بسترسازی وزارت کشاورزی برای تهاتر و واردات نهاده‌ها‌/برزیل جایگزین اوکراین شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجتبی عالی اظهار کرد: رویکرد دولت و ساداتی‌نژاد برای واردات نهاده بر ظرفیت‌های بخش‌خصوصی متمرکز شده است و این‌گونه بخش‌خصوصی می‌تواند تصمیم‌گیرنده مسائل خود در حوزه صادرات و واردات باشد. وی با بیان اینکه مقدمات برای واردات نهاده‌ها از یک هفته پیش آغاز شده است، تصریح کرد: رویکرد وزارت کشاورزی در خصوص واردات نهاده‌ها این است که از توان تشکل‌های بخش خصوصی در این زمینه بهره بگیرد.

عالی تاکید کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌ها برای ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری تامین شده است از این‌رو نهاده‌ها با همان قیمت دولتی در سامانه‌ بازارگاه بارگذاری می‌شوند.

عالی با اشاره به اعلام قیمت جدید نهاده‌ها، گفت: قیمت جو و ذرت کیلویی ۱۲ هزار تومان و سویا کیلویی ۱۷ هزار تومان تعیین شده است؛ اما همان‌گونه که اشاره کردم نهاده‌ها تا پایان خرداد یارانه دولتی دریافت می‌کنند و با نرخ‌ها قبلی عرضه می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که واردات نهاده‌ها بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای با چه ارزی صورت می‌گیرد؟ گفت: بنا به آنچه مقرر شده است واردات نهاده با ارز نیمایی انجام می‌گیرد.

عالی با بیان اینکه وزارت کشاورزی زمینه‌های تهاتر با برزیل را از شش ماه پیش آغاز کرده است، گفت: زمینه‌ها برای توسعه مراودات تجاری با برزیل آغاز شده و در شرف واردات نهاده‌ها از برزیل هستیم؛ امیدواریم این مهم عملیاتی شود تا بتوان نیاز دامداران را تامین کرد و کشور با چالش کمبود نهاده‌ها درگیر نشود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اتحادیه دامداران آمادگی لازم برای تخصیص نهاده‌ها به صورت مدت‌دار به دامداران کوچک روستایی را دارد، تاکید کرد: مطابق با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، قرار است که شیر مازاد دامداران از سوی اتحادیه خریداری شود و در اختیار کارخانه‌های تولید شیرخشک قرار داده شود و در نهایت با صادرات شیر خشک و حتی دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس نهاده مورد نیاز کشور را تهیه و تامین کنیم.

احتمال افزایش نرخ گوشت وجود دارد

اگرچه قرار است با واردات نهاده‌های دامی از برزیل، چالش تولیدکنندگان تا حدی حل شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار مواد پروتئینی همچون گوشت و مرغ با چالش‌های دیگری نیز مواجه است که در صورت نبود برنامه‌ریزی درست برای حل آنها، مصرف‌کنندگان بیش از پیش با مشکل مواجه خواهند شد. در همین خصوص رییس شورای تامین دام کشور گفت: قیمت منطقی یک کیلو دام زنده با هزینه نهاده آزاد و با احتساب سود ۸۵ هزار تومان است و در نتیجه قیمت گوشت در بازار باید حداکثر کیلویی ۱۶۰ هزار تومان تمام شود و اگر این نرخ‌ها اعمال نشود بازار به سمت واردات دام هدایت می‌شود.

منصور پوریان با اشاره به تاثیرپذیری قیمت گوشت قرمز از قیمت مرغ در بازار، گفت: حذف یارانه نهاده‌ها بر قیمت دام زنده سبک تاثیر می‌گذارد چرا که نهاده‌های این بخش با قیمت آزاد خریداری خواهند شد. اما میزان تاثیرگذاری در دام سبک به نسبت گاوهای شیردهی و گوشتی کمتر است زیرا دام‌های سبک درصد کمی نهاده دولتی دریافت می‌کردند.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت نهایی گوشت قرمز خواهد شد، افزود: یک کیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار داخلی کیلویی ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و با آزادسازی نهاده‌ها ممکن است نرخ یک کیلو گوشت قرمز تا ۲۰۰ هزار تومان ارتقا پیدا کند؛ اینجاست که صنعت دامداری در کشور متضرر می‌شود چراکه واردات به‌صرفه‌تر از تولید داخلی می‌شود. به عبارت دیگر قیمت گوشت وارداتی نسبت به گوشت داخلی پایین‌تر است و واردات در روزهای آینده شدت و شتاب بیشتری می‌گیرد.

این فعال اقتصادی قیمت یک کیلو گوشت وارداتی مرغوب را ۶۰ هزار تومان دانست و افزود: قیمت منطقی یک کیلو دام زنده با هزینه نهاده آزاد و با احتساب سود ۸۵ هزار تومان است و در نتیجه قیمت گوشت در بازار باید حداکثر کیلویی ۱۶۰ هزار تومان تمام شود و اگر این نرخ‌ها اعمال نشود بازار به سمت واردات دام هدایت می‌شود.

مازاد دام در دامداری‌ها

رییس مجمع صادرکنندگان دام با اشاره به مازاد دام در دامداری‌ها خاطر نشان کرد: بعد از آزادسازی نرخ نهاده‌ها شایسته است شرایطی فراهم شود که دامداران در انتخاب بازارهای فروش استقلال لازم را داشته باشند. به نظر می‌رسد شوک‌های قیمتی در هفته آینده متعادل شوند چراکه در حال حاضر بسیاری از قیمت‌ها غیرواقعی و هیجانی هستند.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته باوجود مازاد دام شاهد رو به جلو بودن قیمت گوشت در بازار بودیم، گفت: برخی سیاست‌های دولت باعث ایجاد هیجان در بازار می‌شد و در نتیجه قیمت گوشت در بازار افزایش پیدا می‌کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: کشورهای پیرامونی ما مانند ارمنستان، روسیه، گرجستان، تاجیکستان جزو کشورهای مهم در تولید دام محسوب می‌شوند؛ کیفیت گوشت آنها به نسبت ما مرغوب‌تر است زیرا با علف مراتع و آب فراوان تغذیه می‌شوند، قیمت گوشت‌های منجمد از این کشورها زیر پنج دلار است.

پوریان با بیان اینکه دلا‌ل‌‌بازی‌ها و رانت در فضای بین بازار آزاد و بازار دولتی پنهان می‌شدند، افزود: با حذف یارانه دولتی دیگر امکان اینکه بازار از نبود نهاده دولتی متاثر شود وجود ندارد و در نتیجه دلال‌ها حذف می‌شوند و کسانی ‌‌که در این صنعت تخصص دارند می‌مانند.

متاسفانه عده‌ای در وزارت کشاورزی به‌عناوینی چون مشاور وزیر اقدام به دلال‌بازی می‌کردند و با وعده افزایش نرخ دام زنده و صادرات دام تلاش کردند نظم بازار را برهم بزنند.

قیمت جدید خرید تضمینی شیرخام ابلاغ شد

گفتنی است وزیر جهاد کشاورزی در بخشنامه‌ای به وزراتخانه‌های جهاد کشاورزی، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، قیمت تضمینی خرید شیر خام درب دامداری‌ها را ابلاغ کرد. در متن نامه سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رییس شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به این وزارتخانه‌ها آمده است: به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه ۱۳۹۹ به شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت‌گذاری در جلسه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم شیرخام درب دامداری با مشخصات ۲/۳ درصد چربی، ۳درصد پروتئین و بارمیکروبی زیر هزار را ۱۲ هزار تومان مصوب کرد. همچنین در نامه این شورا آمده است که به ازای هر ۱/۰ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی شیرخام از ۲/۳ درصد، مبلغ ۱۵۰۰ ریال متناسب با افزایش یا کاهش درصد چربی به قیمت مصوب شیرخام اضافه یا کسر خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 262234
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا