بورس کالا؛ بستر شفاف عرضه خودرو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سیدرضا فاطمی‌امین درباره باز شدن معاملات خودرو در بورس و اینکه آیا این نحوه ارائه روی کیفیت خودروها که سال‌هاست محل گلایه خریداران است تاثیر می‌گذارد یا خیر، گفت: در واقع بورس برای ساز‌و‌کار قیمت است و در خصوص کیفیت نیست. وی اذعان کرد: بورس خودرو یک سازوکار شفاف برای معاملات است. اینکه خودرو به بورس می‌آید به لحاظ قیمت و تسهیل خرید و فروش باید آن را در نظر گرفت و ربطی به کیفیت ندارد.

وزیر صمت همچنین توضیحاتی را در خصوص عرضه خودرو در بورس ارائه داد و با اشاره به سه ساز و کار موجود برای معاملات خودرو گفت: یک‌سری از خودروها مانند «شاهین و کوئیک‌آر» که تولیدشان بالا رفته و عرضه و تقاضا با هم به توازن رسیده است، از قرعه‌کشی خارج شده‌اند.

فاطمی‌امین درباره اینکه آیا عرضه خودرو در بورس روی خرید و فروش از طریق قرعه‌کشی‌ها تاثیرگذار خواهد بود، بیان کرد: سه سازوکار برای عرضه خودرو داریم، یک سری از خودروها در قرعه‌کشی هستند، یکسری از خودروها مانند «شاهین و کوئیک‌آر» که تولیدشان بالا رفته و عرضه و تقاضا با هم به توازن رسیده است، از قرعه‌کشی خارج شده‌اند. وزیر صمت در گفت‌و‌گو با ایلنا ادامه داد: یک سازوکار هم بورس کالا است که آنجا قیمت پایه و رقابت دارد و کاملا شفاف می‌شود که قیمت واقعی چند است، این سه سازوکار هر کدام مسیر خودشان را دارند.

لزوم افزایش تعداد عرضه‌ها

عرضه بورسی خودروهای گروه بهمن روز چهارشنبه هفته گذشته با موفقیت در بورس کالا انجام شد و اثر مثبتی هم بر کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو داشت. اکنون ناظران اقتصادی تاکید می‌کنند برای تنظیم بازار خودرو عرضه بورسی این محصول باید تداوم یابد و تعداد خودروهای قابل عرضه نیز افزوده شود. در همین ارتباط مسلم صالحی عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در جلسه علنی مجلس در تذکر به وزیر صمت از عرضه کم خودرو در بورس کالا انتقاد کرده و خواستار افزایش تعداد خودروهای قابل عرضه شده است. اما به نظر می‌رسد عرضه بورسی خودرو تا حد زیادی راه خود را یافته و تداوم خواهد یافت. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به تازگی با بیان اینکه به دنبال افزایش ضریب نفوذ بورس‌های کالایی در اقتصاد و رشد شفافیت هستیم، گفته است که عرضه خودرو در بورس کالا با همکاری خودروسازان و همه دستگاه‌های مسوول و دخیل ادامه دارد.

گسترش ضریب نفوذ بورس کالا

مجید عشقی همچنین با اشاره به اینکه موافقت اصولی برای صندوق‌های املاک و مستغلات صادر شده، اظهار کرد: بعد از امور مربوط به تاسیس صندوق‌ها، مجوز فعالیت‌ها را صادر می‌کنیم و خدمات متنوعی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی فعالیت سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش ضریب نفوذ بورس‌های کالایی در کشور است، گفت: هر چه کالاهای بیشتری از شرکت‌های سهامی عام در بورس کالا عرضه شود و به فروش برسد، شفافیت بیشتری در بازارها شکل می‌گیرد و کالاها به صورت منصفانه قیمت‌گذاری می‌شود. به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با عرضه خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا شفاف می‌شود؛ این بدان معناست که عرضه و فروش خودرو با چه قیمتی و به چه کسی انجام می‌شود. وی عرضه خودرو در بورس کالا در روز چهارشنبه هفته گذشته را مصداق پیروزی شفافیت بر رانت دانست و گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا مصرف‌کننده با قیمت پایین‌تر از بازار و منصفانه‌تر از همیشه، محصول مورد نیاز را خرید و این در حالی بود که دلالان مجبور شدند با قیمت پایین‌تر محصول مورد نظر را آگهی کنند. عشقی تداوم عرضه خودرو در بورس کالا را نیازمند ادامه همکاری تمام دستگاه‌های دخیل همچون خودروسازان، وزارت صمت که با این عرضه‌ها موافق است، دانست. وی با بیان اینکه عرضه مستمر خودرو در بورس کالا به رضایت مصرف‌کنندگان نهایی خودرو نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: هر یک از خودروسازان به محض پذیرش در بورس کالا با داشتن امیدنامه، جزئیات عرضه را اعلام می‌کنند و نسبت به عرضه تعهد می‌دهند. وی ابراز امیدواری کرد با پذیرش‌های جدید خودروسازان در بورس کالا، عرضه‌های مستمر خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند.

پیش‌تر احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در توئیتی روز چهارشنبه بعد از آیین افتتاح رسمی عرضه خودرو در بورس کالا با تایید عرضه خودرو در بورس کالا از عرضه هر چه سریع‌تر املاک در بورس کالا خبر داده بود. به گفته خاندوزی هدف از عرضه کالاها و محصول‌ها در بورس کالا شفاف‌سازی و حذف زمینه‌های بروز رانت در اقتصاد است.

مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در همین نشست تاکید کرده بود که مسیر شفاف عرضه خودرو بازگشت‌ناپذیر است. در همین حال حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با ارائه گزارش شفاف درباره نحوه عرضه خودرو در بورس کالا از صدور ۲۶ هزار کد معاملاتی و رکوردشکنی در این باره خبر داده بود. محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و علیرضا مسعودی‌فر قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در این نشست از حمایت قاطع کمیسیون اقتصادی و قوه قضاییه از عرضه خودرو در بورس کالا پرده برداشتند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 283480
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا