بنزین سوپر صرفه اقتصادی ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کارشناسان می‌گویند، استفاده از بنزین سوپر به دلیل داشتن اکتان بالا برای خودروها مناسب‌تر است. کیفیت سوخت در ایران پایین است و قیمت آن بالاست. در مهر ماه ۱۳۹۸ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد غلظت گوگرد در تمام نمونه‌ها شامل بنزین معمولی و سوپر، فراتر از حد مجاز است.

گوگرد علاوه بر تولید باران‌های اسیدی سبب ضربه شدید به سیستم سوخت‌رسانی خودروها و فرسودگی این سیستم می‌شود. فرسودگی در سیستم سوخت‌رسانی نیز افزایش مصرف و آلودگی بیشتر محیط‌زیست را سبب می‌شود.

در ماه‌های اخیر بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت بسیاری از شهرها، به سختی یافت می‌شود. گفته می‌شود دلیل کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها بالا بودن هزینه تولید در مقابل قیمت پایین آن است، به همین دلیل هم پالایشگاه‌ها به دلیل هزینه بالای بنزین سوپر این نوع سوخت را کمتر تولید می‌کنند.
دلیل دیگر کمبود بنزین سوپر هم افزایش تولید و ذخیره‌سازی بنزین معمولی در مخازن عنوان می‌شود. البته برخی‌ها مثل سیدحمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی معتقد است که به دلیل اختلاف قیمت بالای بنزین سوپر با بنزین معمولی، تقاضا برای این نوع سوخت کمتر است و بیشتر این نوع بنزین را دارندگان خودروهای لوکس استفاده می‌کنند.

بنزین سوپر گران است

برخی جایگاه‌داران می‌گویند چون میانگین مصرف روزانه بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی کمتر است، بنابراین طول نگهداری فرآورده‌ها در جایگاه‌ها مشکلاتی را به همراه دارد و به دلیل تقاضا کمتر و مشکلات نگهداری آن در جایگاه، بسیاری از جایگاه‌داران تمایل کمتری به تهیه و دریافت بنزین سوپر در جایگاه‌ها دارند. زیرا وقتی جایگاه‌دار سوخت، فرآورده کمتری بفروشد بالطبع در پرداخت هزینه‌های جاری خود دچار مشکل می‌شود.

سیدحمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: افزایش مصرف بنزین در ماه‌های اخیر، فشار زیادی را بر روی تولیدکنندگان بنزین وارد کرده است. ترجیح پالایشگاه‌های تولیدکننده بنزین این است که به تقاضای عمومی که همان بنزین معمولی است پاسخ بدهند. بنابراین بنزینی که اضافه تولید می‌شود احتمالا سوپر است که به بازار تزریق می‌شود.

او اضافه می‌کند: ظرفیت تولید بنزین سوپر کشور محدود است. زمانی که مصرف افزایش پیدا می‌کند، این مشکلات هم ایجاد می‌شود. یکی دیگر از دلایل کاهش عرضه بنزین سوپر، شاید اقتصادی نبودن تولید بنزین سوپر برای پخش و پالایش و پالایشگاه باشد.
به گفته حسینی وقتی قیمت تمام‌شده بنزین سوپر در پالایشگاه‌ها بالا باشد، تمایل این است که بنزینی تولید شود که هزینه‌های کمتری را ایجاد کند.

تورم عامل کمبود بنزین

محمود خاقانی کارشناس انرژی هم در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: به طور رسمی گفته شده است که بنزین معمولی و بنزین سوپر کم است، چون میزان مصرف بالا رفته است. این احتمال هم وجود دارد که در صورت ادامه افزایش مصرف، برای تامین کمبود بنزین در بازار مجددا تولید بنزین پتروشیمی در دستور کار قرار بگیرد.

او با بیان اینکه دلیل واقعی اینکه مصرف بنزین در ماه‌های اخیر افزایش یافته مشخص نیست، تصریح کرد: بخش بزرگی از میزان افزایش مصرف بنزین در ماه‌های اخیر به دلیل درجا کار کردن خودرو‌ها در ترافیک شهرهای بزرگ است. همچنین قاچاق سوخت کماکان ادامه دارد. نمی‌دانیم چه کسانی در این قاچاق دست دارند اما این افراد، افراد قدرتمندی هستند. تورم در کشورهای همسایه مانند پاکستان، ترکیه، عراق و افغانستان رو به افزایش است. بنابراین

قاچاق نتیجه خوبی برای قاچاقچیان دارد.

او افزود: شاید یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور قاچاق سوخت باشد. این موضوع را باید به طور جدی وزارت نفت، وزارت کشور، بانک مرکزی و وزارت نیرو و همه ارگان‌هایی که درگیر صنعت انرژی کشور و کنترل قاچاق هستند، ریشه‌کن کنند.

او درخصوص کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها گفت: معمولا بنزین سوپر را اتومبیل‌های دهک‌های پایین و مسافرکش‌ها استفاده نمی‌کنند. زیرا گران‌تر از بنزین معمولی است. دهک‌های بالا بنزین سوپر استفاده می‌کنند. شاید یکی از دلایل کمبود بنزین سوپر کم عرضه شدن بنزین سوپر هم است. زیرا توزیع‌کنندگان بنزین در بازار تصمیم گرفتند به دلیل مصرف بالای بنزین معمولی، بهتر است از عرضه بنزین سوپر کمتر استفاده کنند و به عرضه بنزین معمولی اضافه کنند. خاقانی گفت: افزایش نرخ تورم در یک‌سال گذشته باعث شده تولید بنزین سوپر برای پالایشگاه‌ها صرف نداشته باشد، در حالی که قیمت همه عوامل تولید بالا رفته و قیمت کالای آنها بدون تغییر مانده، مشخص است که تولیدکننده تمایلی به تولید کالایی با هزینه بالا ندارد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: بنزین چند سالی است که براساس قیمت استاندارد تعریف‌شده، عرضه می‌شود. گاهی ممکن است برخی از کمبود‌های ایجادشده غیرواقعی باشد به این معنا که، کمبود را ایجاد می‌کنند، بعد هم گفته می‌شود با توجه به این مشکل ما باید واردات انجام بدهیم یا مصرف را کاهش بدهیم. در این صورت هم افزایش قیمت می‌دهند. این نگرانی باید داشت که در یک شوک اقتصادی جدید ناگهان بهای فرآورده‌های نفتی هم باید افزایش یابد. دولت باید به طور شفاف با مردم درباره این موضوع صحبت کند و دلیل کمبود و میزان تولید داخلی را توضیح بدهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 282357
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا