بورس کالا ضربه‌گیر آثار مخرب قیمت‌گذاری دستوری

به گزارش جهان صنعت نیوز: وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این مبادله تحت نظارت ناظر بورس کالا، برمبنای قیمت پایه و رقابت خریداران انجام می‌شود؛ بنابراین انجام معاملات در این بازار به دور از هرگونه رانت و فساد خواهد بود و معامله‌گران می‌توانند نسبت به صحت معامله و نیز وجود شفافیت در تعیین قیمت‌ها اطمینان خاطر داشته باشند.

فولادگر با بیان اینکه معامله کالاهای همگن در بورس کالا به عنوان شفاف‌ترین روش ممکن برای حذف رانت و واسطه‌گری محسوب می‌شود، در گفت‌و‌گو با سنا اظهار داشت: این نوع معاملات در کشور ما طی یک دهه اخیر به صورت ویژه‌ای توسعه‌یافته و نتایج مثبت آن در زنجیره معامله فلزات اساسی، سیمان، محصولات پتروشیمی و خودرو قابل مشاهده است. مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به کمرنگ شدن نقش قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور و نیز تلاش‌های صورت گرفته مبنی بر حذف آن اشاره کرد و گفت: نقش دولت‌ها در اقتصاد باید به نقش سیاستگذار و تسهیل‌گر محدود شود و تجربه نشان داده که هرگونه تصدی‌گری دولت در اقتصاد منجر به بروز اخلال در بازارها و نیز ایجاد رانت خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز برمبنای کاهش تصدی‌گری دولت تنظیم و ابلاغ شد، اظهار داشت: کاهش مداخلات دولت در اقتصاد به عنوان یکی از محورهای مهم بهبود فضای کسب‌و‌کار تلقی می‌شود که قیمت‌گذاری دستوری نیز از مصادیق مهم آن محسوب خواهد شد.

پتانسیل بورس کالا برای عرضه محصولات کشاورزی

فولادگر معتقد است؛ با پذیرش محصولاتی که امکان عرضه آنها در بورس کالا وجود دارد، می‌توان تا حد زیادی از اثر مخرب قیمت‌گذاری دستوری بر حیات صنایع را خنثی کرد. مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: ذکر این نکته نیز ضروری است که همه کالاها امکان معامله در بورس را نداشته و عوامل مهمی باید در این زمینه مورد توجه مسوولان قرار بگیرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمان عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و ایجاد انگیزه در تولید فرا نرسیده است، گفت: اکنون انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی به منظور کاهش ریسک نوسان قیمت محصولات کشاورزی در دستور کار بوده که در حوزه زعفران و پسته نیز تجربه موفقی در این زمینه کسب شد. فولادگر خاطرنشان کرد: با استفاده از این ابزارها می‌توان تامین مالی کشاورزان را به خوبی انجام داد و ریسک نوسان قیمت محصولات کشاورزی در فصول برداشت را به خوبی مدیریت کرد.

کمک بورس کالا به دولت در حل مشکلات صنعت خودرو

در همین ارتباط نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس نیز بورس کالا را محلی برای شفافیت عرضه و تقاضای کالا عنوان کرد و گفت: با عرضه محصولات در بورس کالا، به ‌نوعی رقابت شکل می‌گیرد و قیمت‌ها متعادل شده و انحصار از بین می‌رود. علی جدی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو باید بر تقاضا پیشی گیرد، افزود: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی به منظور عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شد اما باید عرضه خودرو افزایش یابد. وی در ادامه عنوان کرد: با عرضه مستمر خودرو در ساز‌و‌کار شفاف و رقابتی بورس کالا، انتظار می‌رود تقاضاهای کاذب بازار حذف و تنها مصرف‌کننده واقعی درصدد خرید خودرو باشد. این نماینده افزود: وقتی رانت در میان نباشد، تقاضای کاذب فروکش می‌کند و بدون شک ظرف مدت زمان کوتاهی قیمت‌ها نیز متعادل می‌شود. به گفته جدی بخشی از خودرو باید از محل واردات تامین شود، از طرفی خودروسازی باید جدی‌تر باشد و دولت اشکالات را حل‌وفصل کند. در مجموع به نظر می‌رسد شرایط برای رسیدن به برنامه‌ریزی دولت سخت و مشکل است. این نماینده مجلس اضافه کرد: در شرایط حاضر برای اینکه بتوانیم دست واسطه‌ها را کوتاه‌تر کنیم و خودرو راحت به دست مصرف‌کننده برسد و تولیدکننده نیز به سود خود برسد، بورس کالا محل مناسبی برای عرضه خودرو است، چون ماهیت بورس شفافیت و رقابت است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 292192
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا