بودجه بدون کسری عین عدالت است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  او در تازه‌ترین حرف‌های دستوری و آرمانی که در این سه ماه به صورت تکراری بر زبان آورده است می‌گوید بودجه سال ۱۴۰۰ باید چگونه تهیه و تدوین شود. وی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ منطبق بر نیازهای کشور و اهداف دولت سیزدهم باشد، تصریح کرد: مهم‌ترین هدف دولت اجرای عدالت است بنابراین بودجه‌ریزی نیز باید منطبق با اجرای عدالت و عدالت‌محور باشد.

این یکی از کلی‌ترین حرف‌هایی است که یک مسوول می‌تواند بر زبان آورد و به سازمان تنظیم‌کننده بودجه دستور دهد که باید چنین شود. واقعیت این است که مقوله عدالت پرکاربردترین مقوله‌ای است که سیاستمداران ایرانی بر زبان می‌آورند و هرگز نیز برای این مقوله بااهمیت چارچوبی در هیچ زمینه‌ای از جمله در بستر بودجه‌ریزی تعیین نشده است. کارشناسان باور دارند اگر کشوری بخواهد از مسیر بودجه سالانه به مقوله عدالت برسد راه درازی در پیش دارد چون بودجه یک واقعیت فرااقتصادی و اجتماعی است و سند سیاسی به حساب می‌آید و در سیاست تعیین مصداق‌های عدالت کار دشواری است. با این همه می‌توانیم کوتاه‌ترین راه برای تعیین چارچوب کلی بودجه عادلانه را شناسایی و آن را معیار سنجش عادلانه بودن بودجه لحاظ کنیم. به عبارت ساده‌تر برای اینکه بودجه عادلانه باشد باید کاری کرد که پیامد آن به نرخ رشد شتابان تورم از راه تامین کسری بودجه منجر نشود.

اگر آقای رییسی می‌خواهد بودجه عادلانه باشد باید تخصص این مهارت را داشته باشد و اگر تصور می‌کند کار سختی است و توانایی ندارد باید گروهی از اقتصاددانان بودجه‌شناس را برای نظارت بر این کار انتخاب کند یا اینکه به رییس سازمان برنامه و بودجه اعتماد کند. نظارت دقیق بر هر ریال از پول ایرانیان برای هزینه کردن در راه‌های بی‌سرانجام و بی‌فایده و مراکز و نهادهایی که شهروندان این هزینه‌ها را نماد بی‌عدالتی می‌دانند یک راهکار بنیادین است. واقعیت این است که ایرانیان درست یا نادرست از تخصیص اعتبار برای برخی نهادهای خاص تلقی بی‌عدالتی و بی‌فایده بودن دارند و باید در این باره رفتار عدالت‌خواهانه لحاظ شود. از سوی دیگر اگر درآمدهای خیالی برای بودجه لحاظ شود و در عمل اتفاق نیفتد و دولت برای توازن دخل و خرج کشور از مسیر بودجه به تامین منابع مالی از راه‌های تورم‌ساز رو بیاورد عین بی‌عدالتی است. دولت سیزدهم با این دست فرمان می‌تواند از خرج‌تراشی در فرآیند بودجه و آرزوها و خیال برای درآمد اجتناب کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 227546
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا