایی فعالان بورسی می‌دانند و دائماً پیگیر اخبار شاخص کل هستند. زمانی که شاخص کل به سمت سقف های قبلی و بلندمدت خود خیز برمی‌دارد مانور خبری روی رکوردشکنی شاخص بورس آغاز می شود و در اخبار و روزنامه‌ها و .. از آن صحبت‌های زیادی به گوش می رسد. مدتی است که شاخص کل بورس با ثبت اعدادی فرای ۲۲۰ هزار واحد موفق به ثبت رکوردی جدید شد و پس از آن وارد فاز اصلاح و روکود چند هفته‌ای شده است. مشابه این وضعیت را در مهر ماه سال ۹۷ و شاخص ۱۹۸ هزار واحدی تجربه کردیم که پس از آن شاخص کل با افت سنگین ۲۵ تا ۳۰ درصدی مواجه شد و برای ۵ ماه اکثر سهم ها گارد اصلاحی به خود گرفتند. حال مجدد ترس از تکرار شرایط مهرماه گذشته باعث شده تا فعالان بازار با احتیاط بیشتر در نقش خریدار ظاهر شوند.

از طرفی تنش‌های حوزه سیاست خارجی بیش از هر چیز بر بازار بورس اثرگذار بوده و بصورت مستقیم بر تصمیمات سرمایه‌گذاران نقش دارد. پیش‌بینی می‌شود با آرام شدن اوضاع سیاسی در منطقه آرام آرام وضعیت بورس نیز بهبود یابد و سرمایه‌گذاران با جرات بیشتری اقدام به خرید سهام شرکت‌ها کنند؛ هرچند پیش‌بینی می‌شود شیب و سرعت صعود شاخص کل در ماه‌های آتی ملایم‌تر از موج صعودی قبلی خود بوده و به آرامی به سمت سقف قبلی و اهداف جدید حرکت کند.

در همین حال، توصیه‌ می شود سرمایه‌گذاران در انتخاب سهام دقت کامل را بکار گیرند و صنایع و سهامی را انتخاب کنند که یا با رشد سودآوری در دو سال پیش رو همراه خواهند شد یا ارزش واقعی آن شرکت‌ها بیش از اعدادی باشد که در حال حاضر در بورس ارزش‌گذاری می‌شود.

حامد مددی
تحلیلگر و مشاور حوزه سرمایه گذاری در بازار سرمایه

بانک و بیمهیادداشت
شناسه : 20008
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا