برنامه‌های ایمیدرو برای رفع کمبود برق صنایع معدنی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  منیژه غلامرضائی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر  قطار توسعه صنعت سریعتر از قطار زیر ساخت های حوزه برق بوده است، گفت: البته یکی از مهم ترین دلیل این کندی را باید کمبود منابع مالی برای توسعه زیر ساخت های انرژی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل روند کند زیرساخت های انرژی نباید قطار توسعه صنعت را متوقف کنیم، افزود: برای حل این موضوع خودمان به مسئله زیر ساخت ها ورود پیدا کرده ایم در حالی که تأمین برق و وظیفه ما نیست در همین مسیر مهرماه سال گذشته یک تفاهم نامه میان وزیر صنعت و وزیر نیرو صورت گرفت که براساس آن احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنعت و معدن که عمدتاً صنایع معدنی هستند فراهم می شود.

مدیریت زیر ساخت ایمیدرو گفت: این تفاهمنامه با استقبال شرکتها روبه رو شده و امسال خوشبختانه ۵ هزار مگاوات قرارداد پیمانی منعقد شده است. اولین واحد گازی ۱۸۰ مگاواتی نیز تیرماه به مدار می رسد.

وی تصریح کرد: البته این موضوع در واحد هایی که بستر مناسبی در بخش زیر ساخت ها دارند با سرعت بیشتری انجام و به مدار می آیند. زیرا در حالت عادی احداث یکی نیروگاه بدون هیچ زمینه ای حدود ۴۰ ماه زمان می برد.

غلامرضائی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم این ۱۰ هزار مگاوات را در زمان مشخص به مدار برسانیم یک رکود را جابجا کرده ایم، اظهارداشت:  در این مسیر صنایع معدنی تلاش می‌کند از منابع داخلی خود زیرساخت ها را فراهم کند البته ما تعاملاتی را با وزیر نیرو انجام داده ایم که این کار با سرعت بیشتری همراه شود.

 وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی تامین برق واحدهای تولیدی که با کمبود برق روبه رو هستند به چه صورت انجام می شود؟ گفت: منابع محدود است و نمی توان انتظار داشت که بتوانیم تولید تمام واحدهای صنعتی را به سقف برسانیم اما بهره‌وری انرژی و به کارگیری نیروگاههای تجزیه پذیر می تواند تا حدودی کمبود برق را جبران کند. اگر همین نیروگاه های فعلی تجدیدپذیر به مدار برسند توسعه واحد های معدنی بیشتر خواهد شد.

غلامپور اضافه کرد: برای سرعت بیشتر باید سایر دستگاه‌ها از جمله محیط زیست نیز در صدور مجوزها همراهی لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که مصرف کل صنایع معدنی در شرایط فعلی چه میزان برق است، گفت: در شرایط فعلی ۴ تا ۶ هزار مگاوات نیاز واحدهای صنایع معدنی است اما باید این نکته را بگویم که این رقم فقط برای نیاز فعلی است و در آینده با توسعه زیرساخت‌ها نیاز صنایع فلزی به ۱۲ هزار مگاوات نیز خواهد رسید. ما در شرایط فعلی فقط می‌توانیم ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در اختیار آنها قرار دهیم. تقریباً چهار هزار مگاوات کم داریم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 269135
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا