به‌روزرسانی قرارداد‌های برق

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طی دو تابستان گذشته دولت ناچار شده که برای مدیریت تراز منفی انرژی، برق صنایع را قطع و یا جدول‌بندی کند، موضوعی که باعث زیان صنایع کوچک شده است. از سویی به دلیل محدودیت در تامین سرمایه پروژه‌های توسعه‌ای برق طرح‌های توسعه‌ای روی زمین مانده است.

شرایط برقی‌ها آنچنان وخیم است که حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس چندی پیش طی نامه‌ای خطاب به رییس مجلس با تشریح مسائل و مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت برق کشور، درخواست کرده تا این موضوع توسط رییس مجلس در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوا مطرح شود.

حسن شجاعی در این نامه به مشکل بازپرداخت تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی پرداخته و عنوان کرده بود که نیروگاه‌های بخش خصوصی و غیردولتی به‌دلیل دارا نبودن درآمد ارزی و حق صادرات برق، تنها در صورت پوشش داده شدن نوسانات نرخ ارز قادر به دریافت و بازپرداخت تسهیلات مذکور بوده‌اند، در حالی که بانک مرکزی به این مصوبه عمل نکرده و موجب گرفتاری صندوق توسعه و نیروگاه‌های غیردولتی شده است.

شجاعی همچنین ابراز نگرانی کرده بود که در صورت رفع نشدن مشکل سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اثرات سوء‌ اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در تولید برق پیش خواهد آمد.

هشدارها کارساز شدند

به نظر می‌رسد هشدار مجلس کارساز شده است. چه آنکه علی‌اکبر محرابیان این پیام را به فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داده که دولت سیزدهم تصمیم دارد اولویت‌های خود را حمایت از این صنعت قرار بدهد. آن‌طور که محرابیان گفته ممکن است مدل‌های موجود تغییر کند؛ چراکه اگر قرار بود مدل‌های گذشته به نتیجه برسد، اکنون وضعیت بهتری در این حوزه داشتیم.

محرابیان در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی ایران با بیان اینکه از طریق روش‌های مختلف و بررسی‌های صورت‌گرفته مدل‌های حمایتی را طراحی می‌کنیم اظهار کرد: این مدل‌ها هم برای فعالان در مقیاس‌ بزرگ و نیروگاه‌های عظیم در کشور و همچنین کسانی که می‌خواهند با سرمایه‌گذاری اندک وارد این حوزه شوند و نیروگاه‌های خانگی، می‌تواند کارآمد باشد.وزیر نیرو با بیان اینکه اگر در مصرف انرژی استانداردهای مشخص وجود داشته باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که در افق کوتاه‌مدت و میان‌مدت شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی باشیم، اظهار کرد: می‌توانیم از منابع پنهان در کشور استفاده کنیم؛ به طور مثال با وضع استاندارد برای کولرهای آبی می‌توان میلیون‌ها کیلووات ساعت و میلیون‌ها مترمکعب آب صرفه‌جویی کرد.به گفته وی، تمام فناوری‌ها تا مرحله تولید صنعتی در کشور وجود دارد و نیازمند واردات نیستیم و تنها باید به بازار و تولید توجه کنیم و با تولید محصولی استاندارد در این حوزه گام برداریم.وی بیان داشت: طی برنامه مدون برای نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر احداث ۳۵ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده به طوری که در سال اول به طور کامل و طی زمان مقرر به بهره‌برداری رسید، تنها ۴ نیروگاه باقی مانده که طی روزهای آینده سنکرون می‌شود.محرابیان تاکید کرد: طی یک سال گذشته ۳۰ واحد تولیدی جدید به بهره‌برداری رسید که با ۴ واحد قابل افتتاح وعده ۶ هزار مگاوات عملی شد.وی با بیان اینکه برای سال دوم هم باید بتوانیم در راستای تحقق ۳۵ هزار مگاوات گام برداریم، افزود: در حوزه تجدیدپذیر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برنامه‌ریزی شده، پروژه‌های مربوطه در حال اجرا و واگذاری مناقصه هستند و تک‌تک با برنامه پیش می‌روند، البته لازم است زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.وزیر نیرو با بیان اینکه محور اصلی توسعه صنعت نیروگاهی حضور بخش خصوصی است، گفت: دولت نیروگاه ندارد، تنها نقش تامین مالی و حمایت و ایجاد اطمینان را برعهده دارد.وی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز تجدیدپذیرها نسبت به نیروگاه‌های حرارتی گفت: این نیروگاه‌ها هیچ مغایرتی با اصول محیط‌زیست ندارند ضمن اینکه در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی مصرف آب ندارند. همچنین شدیدا اقتصادی هستند.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو‌ مصمم است در راستای حمایت از تجدیدپذیرها گام بردارد و حمایت از تجدیدپذیرها از اصول حرکت در تامین برق پایدار است، گفت: مصوبات شورای اقتصاد و دولت و مجلس حمایت از تجدیدپذیرهاست.

محرابیان تصریح کرد: بهینه‌سازی و استانداردهای بروز به خصوص در بخش خانگی و صنعت در دستور کار است، استانداردهای امروز تکافوی فناوری روز را ندارد، در برخی اقلام استانداردها اجباری نیست و تکلیفی برای عرضه محصولات استاندارد ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری مصوب و ابلاغ شد و این مسیر باید ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: اگر استاندارد مناسب باشد و بر تولید محصولات نظارت وجود داشته باشد در کوتاه‌مدت و میان‌مدت شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی خواهیم بود. اما با وضع کنونی استاندارد برای کولرهای آبی میلیون‌ها کیلووات ساعت برق و میلیون‌ها مترمکعب آب مصرف می‌شود.وی با بیان اینکه ما اکنون تمام امکانات فناوری تا تولید را در کشور داریم، گفت: نیازی به واردات در حوزه صنعت برق نداریم، فقط باید به بخش تولید علامت بدهیم که از محصولات داخلی استفاده کند که معنای آن صرفه‌جویی است.محرابیان بیان داشت: بخش قابل‌توجهی از مصرف برق مربوط به لامپ روشنایی است، مصرف لامپ ال‌ای‌دی با گازی قابل مقایسه نیست. تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی در یک بازی برد-برد برای تولیدکننده، تامین‌کننده انرژی و مردم از ظرفیت‌ها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه هزینه‌های تولید از محل اجرای پروژه استخراج می‌شود و با منطقی شدن قیمت برق صنعتگران اقدام به اصلاح سیستم می‌کنند، گفت: حضور ما در نمایشگاه این پیام را به بخش خصوصی می‌دهد که حمایت از تجدیدپذیرها در اولویت دولت است، هر چند ممکن است در گذر زمان مدل‌ها تغییر کند.

۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید در راه است

در همین حال امیر دوابی‌نژاد معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی هم با تاکید بر اینکه تا پیک تابستان سال آینده ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده خواهد شد، گفته است که در یک سال اخیر متوسط افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی حدود سه برابر سال‌های گذشته بوده است.وی با اشاره به اینکه امسال به لحاظ گرمای هوا و خشکسالی با شرایط دشواری روبه‌رو بوده‌ایم، ادامه داد: در سال جاری متوسط وزنی دمای هوا نسبت به سال گذشته یک‌ویک‌دهم درجه بیشتر بوده و میزان بارش‌ها نیز نسبت به مدت متوسط بلندمدت ۱۷ درصد کاهش یافته است. همین امر منجر شده بود تا میزان تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی روند نزولی گرفته و با افت سطح آب‌های زیرزمینی میزان مصرف برق بخش کشاورزی برای استحصال آب افزایش یابد که تمامی این مسائل منجر به تشدید ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق سال گذشته شده بود.معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی تاکید کرد: بدین منظور برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال برنامه جامع ۱۰۰ اقدامی با برخورداری از سه رکن اصلی افزایش ظرفیت تولید برق، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و مدیریت مصرف انرژی مورد برنامه‌ریزی قرار گرفت.وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور ادامه داد: براساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته مقرر شده بود تا ظرفیت تولید برق کشور از شهریورماه سال گذشته تا پایان تابستان امسال حدود ۶ هزار مگاوات افزایش یابد که این میزان افزایش ظرفیت سه برابر مدت متوسط سال‌های گذشته بوده است.

۱۴۰۰ مگاوات در ۱۴ استان

محمود کمانی رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر هم در این رابطه گفته است: توافقات اولیه برای احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه بادی در شورای اقتصاد صورت گرفته، بخش بعدی برنامه احداث تجدیدپذیر از طریق صنایع بزرگ با مدل تهاتر با وزارت نیرو است، یعنی معادل برق تحویلی از سوی صنایع، وزارت نیرو متعهد می‌شود برق پایدار را برای صنایع حتی در شرایط پیک تامین کند.وی بیان داشت: در حال حاضر برای احداث ۲ هزار مگاوات درخواست داده شده و ۲ هزار مگاوات هم در حال بررسی است که با اخذ مجوز وارد موضوع احداث می‌شویم.وی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران تامین مالی برای خرید برق از نیروگاه‌هاست، افزود: منابعی در تبصره ۱۴ پیش‌بینی کردیم، البته هنوز رقم ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰ را نتوانستیم پرداخت کنیم. قرار شد در کمیسیون انرژی بررسی شود تا دغدغه سرمایه‌گذاران که ثبات در پرداخت مطالبات است برطرف شود. همچنین موضوع مالیات و بیمه از جمله مباحث سرمایه‌گذاران است که باید رفع مشکل شود.وی در ادامه با اشاره به موضوع بهره‌وری تصریح کرد: ۱۰ هزار مگاوات کاهش مصرف به ما ابلاغ شده که چند محور دارد از جمله آنها تعویض موتور کولرهای آبی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 289015
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا